خبرگزاری کار ایران

ایران - قطر؛ اجازه ندهید طلسم نیم قرنه شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۰۷۹

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا درحالی فردا شب برابر قطر صف‌آرایی می‌کند که با پیروزی برابر میزبان جام، می‌تواند به انتظار ۴۷ ساله در رسیدن به فینال این مسابقات پایان دهد.

به گزارش ایلنا، تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۸:۳۰ امشب و در دیداری حساس مقابل قطر در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در ورزشگاه الثمامه دوحه به میدان خواهد رفت و امیدوار است با عبور از سد میزبان این رقابت‌ها فینالیست شود و حریف اردن در این بازی‌ها شود.

تاریخچه‌ای به سود ایران

ایران و قطر چهارشنبه‌ شب در حالی به مصاف هم می‌روند که تاکنون ۲۴ بازی میان دو تیم برگزار شده که ۱۶ برد سهم یوزها بوده، پنج بازی مساوی شده و سه پیروزی هم مقابل نام قطر ثبت شده است. در این بازی‌ها ۵۷ توپ از خط دروازه دو تیم عبور کرده که ۴۱ گل از آن ایران و ۱۶ گل سهم قطر بوده است.

در اولین تقابل دو تیم در این مسابقات و در جریان جام ملت‌های ۱۹۸۸ بود که تیم ملی ایران با دو گل فرشاد پیوس و کریم باوی برنده مسابقه شد و ۲۷ سال بعد و در روز ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۳۹۳/۱۰/۲۵) دومین و آخرین رویارویی آنها در جام ملت‌های ۲۰۱۵ بود که تیم ملی با گل سردار آزمون برنده مسابقه لقب گرفت. یک بار دیگر ۲ تیم در قالب این تورنمنت در ورزشگاه سیدنی استرالیا به مصاف هم رفتند که ایران توانست با گل زیبای سردار آزمون یک بر صفر برنده شود.

بهترین برد ایران در برابر قطر با نتیجه ۶ بر یک در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر در برابر ایران پیروزی دو بر صفر در سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام‌ جهانی ۱۹۹۸ بود که مانع از صعود مستقیم ایران به جام‌ جهانی شد. علی دایی با چهار گل و علیرضا واحدی نیکبخت با سه گل بهترین گلزنان ایرانی تقابل دو تیم هستند و محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با دو گل زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم‌ملی هستند.

ترس از امتیاز میزبانی

با توجه به اینکه تیم ملی فوتبال قطر در بازی با ایران از امتیاز میزبانی برخوردار است قطعا داوری به سود این تیم خواهد بود. بعید نیست VAR هم به ضرر تیم ملی کشورمان عمل کند. مدافعان تیم ملی باید مراقب باشند در محوطه جریمه مرتکب خطای پنالتی نشوند. در همین ۵ بازی که تیم ملی در جام ملت‌ها به میدان رفته ۲ پنالتی به ضرر این تیم گرفته شده است و چنین آماری خطرناک محسوب می‌شود. از طرفی هر رفتار حاشیه‌ای بازیکنان می‌تواند باعث اخراج آنها شود؛ اتفاقی که در دوره های گذشته جام ملت‌ها هم رخ داد و در نهایت دودش به چشم تیم ملی رفت.

ترس بزرگی که در حال حاضر وجود دارد این است که تیم ملی و حتی جامعه فوتبال در باد بازی با ژاپن خوابیده است و به جای اینکه تمرکزها روی بازی با قطر باشد اما همچنان تعریف و تمجیدها از عملکرد تیم ملی در بازی با ژاپن ادامه دارد. غافل از اینکه شاگردان قلعه‌نویی عملکرد بسیار ضعیفی در نیمه اول بازی با ژاپن داشتند. قلعه‌نویی باید این نیمه را چندین بار ببیند و قطعا به واقعیت‌های تلخی در خصوص مشکلات تیمش خواهد رسید. تیم ملی هنوز در بازی‌هایی که تحت پرس سنگین حریف قرار می‌گیرد دچار مشکل می‌شود و این مسئله می‌تواند در بازی با قطر به ضررش تمام شود.

از حالا می‌توان پیش بینی کرد که قطر به مراتب بیشتر از تیم ژاپن، ایران را اذیت خواهد کرد و قطعا شکست مقابل این تیم، شیرینی شکست ژاپن را به تلخی تبدیل می‌کند. حالا که فرصت خوبی برای صعود به فینال جام ملت‌های آسیا وجود دارد حیف است که با بی‌مبالاتی آن را از دست رفته ببینیم.

مسیر تا نیمه‌نهایی

تیم ملی ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی، ژاپن را با نتیجه دو بر یک شکست داد. این تیم با ضربه پنالتی تعیین‌کننده در وقت‌های تلف‌شده حریف قدرتمندش را شکست داد؛ در حالی که قهرمان دوره قبل (قطر) ازبکستان را در ضربات پنالتی شکست داد. دیدار قطر و ازبکستان در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

حالا ایران برای رسیدن به فینال جام هجدهم، نیاز به حماسه‌سازی مقابل میزبان دارد؛ اتفاقی که دور از ذهن نیست و ملی‌پوشان کشورمان اگر مغرور نشوند و همانند نیمه دوم بازی با ژاپن برابر عنابی‌پوشان میزبان به میدان بروند، یک شب تاریخی دیگر را برای فوتبال و ورزش ایران رقم خواهند زد.

ایران در اندیشه پایان دادن به حسرتی بزرگ

شنبه، لحظه رستگاری برای امیر قلعه‌نویی بود که هدایت ایران را در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۷ نیز بر عهده داشت. ایران در آن رقابت‌ها در یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی مقابل کره جنوبی شکست خورد و با یک ناکامی تلخ به ایران بازگشت و نمی‌خواهد این اتفاق را در قطر هم تجریه کند.

ایران بازیکنان خوب زیادی دارد که در باشگاه‌های برتر اروپایی بازی می‌کنند؛ نفراتی که عزم جدی آنها برای قهرمانی در این دوره نمایان است. آنها در دو دیدار سخت توانستند سوریه را در ضربات پنالتی شکست دهند و در ادامه از سد ژاپن عبور کردند.

ایران با پیروزی در بازی روز چهارشنبه بار دیگر و پس از ۴۷ سال به فینال جام ملت‌های آسیا می‌رسد؛ تیمی که هر بار به فینال این جام رسیده، توانسته قهرمان شود که رکوردی بسیار جذاب است. از سال ۱۹۷۶ که تیم ایران در تهران برای سومین بار متوالی (پس از جام‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲) فاتح این جام شد تاکنون، شش مرتبه در نیمه‌نهایی‌ جام ملت‌ها شکست خورده و از رسیدن به فینال محروم شده است.

ایران در ۱۰ بازی اخیرش مقابل قطر شکست نخورده و در شش دیدار متوالی مقابل این تیم پیروز شده تا عملکرد خوبش در بازی‌های رودررو نمایان باشد. حالا اگر بتواند قطر را شکست داده و به فینال برسید، ضمن شکستن یک طلسم ۴۷ ساله، برای فتح چهارمین جام قهرمانی به مصاف برنده بازی کره‌جنوبی و قطر می‌رود اما در صورت شکست، باید همانند دوره گذشته با یک ناکامی بزرگ و کسب عنوان سومی مشترک به تهران بازگردد.

قطر، مدافع عنوان قهرمانی

قطری‌ها به لطف دروازه‌بان‌های فوق‌العاده‌شان توانستند برابر ازبکستان به برتری برسند و راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند. اشتباه اوتکیر یوسف‌اف، میزبان را جلو انداخت و علیرغم از دست دادن دو پنالتی از سوی قطری‌ها، آنها توانستند برای دومین بار پیاپی در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا پیروز شوند.

قطر که در دور گروهی دروازه‌اش را بسته نگه داشت، در هر دو دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی و یک‌چهارم نهایی دروازه‌اش باز شد. عنابی‌ها در ۱۲ بازی متوالی در جام ملت‌های آسیا شکست نخورده‌اند و در اندیشه پیروزی برابر ایران جهت رسیدن به دومین فینال تاریخ حضورشان در این جام هستند، نتیجه‌ای که آنها را به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، به کسب دومین جام قهرمانی متوالی امیدوار خواهد کرد.

بازگشت امیدبخش طارمی!

در مرحله قبل، چهار تغییر در ترکیب اولیه ایران انجام شد که میلاد محمدی، حسین کنعانی‌زادگان، امید ابراهیمی و محمد محبی جایگزین احسان حاج‌صفی، روزبه چشمی، مهدی طارمی و مهدی قایدی شدند. بازگشت مهدی طارمی به این بازی، پس از اخراج تلخ مقابل سوریه و غیب برابر ژاپن، می‌تواند قدرت تهاجمی خط حمله ایران را افزایش دهد.

صلاح زکریا، دروازه‌بان ذخیره قطر، تنها مصدوم این تیم است که بعید است به دیدار برابر ایران برسد. در دیدار قبلی قطری‌ها المهدی علی مختار و طارق سلمان جایگزین بوعلم خوخی و بسام الراوی شدند. مثلث حسن هیدوس، المعز علی عبدالله و اکرم عفیف هم می‌تواند برای هر تیمی خصوصا ایران خطرناک باشد و باید مواظب حرکات تاکتیکی آنها و توانمندی‌های فردی این ستاره‌ها در خط هجومی قطر باشیم.

 

دیدار فینال:

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

برنده دیدارهای ۴۹ و ۵۰، ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه لوسیل

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز