خبرگزاری کار ایران

دهمین روز اعتصاب کارگران نفت قزاقستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۸۸۵

در دهمین روز اعتصاب ۵۰۰ کارگر قزافستانی بخش نفت این بار آنان به همراه خانواده و بستگان خود زنجیره‌ای انسانی از صدها نفر را تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رادیو اروپای آزاد، کارگران نفتی کشور قزاقستان باوجود درگیری، بازداشت و تنش‌های این مجموعه از کارگران هنوز در حومه غربی پایتخت درگیر اعتصاب هستند و دهمین روز تجمعات خود پس از روز استقلال این کشور را دوباره برگزار کردند. 

این ۵۰۰ کارگر اعتصابی این بار به همراه خانواده و بستگان خود زنجیره‌ای انسانی از صدها نفر را تشکیل دادند. 

در خارج از مقر شرکت بهره‌برداری نفت قزافستان در منطقه ناآرام غربی این کشور اعتصابات نیروهای قراردادی نفت شروع شده بود. این کارگران در اطراف شرکت و در سرمای زمستان چادر زده و به همراه مادران، همسران و فرزندان خود، در مجموعه حضور یافتند. 

تجمع قبلی آن‌ها در مقابل فرمانداری و وزارت کشور قزاقستان برگزار شده بود. 

کارگران علاوه بر مسئله افزایش حقوق به اندازه کارکنان دولتی، مطالبه بازگشت به کار ده‌ها نفر از همکاران اخراجی خود را نیز دارند. 

یک دادگاه محلی در قزاقستان با رای جنجالی‌ای که وکیل شرکت بهره‌برداری نفت از قاضی گرفته است، از هفته گذشته این اعتصاب را غیرقانونی اعلام کرده است. 

کارگران اما همچنان خواهان همسان‌سازی حقوق خود با کارکنان شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان هستند. این درحالی است که کارگران از نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش شکایت کرده‌اند که آن‌ها را محاصره کرده و ضمن ضرب و شتم، آن‌ها را ارعاب می‌کنند. 

مقامات قزاقستان سال‌هاست که نسبت به اعتراضات کارگران نفت در منطقه منگیستاو که محل عملیات برای بهره‌برداری از ذخایر عمده نفت و گاز در کشور آسیای مرکزی است و کمک زیادی به بودجه دولتی می‌کند، حساس هستند. تاکنون نیز هشت نفر از فعالان کارگری این مجموعه در زندان هستند که کارگران مطالبه آزادی آن‌ها را نیز دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز