خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

هفته مازندران؛ تحکیم همبستگی فرهنگی و اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۸۳۹

هفته مازندران فرصتی مناسب برای شناساندن ظرفیت‌های استان و تحکیم همبستگی فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بر اساس بخشنامه 1388 سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان باهم اندیشی 14 آبان را به خاطر بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان‌گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند.

اجرا و احیای برخی رسوم و سنت‌ها توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و تعدادی مؤسسات برگزار می‌شد اما با نام‌گذاری این روز برنامه‌ها و سنت‌های مازندران به صورت منسجم‌تر در استان برگزار می‌شود.

محمدرضا حسن‌پور دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران به خبرنگار ایلنا گفت: نام‌گذاری 14 آبان با عنوان روز مازندران، همراهی و همسویی تشکل‌های فرهنگی و هنری مازنی را در اقصی نقاط کشور فراهم کرد.

وی افزود: در سال 1393 با تشکیل ستاد بزرگداشت هفته مازندران، کارگروه‌های مختلفی اعم از کارگروه فرهنگ و هنر، زیست‌محیطی، گردشگری و میراث فرهنگی، سلامت و ورزش، حوزه بین‌الملل با حضور نخبگان و فرهیختگان استان تشکیل شد و برنامه‌ها به صورت منسجم باهدف معرفی آیین‌ها و سنت‌ها در سطح استان اجرا شد.

حسن‌پور ادامه داد: اکنون با تشکیل کارگروه‌های مختلف و بهره‌مندی از فرهیختگان هر سال برنامه‌های متنوع در استان برگزار می‌شود و به دلیل تنوع و فراوانی برنامه‌ها را 13 آبان که شروع سال تبری است آغاز و تا 20 آبان روز میلاد نیما یوشیج شاعر معاصر مازنی؛ ادامه دارد.

به گفته دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران برنامه‌های بزرگداشت هفته مازندران با حضور تشکل و سازمان مردم نهاد و موسسه فرهنگی و هنری علاقه‌مند به فرهنگ و رسوم این استان انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه همه باید در جهت اعتلا و توسعه استان گام‌های مؤثری برداریم این هفته را فرصتی مغتنم در جهت معرفی آیین و سنن استان دانست و از همه علاقه‌مندان و فرهیختگان خواست در معرفی آداب و رسوم مازندران سهیم باشند.

این فعال حوزه فرهنگ بومی مازندران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه‌های هفته مازندران امسال در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: برای شناساندن روز مازندران و فرهنگ و آداب و رسوم این استان به صورت میان‌مدت به سمت مباحث علمی هدف‌گذاری کردیم ازاین‌رو در نظر داریم با همکاری دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و مازندران هماهنگ کردیم تا از نخبگان مازنی کنکور یک تا 100 تجلیل کنیم.

حسن‌پور بابیان اینکه بخشی از برنامه این هفته به حوزه دانش‌آموزی مرتبط می‌شود، افزود: دانش آموزان در شبکه شاد با انتخاب یکی از رشته‌های نقالی، قصه‌گویی به زبان طبری، موسیقی و تک‌نوازی، بازی‌های بومی و محلی، ضرب‌المثل‌های مازندرانی و عکاسی حفاظت از محیط‌زیست با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران گفت: تلاش داریم با برگزاری مسابقات دانش‌آموزی آئین، فرهنگ و آداب مازندرانی‌ها از گذشته تا به امروز برای کودکان، نوجوانان و جوانان تبیین شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز