خبرگزاری کار ایران

از استرا تا نامجو

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۸۶۰

سوت پایان بازی پاختاکور و استقلال پایان یک فصل باورنکردنی برای این تیم بود؛ آغاز با استراماچونی، ادامه با مجیدی و پایان با مجید نامجومطلق.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فصل فوتبالی استقلال تهران با شکست مقابل پاختاکور ازبکستان در ورزشگاه الجنوب به پایان رسید؛ آغازی شیرینی و پایانی تلخ و دور از انتظار برای هر هواداری که به دنبال روزهای درخشان تیم پرافتخار تهرانی با آندره آ استراماچونی بود.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

شروع شیرین

* ساعات پایانی روز شنبه ششم شهریورماه پایان مسیری بود که از تیرماه سال گذشته آغاز شده بود. پس از فصلی که فرهاد مجیدی آن را به پایان رسانده بود، امیرحسین فتحی به همراه علی خطیر با سرمربی سابق باشگاه اینتر میلان وارد مذاکره شدند و این سرمربی پس از چند روز مذاکرات فشرده در نهایت پیشنهاد دو ساله باشگاه استقلال را پذیرفت.

* استراماچونی درحالی به استقلال ملحق شد که بازیکنانی مانند طارق همام، پژمان منتظری، گادوین منشا، روح الله باقری، اللهیار صیادمنش و امید نورافکن از این تیم جدا شده بودند و در غیاب او بازیکنانی از جمله عارف غلامی، میلاد باقری، آرش رضاوند، سیاوش یزدانی و محمد بلبلی به عنوان خریدهای جدید معرفی شده بودند و پس از انتخاب این سرمربی شیخ دیاباته و هرویه میلیچ به عنوان دو بازیکن خارجی آنها معرفی شدند.

* بعد از آغاز تمرینات در تهران و معرفی دستیاران آندره آ استراماچونی او از روزهای ابتدایی تیرماه سال گذشته تمرینات آماده سازی در زمین تهرانسر را آغاز کرد در حالیکه سیدحسین حسینی و وریا غفوری را به دلیل حضور در اردوی تیم ملی در اختیار نداشت. او پس از نزدیک به دوماه آماده سازی تیمش در تاریخ یکم شهریورماه اولین بازی با استقلال را تجربه کرد؛ یک شکست باورنکردنی مقابل ماشین سازی و پس از آن جنجال در نشست خبری به دلیل عدم حضور مترجم روی نیمکت.

* تساوی مقابل فولاد و نفت مسجد سلیمان پس از این شکست خبر می‌داد که احتمالا یک سرمربی ناکارآمد به استقلال معرفی شده است و شکست او در شهرآورد تهران آن هم در هفته پنجم فشار روی این سرمربی را که به قعر جدول نزدیک شده بود اضافه می‌کرد. از هفته ششم تمامی معادلات و حدس و گمانه‌زنی‌ها رنگ باخت؛ جنتلمن ایتالیایی که به دنبال اثبات خود بود با برتری برابر گل گهر سیرجان استارت زد. سایپا، پارس جنوبی جم، تراکتور تبریز، صنعت نفت آبادان و نساجی مازندران تیم‌هایی بودند که پیش از توقف استقلال مقابل سپاهان از این تیم شکست خوردند. استقلال پس از این بازی هم موفق شد شهرخودرو را از پیش رو بردارد اما کمی بعد از این بازی استارت فصل پرتلاطم این تیم رقم خورد.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

شوک بزرگ؛ آغاز ناکامی

* صبح روز بازی با پیکان در هفته چهاردهم بازیکنان تیم متوجه شدند سرمربی به دلیل عدم پرداخت مطالباتش با نامه‌ای از سمت سرمربیگری در باشگاه استعفا کرده است و پس از جمع آوری وسایل شخصی خود به همراه خانواده‌اش تهران را ترک می‌کند؛ باورنکردنی، عجیب و شوکه کننده. این یک اتفاق ناگوار برای تیمی بود که در صدر جدول رده بندی حضور داشت و برای قهرمانی رویابافی می‌کرد.

* رفتن استراماچونی همانا و برباد رفتن رویایی هواداران میلیونی این تیم هم همانا. جدایی او بعد از بازی پیکان بازی شاهین بوشهر را همراه داشت و آبی پوشان پس از تساوی با پیکان مقابل شاهین بوشهر به برتری 4 بر یک دست پیدا کردند اما بدون سرمربی. این بازی پایان نیم فصل اول بود. استقلال یک ماه فرصت داشت تا استراماچونی را به تهران برگرداند و برای نیم فصل دوم برنامه ریزی کند.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

بازگشت مجیدی، امید به تغییر

* تمامی تلاش‌ها و اظهارنظرات برای مذاکره با استراماچونی و نمایندگان او بی فایده و بی اثر بود تا فرهاد مجیدی که در تابستان این تیم را ترک کرد این بار پس از جدایی استراماچونی به استقلال ملحق شود. مجیدی از بازی با نفت مسجد سلیمان روی نیمکت استقلال نشست. از بهمن ماه گذشته که او به تیم ملحق شده بود، پس از استعفای امیرحسین فتحی او در زمان مدیرعاملی اسماعیل خلیل زاده به استقلال بازگشت. 

* او در دربی به تساوی رسید؛ ذوب آهن را از پیش رو برداشت و مقابل گل گهر شکست خورد؛ در آن برهه تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال دوباره تکرار شد و این بار خلیل زاده به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب شد تا احمد سعادتمند به عنوان رئیس سابق هیات مدیره باشگاه به عنوان مدیرعامل انتخاب شود؛ آغاز مشکلات جدید باشگاه استقلال. مجیدی که از عدم پرداخت مطالبات بازیکنانش شاکی بود و در خارج از ایران حضور داشت انتخاب سعادتمند را در زمانی که شیوع ویروس کرونا فوتبال ایران را تعطیل کرده بود یک انتخاب غلط دانست تا مشکلات بین سرمربی و آقای مدیرعامل آشکار شود.

* از تیرماه که استقلال به مسابقات بازگشت آنها مقابل سایپا به تساوی رسیدند؛ پارس جنوبی را شکست دادند؛ برابر تراکتور به تساوی بدون گل رضایت دادند؛ صنعت نفت آبادان را از پیش رو برداشتند؛ برابر نساجی متوقف شدند؛ سپاهان را شکست دادند؛ برابر شهرخودرو به یک امتیاز رسیدند؛ در هفته ماقبل پایانی هم تساوی برابر پیکان را تکرار کردند و در نهایت هفته سی‌ام را با شکست 4 بر یک شاهین بوشهر به پایان بردند.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

لیگ نشد، شاید جام حذفی!

* نایب قهرمانی استقلال با توجه به امتیازاتی که از دست داده بود و نتایجی که پرسپولیس کسب کرد مشخص بود و آنها از پایان لیگ نوزدهم برای مسابقات جام حذفی برنامه ریزی کردند. مجیدی پنج روز پس از پایان لیگ، تیمش را در بازی مرحله نیمه نهایی جام حذفی به میدان روانه کرد و برابر پرسپولیس تهران در ضربات پنالتی به برتری رسید تا نتیجه خارق العاده‌ای را برابر رقیب دیرینه این باشگاه در کارنامه سرمربیگری خود ثبت کند.

* احمد سعادتمند که با عجله برای فصل آینده برنامه ریزی می‌کرد ظاهرا اهمیتی به حضور شاگردان فرهاد مجیدی در تورنمنت حساس جام حذفی نداد و به در سکوت خبری به ایتالیا سفر کرده بود تا با استراماچونی دیدار کند! دیداری که ابتدا گفته می‌شد برای تخفیف گرفتن پس از شکایت این سرمربی به فیفا بوده اما مشخص شد که نقشه‌های بازگشت او به نیمکت هم طراحی شده است. سعادتمند که در ورزشگاه آزادی تماشاگر برد در دربی بود به راحتی و با ضرس قاطع اعلام می‌کرد استقلال قهرمان جام حذفی است؛ قهرمانی که در نهایت در رویایی سعادتمند هم رقم نخورد.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

مخفی کاری سعادتمند

* رفتار سعادتمند برای سفر به ایتالیا منجر به از دست رفتن یک جام دیگر برای استقلال شد؛ بعد از لیگ که قرار بود استراماچونی آن را به دست بیاورد، این بار مجیدی در مسیر کسب جام حذفی قرار داشت اما مذاکرات مخفیانه موجب شد در کمتر از 24 ساعت پس از برتری در دربی جام حذفی مجیدی از سمت خود استعفا کند! این استعفا یک آب سرد بر پیکر هوادارانی بود که مدت‌ها با رویای بازگشت استراماچونی سرگرم بودند اما نمایش اخیر تیم مجیدی سبب شده بود تا کم کم رویای حضور مجدد سرمربی ایتالیایی در تهران رنگ ببازد.

* مجیدی بازگشت و با وجود اینکه درگیری و گلایه‌های بین او و سعادتمند در رسانه‌ها مشخص شده بود اما بازگشت او به استقلال آن هم در ورزشگاه امام رضا(ع) کمکی به قهرمانی استقلال نکرد و این تراکتور بود که با یک گل یک جام را از استقلال گرفت؛ مجیدی رفت، او همان شب از استقلال خداحافظی کرد و شاگردانش را رها کرد اما این استقلال بود که تا پای یک جام رفت و موفق نشد آن را با خانه ببرد.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

رویای بازگشت استرا

* از شب شکست استقلال در فینال جام حذفی اعلام شد مذاکرات جدی برای بازگشت آندره آ استراماچونی صورت گرفته است اما پیش از اینکه چند هفته بعد مشخص شود این سرمربی به دلیل قانون منع بکارگیری سرمربیان خارجی نمی‌تواند در تهران حضور داشته باشد تا یکی از تصمیمات اشتباه سعادتمند مستقیما به رویای هواداران لطمه بزند، مجید نامجومطلق به عنوان سرمربی موقت انتخاب شده بود.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

آسیا با آقا مجید

* دستیار فرهاد مجیدی پذیرفت تا این تیم نیمه‌جان را که تا پای کسب دو جام در فصل پیش رفته بود اما به نایب قهرمان بسنده کرد را برای مسابقاتی که به صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود آماده کند. او تیمی که بخشی از آن به دلیل عدم تمدید قرارداد در تمرینات حاضر نمی‌شدند را اندک اندک برای لیگ قهرمانان آماده کرد تا در نهایت در غیاب علی کریمی به دوحه سفر کند.

* حضور مجید نامجومطلق روی نیمکت استقلال پس از تساوی برابر الشرطه و برتری مقابل الاهلی عربستان با صعود از دور گروهی همراه شد اما شکست این تیم در سومین بازی طی هفته اخیر استقلال را از یک جام دیگر دور کرد؛ این بار آنها خیلی زودتر در یک تورنمنت کنار رفتند، تورنمنتی که مشخص بود آنها با وضعیت فعلی نمی‌توانند برابر تیم‌های متمول قاره در آن شانس کسب جام داشته باشند.

پرده آخر: پایان فصل پرماجرای استقلال؛ محکوم به ناکامی!

همه رفتند کسی جز استقلال نمانده

* استقلال حالا نه فرهاد مجیدی را دارد و نه آندره آ استراماچونی؛ قهرمانی لیگ از دست رفت، قهرمان جام حذفی به تراکتور رسید و پاختاکور هم در آسیا موفق شد این تیم را کنار بگذارد؛ در میان درگیری‌های کوچک و بزرگ باشگاه استقلال، این نام باشگاه و تیم پرطرفدار تهرانی بوده که کنار گذاشته شده و هر چیزی به غیر از موفقیت آن در اولویت بوده است؛ حالا بعید نیست که مجیدنامجومطلق و دستیارانش هم از سمت خود کناره‌گیری کنند.

* حالا طرفداران استقلال در پایان یک فصل که به اندازه چند سال گذشته به این فکر خواهند کرد که اگر پول استراماچونی به موقع پرداخت می‌شد... اگر فرهاد مجیدی استعفا نمی‌کرد... اگر سعادتمند به ایتالیا نمی‌رفت و... تمام این اما و اگرها برای هوادارانی می‌ماند که برخلاف سرمربیان و مدیران این باشگاه نه تنها یک فصل و دو فصل که برای یک عمر با این تیم زندگی کرده‌اند و قرار نیست برای منافع شخصی‌شان دیگران را قربانی کنند.

* مرور اتفاقا عجیب و غریب باشگاه استقلال از ایده ستاره سوم تا طراحی و تولید پفک طی فصل که گذشت نشان می‌دهد بیشتر از هر چیز دیگری این تیم و طرفدارانش از مشکلات مدیریتی ضربه خورده که در مقاطع حساس فصل به جای پُر کردن یک چاله در کنار آن یک چاه عمیق حفاری کرده‌اند؛ استقلال بدون برنامه ریزی و آینده نگری چه بسا در فصول آتی با اتفاقاتی به مراتب عجیب‌تر از فصل گذشته مواجه نشود و این روند ناکامی پایانی نمی‌یابد مگر به اصلاح مسیری که حال تیم پرطرفدار پایتخت را با اما و اگرهای فراوان رها کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز