خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اتحادیه‌ها باید متولی امور صیادان شوند/ فرصت اشتغال برای مردمان نواحی ساحلی فراهم شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۲۰۵

مدیرعامل اتحادیه صیادی هرمزگان درباره وضعیت اشتغال صیادان توضیح داد: ساکنان نوار ساحلی از راه دریانوردی ارتزاق می‌کنند اما اگر فرصت‌های شغلی جدید در اختیار آن‌ها قرار نگیرد برای تامین معیشت به کارهای دیگری ازجمله قاچاق کالا و سوخت می‌آورند.

اسحاق تندرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت صیادان توضیح داد: انجام امور مربوط به صیادان مثل صدور کارت‌های دریانوری و ایمنی، صدور مجوز پروانه بهره‌برداری، افزایش قدرت موتور قایق‌ها باید در اختیار اتحادیه‌های صیادی قرار داده شود. اتحادیه‌ها درباره این موضوع با اتحادیه مذاکره کرده‌اند و این گروه شغلی برای این موضوع رضایت خود را اعلام کرده‌اند. این موضوع مربوط به تصدی‌گری است و برای تولی‌گری نیست. 

وی با بیان اینکه اگر قدرت اتحادیه‌ها بیشتر شود نقش تاثیرگذارتری در افزایش اشتغال مناطق خواهند داشت، توضیح داد: سازمان شیلات ایران می‌تواند پروژه‌هایی مثل پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهی در ساحل و پرورش میگو را در اختیار اتحادیه سراسری صیادی قرار دهد. در تصدی‌گری امور باید به تشکل‌ها واگذار شود. دستگاه‌های تولی‌گری صیادی هم باید سیاست‌ها را اجرا کنند. 

مدیرعامل اتحادیه صیادی هرمزگان با اشاره به اینکه واگذاری امور صیادان به اتحادیه آن‌ها مثمرثمر خواهد بود، اظهار کرد: در این شرایط، صیاد به تشکل‌ها نزدیک می‌شود از رسیدگی تعاونی‌ها به امور صیادان آگاه خواهد شد. اگر دامنه اختیار تعاونی‌های صیادی محدود باشد، چگونه به مشکلات صیادان رسیدگی کنند؟ 

تندرو با بیان اینکه اشتغال نقش مهمی در تامین معیشت و کاهش جرائم دارد، تصریح کرد: ایجاد مراکز پرورش ماهی و میگو در نواحی ساحلی ایران نه تنها موجب افزایش اشتغال در نواحی ساحلی می‌شود بلکه از ایجاد مشاغل کاذب هم جلوگیری می‌کند. نان مردم مناطق ساحلی در گرو دریا و دریانوردی است، بنابراین لازم است که چنین فرصتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. 

وی با انتقاد از حضور سرمایه‌داران در مشاغل پرورش ماهی و میگو توضیح داد: متاسفانه برخی از صاحبان سرمایه که از اهلی دیگر استان‌ها هستند در پروژه‌های پرورش آبزیان حضور دارند و این فرصت را از مجاوران دریا سلب کرده‌اند. 

به گفته مدیرعامل اتحادیه صیادی هرمزگان، مردمان شرق تا غرب نواحلی ساحلی از گذشته‌های دور تا امروز در این مناطق زندگی کرده‌اند؛ تشکیل تعاونی‌ها کوچک توسط مردم برای پرورش آبزیان، فرصت اشتغال و کسب درآمد را فراهم می‌کند و اگر موقعیت شغلی فراهم باشد آنها برای تامین معیشت خود روی به قاچاق سوخت و کالا نمی‌آورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز