خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

صیادان به تصمیم سازمان شیلات معترض هستند/ شرایط را از این سخت‌تر نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۱۷۱

مدیرعامل اتحادیه صیادی هرمزگان از واگذاری اختیارات حوزه صیادی توسط سازمان شیلات به اتحادیه تولید و تجارت آبزیان خبر داد و گفت: این تصمیم به معانی فراموش شدن صیادان و اتحادیه‌های صیادی است.

اسحاق تندرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تصمیم سازمان شیلات توضیح داد: نبی‌الله خون میرزایی (رئیس سازمان شیلات)، نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر خدایی (دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران) نوشته است. بر اساس این نامه، از یکم شهریور ماه سال جاری تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۱، در طرحی آزمایشی تصدی‌گری دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات به اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تفویض می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه این نامه به معنای اعطای مجوز برای فعالیت هفتگانه اتحادیه تولید و تجارت آبزیان است، گفت: این یعنی فعالیت‌های سامانه توزیع بسته‌بندی و فروش الکترونیک آبزیان، کنترل مراکز عرضه آبزیان زنده، مراکز الگوسازی شده آبزیان تازه و منجمد، مرکز تامین و فروش خاویار و ماهیان خاویاری پرورشی داخل کشور، احداث بازار آبزیان و برند منتخب سازمان شیلات ایران به واحدهای فرآوری، واحدهای عرضه، رستوران‌ها و تفرجگاه‌های شیلاتی و زنجیره تامین و توزیع آبزیان همگی در اختیار این اتحادیه قرار می‌گیرد. 

تندرو با انتقاد از تصمیم سازمان شیلات تصریح کرد: تمامی اختیارات به یک اتحادیه واگذار می‌شود اما صیادان و اتحادیه‌های صیادی به دست فراموشی سپرده می‌شوند و هیچ نقشی در انجام امور نخواهند داشت.

او بیان کرد: بسیاری از مردم جنوب ایران به صیادی اشتغال دارند؛ اگرچه شغل سختی دارند اما درآمد ناچیزی کسب می‌کنند. این تصمیم‌گیری می‌تواند اوضاع را نسبت به گذشته سخت‌تر کند. در این شرایط، صیادان ناچار هستند تا در آب‌های آزاد صیادی کنند اما خطر روبرو شدن با دزدان دریایی را به جان می‌خرند. تمامی کارها را صیادان و اتحادیه‌های آنها انجام می‌دهند اما از حق داشتن یک غرفه برای عرضه محصولات خود محروم هستند. 

این فعال صنفی ادامه داد: پرسشی مطرح می‌کنم، آیا اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از وضعیت زندگی، بیمه و سختی کار صیادان خبر دارند؟ آیا دستان پینه‌بسته این گروه شغلی را دیده‌اند؟ 

تندرو با اشاره به محدود شدن فعالیت اتحادیه صیادان استان هرمزگان گفت: اتحادیه موظف است به جامعه صیادی خدمات ارائه دهد اما سازمان شیلات، فعالیت ما را بسیار محدود می‌کند. ما از نمایندگان مجلس شهرهای ساحلی ایران که صیادان در آن زندگی می‌کنند، درخواست می‌کنیم تا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. 

مدیرعامل اتحادیه صیادی هرمزگان تشریح کرد: آقای سید جواد ساداتی‌نژاد به عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم منصوب می‌شود و در همین آغاز کار، هدیه بزرگی به جامعه صیادی می‌دهد. من معتقدم، این تصمیم می‌تواند صیادان را بسیار محدودتر از همیشه کند. 

تندور با بیان اینکه انتشار این تفاهم‌نامه موجب نگرانی صیادان شده است، تصریح کرد: تصویر این نامه دوشنبه ۲۹ شهریور در گروه‌های صیادی منتشر شد که موجی از نارضایتی‌ها و نگرانی‌ها را به همراه داشت. پس از انتشار این نامه، صیادان بسیار با من تماس گرفته‌اند و خواهان رسیدگی به این تصمیم هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز