خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر در برنامه تلویزیونی شبکه سه:

عدم حضور نماینده کارگری در مجلس برای کارگران و بازنشستگان گران تمام شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۰۴۵

دولت نصف سبد معیشت پذیرفته شده مزد کارگران را تعیین کرد

محجوب تاکید کرد: برخی در این سال‌ها بر این باور بودند که حداقل دستمزد کارگران اتفاقا زیاد است و کارفرمایان را اذیت می‌کند. ما تماماً تلاش کردیم که این مزد کارگران با این استدلال‌ها کاهش نیافته و مورد تضییع قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) شب پنجشنبه در برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» شبکه سوم سیما شرکت و به سوالات مجری این برنامه پاسخ داد. 

وی در ابتدای این برنامه با اشاره به اهمیت موضوع حداقل دستمزد و تعیین آن توسط شورای عالی کار، به کارنامه خود در مجلس اشاره کرد و گفت: آنچه ما در مجلس دنبال کردیم، شامل تصویب قانون کار، تصویب بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور و بسیاری موارد دیگر ماحصل آن تلاش‌ها بوده که بسیاری به یاد دارند. 

محجوب تاکید کرد: برخی در این سال‌ها بر این باور بودند که حداقل دستمزد کارگران اتفاقا زیاد است و کارفرمایان را اذیت می‌کند. ما تماماً تلاش کردیم که این مزد کارگران با این استدلال‌ها کاهش نیافته و مورد تضییع قرار نگیرد. 

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: با اینکه بنده کاندید نشدم ولی همه را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنم. ما کسی را مجبور نمی‌کنیم اما انتخابات برای مردم اساساً برد است و باختی در آن نیست. از مشروطه به این سو، تلاش ما برای وجود یک انتخابات آزاد و بدون دخالت بوده است. صد البته انتخابات اقتضائاتی دارد که برای برخی ناخوشایند هست، اما باز هم اصل انتخابات بخاطر این چالش‌ها مخدوش نمی‌شود و نباید از آن چشم پوشی کرد. همه کسانی که توان رقابت دارند، باید در انتخابات شرکت کنند و رقبا نباید یکدیگر را از رقابت باز دارند. 

وی با اشاره به ضرورت حضور کارگران در انتخابات گفت: برای آنکه بتوانیم از حقوق و فکر و منافع خودمان در دوران اشتغال و بازنشستگی دفاع کنیم، باید بدانیم که سرنوشت کارگران در پای صندوق انتخابات مشخص می‌شود و اگر شرکت نکنیم زیان می‌کنیم. برخی از زیان‌های فعلی که درحال تحمل هستیم، بخاطرعدم حضور ما در انتخابات است. ما هزار دلیل برای شرکت در انتخابات داریم و یک دلیل هم برای‌عدم حضور در این انتخابات نداریم. 

نماینده پیشین ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: پرداخت مبلغی که باعث شود کارگر و خانواده‌اش بتوانند معیشت حداقلی خود را داشته باشند، بسیار مهم است که فعلا تامین نمی‌شود. بسیاری از کارفرمایان نیز با کارگران در اینکه زندگی کارگر تامین نمی‌شود، هم سخن هستند. سال گذشته نیز روی سبد حداقل معیشت چانه زنی شد. دولت همان عددی که روی سبد حداقل معیشت به میزان ۱۴ میلیون پذیرفت و ۱۸ میلیون تومان فعالان کارگری را نپذیرفت، اما در عمل با نصف این مبلغ یعنی مزد ۷ میلیون تومانی موافقت شد. 

محجوب با تاکید بر اینکه «در این دوره برخی کارگران نیز کاندید شدند و کارگران برای اینکه به آینده امید باشد، بهتر است اول به همین کارگران رای دهند» گفت: ممکن است بسیاری بگویند کارگران را دوست دارند و برای آن‌ها در مجلس تلاش می‌کنند، ولی با سخن شفاهی چنین چیزی ممکن نخواهد شد و کارگران بهتر است به کسانی که به خودشان نزدیک هستند، ابتدا رای بدهند. 

وی با اشاره به موضوع افزایش سن بازنشستگی و رای مجلس به افزایش حداقل حقوق ۲۰ درصدی کارکنان دولت و بازنشستگان، گفت: مشکل این است که در میان افراد ورودی مجلس، عده‌ای که حامی کارگران هستند، هر دوره تعداد اندکی هستند و این تعداد توان کافی ندارند. در این مجلس هم هستند کسانی که از حقوق بازنشسته و کارگر تا آخر دفاع کردند. اما تعداد و قدرت آن‌ها اندک است و این قدرت باید از طریق فعالیت و انتخابات بیشتر شود. جمعیتی به این بزرگی (۴۵ میلیون نفر) که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، باید اراده و زور خود را در این انتخابات نشان دهند و همانطور که کارگران به خود بنده درباره مجلس گفتند، نبود نماینده کارگری در مجلس این دوره برای منافع جامعه کارگری و بازنشستگی کشور گران تمام شد. 

دبیرکل خانه کارگر در پایان از هر تشکل، جریان و گروهی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا که به حمایت از کارگران و خانه کارگر در جریان انتخابات اقدام می‌کند، تقدیر و تشکر کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز