خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین:

دولت زمینه مشارکت کارگران در انتخابات مجلس را فراهم کند/ باید برای ۲۹۰ کرسی مجلس لیست ۲۹۰ نفره کارگری ارائه دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۹۸۴

کریمی گفت: ما معتقدیم اگر دولت اقدامات لازم برای حضور محرومان و کارگران جامعه در انتخابات را فراهم آورد، مشارکت بالای ۶۰ درصد را در انتخابات مجلس تجربه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حضور کارگران در انتخابات مجلس و داشتن تریبون در خانه ملت این در شش ماه باقی مانده تا آغاز رقابت‌های انتخاباتی اسفندماه امسال از هم اکنون به دغدغه فعالان و تشکل‌های کارگری بدل شده است. البته حضور سیاسی در جامعه کارگری همچنان اما و اگرهای خاص خودش را دارد و بسیاری بر این باور هستند که شرایط برای چنین حضور پررنگی نیازمند تمهیدات مختلفی از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی است. 

عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین) با اشاره به اهمیت حضور جامعه کارگری در انتخابات مجلس گفت: باتوجه به اینکه از فردا ثبت نام برای نامزدی در انتخابات مجلس آغاز می‌شود، باید این پیام را به جامعه کارگری از هم‌اکنون بدهیم که کارگران نباید خود را از فضای انتخابات جدا کرده و از صندوق انتخابات قهر کنند. البته ما بر این باور هستیم که تجربه ثابت کرده که جامعه کارگری از مسیر انتخابات قهر نخواهد کرد. 

این فعال کارگری افزود: اگر ما نسبت به مسئله انتخابات قهر کنیم، برخی افراد که دنبال کاهش حضور مردم در صحنه و خود در صحنه وارد شوند. ما احساس می‌کنیم که هم در دولت و هم در مجلس اکنون فاقد نماینده موثر طبقه کارگر هستیم. اکنون ۵۲ درصد جمعیت کشور کارگر هستند ولی نماینده واقعی و مشخصی در مجلس برای بیان مطالبات خود نداریم. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین تصریح کرد: کارگران ما هم دارای مدرک لازم بوده و هم تعهد و تخصص لازم را برای گرفتن کرسی‌های مجلس دارا هستند. بسیاری از کارگران فعال ما دارای فضای اجتماعی و عقبه مردمی نیز هستند. این کارگران هم با تشکل‌های کارگری و مدنی فعالیت مشترک دارند و هم با احزاب همکاری موثری برقرار کردند. آن‌ها می‌توانند هم خود و هم بستگان و نزدیکانشان را در بستر انتخابات وارد کنند. جامعه کارگری می‌تواند برای هر ۲۹۰ کرسی مجلس ده نفر را برای کاندیدا شدن معرفی کند. 

کریمی با تاکید بر اینکه اگر جامعه کارگری در این عرصه شرکت نکند، هم خود این جامعه و هم کل کشور ضرر خواهد کرد، اظهار داشت: در صورت‌عدم حضور در انتخابات و درگیر شدن در یکسری بحث‌های حاشیه‌ای قطعا ضرر می‌کنیم. لذا امیدواریم جامعه کارگری از مشارکت در انتخابات قهر نکند. نیاز است که امروز تشکل‌های کارگری و احزاب نزدیک به این تشکل‌ها حضور جدی داشته باشند. ما امیدواریم چهره‌های موثر جامعه کارگری که در خود این توان را می‌بینند که وارد عرصه شوند، از فردا ثبت نام اینترنتی برای نامزدی مجلس را شروع کرده و ارزیابی لازم درمورد چهره‌هایی که اقبال بیشتری دارند، شروع شود. 

وی با بیان انتظارات خود از دولت و شورای نگهبان برای میدان دادن به کارگران گفت: انتظار ما از حاکمیت این است که فضای انتخابات را بازتر از شرایط فعلی کند. نباید چنین باشد که بسیاری از اقشار مانند کارگران و کشاورزان و اصناف، در عرصه انتخاباتی احساس محدودیت کنند. ما نباید افتخار کنیم که صرفا ۸۰ درصد کاندیداهای مجلس شورای اسلامی مدرک دکترا یا معادل آن را دارند. بالاخره اصناف، کسبه، کارگران و مردم عادی نیز باید سهمی از خانه ملت داشته باشند. این درحالی است که ۵۲ درصد جامعه ما را کارگران تشکیل می‌دهند و نباید اینطور باشد که نمایندگان کارگری در مجلس به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند. 

این فعال کارگری اضافه کرد: ما انتظار داریم سهم جمعیتی خود را در مجلس و دولت نیز داشته باشیم. اگر دولت تمایل دارد که فضا را برای برقراری یک انتخابات پرشور فراهم کند و نگران کمرنگ شدن حضور انتخاباتی مردم براساس نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها است، ابتدا یک علامت سوال قرار داده و از خود سوال کند که چرا اقبال عمومی به انتخابات کاسته شده است؟ آیا نقش خود را در سرد کردن این عرصه نمی‌بیند؟ 

کریمی تاکید کرد: دولت باید به وعده‌های خود برگردد و بررسی کند که شعارهایش درباره تورم و حذف فقر مطلق تا چه حد عملی شده است. آیا یخچال مردم که آقای قالیباف در مجلس گفت که باید پر شود، در عوض خالی‌تر نشده است؟ آیا فاصله طبقاتیِ ایجاد شده کاهش یافته است؟ 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه «آیا تشکل‌ها و فعالان کارگری این اراده را دارند که برخلاف گذشته جدی‌تر در صحنه انتخابات حاضر شوند؟» جواب داد: ابتدا باید حاکمیت زمینه حضور نمایندگان کارگر را فراهم کند. سپس این مسئولیت با تشکل‌ها و اجتماعات و احزاب کارگری یا مدعی حقوق کارگران است که به صورت گسترده لیست دهند. ما باید اعلام کنیم که در پایان حداقل یک لیست ۲۹۰ نفره از جامعه کارگری ارائه خواهیم داد. دولت نیز اگر مشارکت مردم را می‌خواهد و دوست دارد بر دهان دشمنان کشور مشتی بکوبد، باید فضا را برای حضور همه و به ویژه طبقات محروم و مستضعف جامعه فراهم کند. از جمله لازم است در کنار تلاش برای تایید صلاحیت‌ها از سوی حاکمیت، دولت اراده به خرج داده و مزد مصوب امسال شورای عالی کار را بنابر وعده‌های خود درباره تورم، اصلاح کند. 

وی با بیان اینکه کارگران صدقه نمی‌خواهند بلکه حقوق خود را می‌خواهند، گفت: همسان‌سازی حقوق ۵ میلیون بازنشسته کشور که خانواده‌های آن‌ها ۱۵ میلیون نفر می‌شوند، از دغدغه‌های ما در جریان انتخابات است. دولت اگر تمایل به‌عدم کاهش مشارکت در انتخابات دارد این مسئله را نیز باید در نظر بگیرد که نباید سوبسیدها و یارانه‌های کالاهای اساسی را نیز حذف کند. امروزه بسیاری از اقشار مانند کارگران ساختمانی که یک میلیون نفر هستند، در بحث بیمه خود بلاتکلیف هستند. کارگران دیگر نیز هنوز ازعدم امنیت شغلی رنج می‌برند. ما بر این باور هستیم که این چالش‌ها به دلیل‌عدم وجود نمایندگان و کرسی‌های مجلسی است که باید صدای کارگران و محرومان جامعه باشند. 

کریمی گفت: ما معتقدیم اگر دولت اقدامات لازم برای حضور محرومان و کارگران جامعه در انتخابات را فراهم آورد، مشارکت بالای ۶۰ درصد را در انتخابات مجلس تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز