خبرگزاری کار ایران

تعویض‌های مظلومی به برانکو کمک کرد؛

آذرپور: استقلال در دربی با 5 مدافع میانی بازی کرد/ پرسپولیس برتری محسوسی داشت

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۹۵۲

مربی سابق تیم فوتبال استقلال گفت: دربی 81 دربی زیبا و هیجان انگیزی بود و در مجموع پرسپولیس برتری محسوسی نسبت به استقلال داشت.

هرمز آذرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دربی 81 دربی زیبا و هیجان انگیزی بود. استقلال با سیستم 4-2-3-1 و پرسپولیس با سیستم 4-4-1-1 بازی کردند.

وی افزود: دربی 81 از نظر تاکتیکی به دو بخش تقسیم می شود؛ یکی نیمه اول و قبل از گلزنی جابر انصاری برای استقلال و قسمت دوم بعد از گل آبی‌پوشان شکل گرفت. در نیمه اول پرسپولیس منظم‌تر و تاکتیکی‌تر بازی کرد و عالیشاه و رضائیان در سمت راست پرسپولیس برتری عددی و تکنیکی محسوسی به سرخپوشان داده بودند و این به دلیل هجومی بازی کردن یعقوب کریمی بود که نمی توانست در برگشت ها در این سمت چندان موثر باشد و پرسپولیس بارها از این سمت به خط دفاعی استقلال نفوذ کرد.

وی ادامه داد: همانطور که دیدیم پرسپولیس در 2 موقعیت یکی روی آفسایدگیری و اشتباه مدافعان استقلال و یکی هم روی کار ترکیبی دروازه استقلال را به خطر انداخت و اگر رحمتی نبود پرسپولیس در همان نیمه اول با 2 گل پیش می افتاد.

مربی سابق استقلال که سابقه بردن دربی همراه تیم قلعه نویی را در کارنامه اش دارد، اظهار داشت: بعد از گل جابر انصاری در دقیقه 49 که روی اشتباه مسلم خط دفاعی پرسپولیس مخصوصا 2 دفاع میانی و دروازه‌بان سرخپوشان شکل گرفت، دربی وارد فاز جدیدی شد. در صحنه گل استقلال این نکته را هم بگویم که جابر انصاری نشان داد که برای سرزدن احتیاج به قد بلند نیست بلکه آن چیزی که مهم است تایمینگ پرش و زدن ضربه سر است.

وی افزود: برانکو وقتی دید زمین خیس است و در زمین خیس برای تیمی که می خواهد نتیجه را حفظ کند به دلیل چرخش توپ که روی زمین تقریبا غیرممکن است؛ دفاع کردن راحت تر است؛ رو به بازی مستقیم آورد و تمام تعویض هایش روی این تفکر استوار بود و تمام المنت های حمله خود روی نیمکت مثل علیپور و بنگسون را که بازیکنان قد بلند و فیزیکی هستند را به زمین آورد تا با بازی مستقیم به درون محوطه استقلال برود و در این میان با اضافه شدن بنگر و رضائیان و حتی نورمحمدی فشار زیادی روی دروازه استقلال وارد کرد.

آذرپور ادامه داد: در مقابل پرویز مظلومی بدون تفکر تاکتیکی فقط در اندیشه تعویض بازیکنانی بود که یک کارت زرد گرفته بودند چون نمی خواست بازی را 10 نفره ادامه دهد و بدون توجه به جریان بازی تمام المنت های دفاعی خود را به زمین فرستاد. امین حاج محمدی؛ محمدرضا خرسندنیا؛ روزبه چشمی؛ حنیف عمران زاده و مگویان در یک لحظه با هم در زمین بودند. یعنی 5 دفاع وسط با هم برای استقلال بازی می کردند. به خاطر داشته باشید هم خرسندنیا و هم چشمی سابقه بازی در دفاع وسط را دارند و به این ترتیب استقلال کناره های زمین را از دست داد.

وی تاکید کرد: تعویض خسرو حیدری و یعقوب کریمی باعث شد پرسپولیس فشار زیادی به استقلال از کناره ها وارد کند و توپ های زیادی درون محوطه آبی ها ارسال کردند. وقتی تیمی 40 دقیقه بازی مستقیم را از نظر تاکتیکی انتخاب می کند باید حریف یعنی مربی استقلال تدابیر ویژه ای در نظر می گرفت اما متاسفانه مظلومی بدون برنامه 40 دقیقه آخر بازی را دفاع کرد. باید در نظر داشت وقتی تیمی تمام بازیکنانش در محوطه جریمه فقط به دفاع کردن مشغول هستند اول یا آخر گل می خورد حالا یا اتفاقی مانند گل بنگسون یا ممکن است پنالتی بدهند چون درون محوطه جریمه شلوغ است.

وی افزود: برای فرار از این تله استقلال باید برنامه‌ای برای ضد حمله می‌داشت. زدن ضد حمله در فوتبال نوین امروز یکی از ارکان اصلی و اصولی فوتبال است و با حرف زدن نمی‌توان آن را اجرا کرد. اجرا کردن ضد حمله چه با تارگت و چه ضد حمله زدن در فضاهای مختلف احتیاج به تمرینات و برنامه ریزی دارد که در حال حاضر در فوتبال ایران وجود ندارد چون فوتبال ایران اصلا تاکتیکی نیست.

آذرپور در پایان گفت: فوتبال ایران تاکتیکی نیست چون وقتی برانکو مسئله را از نظر تاکتیکی کمی پیچیده کرد مظلومی نتوانست مسئله تاکتیکی تیمش را حل کند و اگر شانس نمی آورد پرسپولیس خیلی زودتر به گل می رسید. در مجموع پرسپولیس برتری محسوسی نسبت به استقلال داشت و اگر رحمتی درون دروازه استقلال نبود؛ با تعویض هایی که مظلومی کرد به برانکو کمک کرد تا جایی که حتی پرسپولیس می توانست برنده بازی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز