خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضرورت همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای اجرای «طرح نظام استادکاری»

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۱۳۶

جمشید دیوسالار می‌گوید: صنعتی شدن و پویایی صنعت ساختمان در گرو اجرای طرح «نظام استادکاری» است به شرطی که مراکز سازمان فنی حرفه‌ای کشور ملزم به اجرای تفاهم نامه فی مابین و رعایت مفاد آن باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با محدود شدن فعالیت تدریجی تشکلهای صنفی مربوطه (تعاونی‌های صنفی و انجمن‌های صنفی) کارگران ساختمانی در سراسر کشور، این دفاتر در حال حاضر کاری جز ثبت نام و اخذ عضویت و گاهاً تحقیق برای راستی آزمایی بین استادکاران و کارگران ساختمانی واقعی از افرادی که صرفاً برای استفاده از بیمه ثبت نام کرده و دارای مدرک درجه ۲ یا ۳ از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌باشند، ندارند. با این حال با ادامه روند فعلی، دفاتر تشکلهای صنفی، کاری در جهت نظام‌مند کردن فعالان صنعت ساختمان که رکن اصلی رشد و توسعه کار دراین حوزه است، انجام نداده‌اند. از این رو طرح «استادکاری» سنگ بنای بدعتی نو در صنعت ساختمان است که به نظر می‌رسد برای همیشه به مشکلات حوزه صنعت ساختمان که همواره دغدغه اصلی جامعه کارگری بوده پایان خواهد داد و صنعت ساختمان و فعالان این بخش را از مسیر سنتی دیروز به جامعه نظام‌مند و خدمتگزار امروز هدایت خواهد نمود.

جمشید دیوسالار (مدیرعامل اتحادیه تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور ) در این رابطه با تاکید بر ضرورت همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای اجرای طرح نظام استادکاری( که سنگ بنای نظام نوین در صنعت ساختمان است) اشاره کرد و با ذکر مثالی برای روشن شدن نظام استادکاری و ماهیت آن می‌گوید؛ به عنوان نمونه زمانی که آموزش و پرورش دیگر پاسخگوی نیاز آموزشی و پرورشی دانش آموزانی را که در عصر کامپیوتر زندگی می‌کردند و رشته‌های تحصیلی مختلف و متنوعی که مورد نیاز بود ایجاد نشده بود، دست به تغییر و تحول بنیادی در اساس آموزش و پرورش نظام جدید زده و دوره متوسطه را بنا نهاد و تاثیر مثبتی در آموزش ایجاد نمود. وجه تمثیل اینکه صنعت ساختمان نیمی نظام مند بود مانند آنچه که امروز است (نظام مهندسی) و مدرن و بخشی دیگر سنتی و لجام‌گسیخته، هرچند تاکنون تلاش‌های بسیاری در زمینه ساماندهی آن انجام شد، اما جوابگو نبود و مع الاسف‌تر آنکه در جای جای کشور به طور سلیقه‌ای اداره می‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: کم کم با تنوع مصالح ساختمانی و آکادمیک شدن معماری داخلی و طراحی‌های متنوع و از طرفی نظارت دقیق نظام مهندسی، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها بر اجرای کار در صنعت ساختمان، ضرورت نظام‌مند شدن استادکاران ساختمانی امری ضروری و بایسته به نظر می‌رسید که اجرای آن از سال ۱۳۸۷ کلید خورد.

این فعال کارگری اضافه می‌کند: لازم به ذکر است یکی از اقدامات شایسته و قابل تحسین انجام گرفته در این راستا اقدام سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور در جهت آموزش و صدور پروانه مهارت در صنعت ساختمان برای استادکاران و کارگران ساختمانی نیمه ماهر بود، ولی این تلاش به تنهایی در جهت ساماندهی کارگران ساختمانی کافی نبود.

دیوسالار در ادامه افزود: پس از آن تعاونی‌ها و انجمن‌های صنفی در سراسر کشور تشکیل شد که علاوه بر رقابت‌های سالم و ناسالم، طرح و برنامه کاملاً منسجمی در این راستا نداشتند، مضاف به اینکه نمی‌توان اقدامات زیربنایی و مهمی که طی این سال‌ها انجام گرفته را نادیده پنداشت. با تشکیل نظام استادکاری و در راستای برنامه‌های پیش بینی شده لازم در این طرح تفاهمنامه‌ای بین سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور و اتحادیه تعاونی‌های ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی درجهت اجرای نظام استادکاری منعقد گردید که دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت، اما چیزی که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که مراکز فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور ملزم به اجرا و رعایت مفاد این تفاهمنامه باشند و نهایت همکاری را در جهت به سامان رساندن این طرح عظیم نمایند و با تشکیل کارگروه‌های مشترک در حوزه‌های استانی در جهت نظارت و اجرایی شدن بهتر آن اقدام نمایند.

به گفته وی؛ بدیهی است با تنوع محصولات ساختمانی و رشته‌های گوناگونی که در آن به وجود آمده است نیاز به اختصاص کد استانداردهای مهارتی تازه و نو در این راستا و تولی و هدایت استادکاران و تشویق آنان به همسان‌سازی مهارت‌شان با استانداردهای مورد نظر آموزش و فنی و حرفه‌ای دارد.

او در ادامه درباره مزایای طرح استاد کاری به کارکران واستادکاران صنعت ساختمان تاکید کرد: طرح استادکاری به منظور رفع موانع موجود و خدمت به قشر زحمتکش استادکاران و کارگران ساختمانی به گونه‌ای طراحی شده که کلیه خدمات مربوط به مهارت آموزی استادکاران و صدور کارت مهارت برای استادکاران را به صورت رایگان انجام می‌دهد. درعین حال از مراجعه استادکاران به دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر پست و تضیع وقت کاری آنان جلوگیری می‌کند که این مسئله با استقبال اکثر مدیران ساعی مراکز فنی حرفه‌ای استان‌های مختلف قرار گرفته که با همکاری بی‌دریغ سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای به بلوغ کامل در راستای اهداف نظام استادکاری خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز