خبرگزاری کار ایران

اعتصابات کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر اسپانیا افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۲۱۰

کارکنان بخش بهداشت و درمان اسپانیا به اعتراض و اعتصاب علیه تهاجم دولت این کشور به خدمات رایگان درمانی همچنان ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کمیته بین الملل چهارم کارگری، کارکنان بخش بهداشت و درمان اسپانیا به اعتراض و اعتصاب علیه تهاجم دولت این کشور به خدمات رایگان درمانی ادامه می‌دهند. 

بیش از یک سال است که اعتصابات و اعتراضات ادامه دارد و پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بخش درمان اسپانیا در مناطق مختلف این کشور به طور جداگانه در حال اعتراض و اعتصاب کماکان دیده می‌شوند. اعتصابات چند روزه اخیر در شهرهای کانتابریا در نوامبر، کاتالونیا در ژانویه، ناوارا در فوریه و والنسیا در ماه فوریه (این ماه)، برگزار شده و در ماه بعدی (مارس) نیز ادامه دارد. 

در مادرید، مرکز این مبارزات، اعتصاب کادر درمان به وضعیت شغلی و حقوقی خود، از اواخر سال گذشته به طور متناوب ادامه داشته است. آن‌ها تظاهرات نیم میلیون نفری در شهر مادرید در اواسط ماه گذشته میلادی، در دفاع از سیستم مراقبت بهداشتی عمومی رایگان و علیه برچیده شدن خدمات دولتی و خصوصی‌سازی آن به دست حزب راست‌گرا و پوپولیست (حزب مردمی یا PP) به رهبری ایزابل آیوسو را به اوج خود رساندند. 

سازمان دهندگان این اعتراضات می‌گویند ۷۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها ریختند که یکی از بزرگترین تظاهرات‌ در پایتخت اسپانیا در چند دهه اخیر است. 

هفته گذشته صدها هزار نفر در حمایت از پزشکان و دفاع از سلامت عمومی به تجمع جدیدی پیوستند. به گفته برگزارکنندگان، ۱ میلیون نفر در آن حضور داشتند، در حالی که دولت ادعا کرد ۲۵۰۰۰۰ نفر به آن پیوستند. طوماری هم با ۵۰۰۰۰ امضا به وزارت بهداشت تحویل داده شد. در همین حال، ۵۰۰۰۰ نفر در پایتخت گالیسیا، سانتیاگو د کامپوستلا و ۱۱.۰۰۰ نفر در بورگوس تظاهرات کردند. 

به نظر تحلیلگران این بخشی از بحران انقلابی نوظهور در بخش خدمات قاره اروپا است، زیرا دولت و کارفرمایان بخش بهداشت و درمان خصوصی هزاران کادر را به نیروی ارزان قیمت بخش خصوصی تبدیل وضعیت کرده، برچیده و اخراج می‌کنند، در حالی که دولت تریلیون‌ها یورو کمک مالی بانکی و هزینه‌های نظامی برای جنگ ناتو علیه روسیه در اوکراین فراهم می‌کند. 

در واکنش به این تغییرات، ۵۰۰۰ پزشک و نیروی متخصص در ماه گذشته در قلب مادرید دست از کار کشیدند و در حال حاضر در اعتصاب نامحدود هستند. آن‌ها می‌گویند که با توجه به انتظارات فعلی برای ویزیت ۶۰ تا ۷۰ بیمار در روز، قادر به ارائه خدمات مناسب نیستند و به دلیل کمبود استخدام نیرو و کاهش درآمد حقیقی به شدت خسته شده‌اند. آن‌ها برای ویزیت هر بیمار در طب عمومی حداقل ۱۰ دقیقه و برای بیماران اطفال حداقل ۱۵ دقیقه زمان می‌خواهند. 

پزشکان مادرید اکنون با کارکنان بیمارستانی همراه شده‌اند که خواهان اعتصاب دو روزه در ۱ و ۲ مارس هستند. در منطقه آراگون، اتحادیه‌های پزشکی برای ۳۱ مارس اعتصاب را اعلام کرده اند. در ناوارا برای اعتصاب پرستاران و فیزیوتراپیست‌ها در روز  ۲۸ فوریه (هفته آتی) فراخوان شده است. 

حزب چپگرای پودموس اسپانیا حمایت کامل خود را از اعتراضات کارکنان بخش خدمات بهداشت و درمان و پزشکان اسپانیایی اعلام کرده و گفته به تظاهرات‌های بعدی اتحادیه‌ها و اصناف مربوطه و همچنین معلمان و کارکنان آموزش و پرورش خواهد پیوست. 

پودموس و رهبران آن؛ اعتراض به خصوصی‌سازی خدمات بهداشت و آموزش و همچنین حمله به معیشت و قراردادهای کارکنان این دو بخش یعنی معلمان، پزشکان، پرستاران و کارمندان را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات دولت راست‌گرای حاکم را محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز