خبرگزاری کار ایران

با کمک به نیازمندان به مهمانی خدا برویم؛

ای که دستت می رسد؛دستی بگیر

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۱۴۴

رمضان ماه بندگی؛ بندگی یعنی در کوچه پس کوچه های زندگی دست نیازمندی را گرفتن وشادیهای خود را بر کویر نیازهای هم وطنان خود پاشیدن.

ماه رمضان؛ ماه مهمانی خدا ،ماهی که برکات و آثار بیشماری در سطح فردی و اجتماعی در دل مومنان روزه دار زنده می‌شود. در این ماه انسان در اثر روزه‌داری، دعا، استغفار، نیایش و دیگر اعمال خداپسندانه به خداوند نزدیک‌تر می‌شود. در این ماه صفاتی همچون حسن رفتار، صبر و آرامش، بهبود رفتارهای اجتماعی، بخشش وگذشت بیشتر درانسان متبلورمی‌شود که دراین میان یکی ازصفاتی که بیشترین جلوه‌گری را دارد علاقه‌مندی و دوست داشتن مردم و کمک به دیگران است.

ماه رمضان تلنگری برای یادآوری درد گرسنگان ونیازمندان است همانانی که درگوشه گوشه‌ی این سرزمین منتظریاریگری دستهای مهربانی هستند تا آفتاب را با عشق بر سفره‌های خالی آنان قسمت کنند.

آنچه بهترزیستن را دراین سرزمین برایمان فراهم می‌آورد ، این است که همگی‌مان زیر یک سایبان بنشینیم؛ سایبان محبت و نیکی و اینک ماه رمضان فرصتی است تا همگی درماه نیکوکاری به فریادهای خاموش گرسنگان پاسخ دهیم و غمناکی دل ها را، با تبسم لب‌ها عوض کنیم.

رمضان ماه بندگی؛ بندگی یعنی در کوچه پس کوچه های زندگی دست نیازمندی را گرفتن وشادیهای خود را بر کویر نیازهای هم وطنان خود پاشیدن.

آری ؛این بزم را خداوند، برای ما آماده کرده است تا رستگاریمان را تضمین کند. بزمی که در آن تنها ما هستیم که باید سرنوشت خویش را به سمت رستگاری سوق دهیم، مهیای سفر شویم، چه خوب است در این ماه بندگی با مسکینان و فقیران برای رسیدن به دستان مهربان خداوند همسفر شویم.

**رمضان ؛فرصت پاشیدن بذرنیکوکاری بر سفره های نیازمندان

آری؛ رمضان فرصت بهاری کردن دلهایی است که سفره هایشان به رنگ خزان پاییز است و پاشیدن بذر نیکوکاری بر نگاه های منتظرشان؛ بی شک دستان نیازمندشان هر شب به دعا بلند خواهد شد و چشم های کودکان بی بضاعت نیز این مهربانی را هرگز فراموش نخواهد کرد.

یکی از جلوه های بارز احسان؛ نیکی به یتیمان و سرپرستی آنهاست و تامین نیازهای مادی آنان، نگرانی بزرگی را ازدلهاشان برطرف می‌کند . ازسویی دیگر تقسیم مهربانی در خانه های نیازمندان فقر و افسردگی را ازخانواده های آنان دور خواهد کرد.

ماه مبارک رمضان پیام‌آورارادت مردم مشفق و نیکوکار به مولا امیرالمؤمنین(ع) بزرگ‌ترین یاور و مددکار یتیمان است و تأثیرات عمیق اجتماعی و انسانی را به دنبال خواهد داشت. بی شک در این ماه خدا می‌خواهد با دست تو دست های دیگر بندگانش را بگیرد .

چنانچه می‌دانیم بین خدمت به مردم و محبوبیت نزد خداوند، رابطه تنگاتنگی وجود دارد، به این صورت که هر چقدر توجه به مردم بیشتر باشد عذاب خداوند نیز دور‌تر خواهد بود. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «به درستی که برای خداوند، بندگانی است که آنها را برای برآوردن حوائج مردم برگزید که مردم برای رفع حوائج خویش، به آنها پناه می‌برند، این بندگان فریادرس از عذاب خداوند در امان خواهند بود.»

رسیدگی به امور خانواده‌های بی‌بضاعت، میراث ماندگار اهل بیت است از همین‌رو دوست‌داران ائمه اطهار(ع) در این ماه می‌کوشند تا گرهی از مشکلات این خانواده‌ها بگشایند.

** اکرام نیازمندان و ایتام در ماه مبارک رمضان یکی از ویژگی‌های نزدیک شدن انسان به خداوند است

آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان اظهار داشت:یکى از درسهاى بزرگ ماه رمضان این است که با چشیدن گرسنگى و تشنگى، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم. در دعاى روزهاى ماه رمضان مى‌گوییم: «الّلهم اغن کلّ فقیر. الّلهم اشبع کلّ جائع. الّلهم اکس کلّ عریان». این دعا فقط براى‌( مفاتیح‌الجنان: دعاى یومیه ماه مبارک رمضان ( خواندن نیست؛ براى این است که همه خود را براى مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانى است.

وی افزود:همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند. مواسات یعنى هیچ خانواده‌اى از خانواده‌هاى مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست کمک‌رسانى به سوى آنها دراز کردن.

نماینده ولی فقیه درمازندران ادامه داد: امروز این یک وظیفه جهانى براى همه انسانهایى است که داراى وجدان و اخلاق و عاطفه انسانى هستند؛ اما براى مسلمانان، علاوه بر این‌که یک وظیفه اخلاقى و عاطفى است، یک وظیفه دینى است.

وی تاکید کرد: رسیدگی به نیازمندان و رفع دغدغه های معیشتی مردم باید مهم ترین رویکردمسئولان و مدیران جامعه اسلامی باشد،گفت:باید از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای مطالبات به حق مردم در حوزه معیشت، اقتصاد و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود.

آیت الله طبرسی با اشاره به اینکه موسسات خیریه در توانمندسازی اقشارآسیب‌پذیر و ارتقای کیفیت زندگی جوامع نقش مهمی دارند، تصریح کرد:جامعه‌ای رو به پیشرفت می‌رود که نقش سازمان‌های مردم نهاد همچون موسسه‌های خیریه در آن پررنگ‌تر باشد.

** دیدار با خانواده های نیازمند در قالب طرح "مفتاح الجنه"

رضا نوروزی مدیرکل کمیته امدادامام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از فضیلت‌های بزرگ ماه رمضان در خلال دعا، روزه و تلاوت قرآن چشیدن گرسنگی و تشنگی، گرسنگان و محرومان است که در سایه آن وجدان انسان‌دوستی بیدار می‌شود.، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که کمک کردن به نیازمندان و ایتام باید با محبت کریمانه و محترمانه باشد.

وی رسیدگی به ایتام و نیازمندان در ماه مبارک رمضان را از اقدامات این نهاد حمایتی برشمرد و افزود: محور تمام ‌فعالیت‌های کمیته امداد بحث توانمندسازی مددجویان تحت پوشش است .

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران از دیدار خانواده های تحت حمایت در قالب طرح "مفتاح الجنه" در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ایجاد حس همدلی در بین اقشار مختلف جامعه ، ایجاد روحیه عاطفی در میان افراد خانواده ، جذب کمک های خیران برای رفع مشکلات نیازمندان و مددجویان تحت حمایت این نهاد از اهداف اجرای این طرح است.

** ساخت مسکن 350 یتیم در فالب طرح " لذت لبخند "

وی به اجرای طرح "لذت لبخند"  برای حمایت از ایتام  با همکاری شورا و شهرداری در استان مازندران اشاره کرد وافزود: ساخت مسکن ۳۵۰ یتیم زیر پوشش کمیته امداد مازندران در قالب طرح لذت لبخند آغازشد که تا پایان رمضان ادامه دارد.

نوروزی با اعلام اینکه این طرح‌ها در شهر‌های بهشهر،ساری، نور، تنکابن، قائم شهر، بابل، آمل، نوشهر و مرکز نیکوکاری بابلکناربرگزارمی‌شود، افزود: در شهر‌های نور و نوشهر طرح لذت لبخند با همکاری اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 650 یتیم در استان مازندران وجود دارد که 350 یتیم فاقد مسکن هستند ،ادامه داد: این خانه ها با همکاری و مشارکت خیرین،مردم وسازمان بسیج سازندگی ساخته و در اختیارایتام قرار می‌گیرد.

نوروزی بیان کرد: در روز 21 ماه رمضان ، سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) ، در تمامی شهرهای استان از حامیان طرح اکرام ایتام ، و در شبهای قدر هم از حامیان طرحهای اکرام ایتام و محسنین ثبت نام می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران گفت:پایگاه های ثابت وسیارجمع آوری فطریه درمیادین مرکزی شهرستان‌ها، بخش‌ها ، مساجد و مصلا‌های نماز جمعه مازندران درعید سعید فطر زکات فطریه را دریافت می کند تا به دست نیازمندان برساند.

گفتنی است 71 هزار خانوار بالغ بر 120 هزار نفر ازمردم مازندران تحت پوشش کمیته امداد(ره)مازندران هستند که از این تعداد 51 هزار خانوارمستمری بگیر هستند.

**مسافر پرواز رمضان، پروازت بی‌خطر

چه خوب است درماه میهمانی خدا در مزرعه عشق، بذر نیکوکاری بپاشیم تا فردا در بهار دل ها، گل های معنویت شکفته شود.

امید است ضمن رعایت اخلاق اسلامی در کارهای یکساله خود بتوانیم با کمک به نیازمندان واقعی ضمن جمع ثوابی کثیر برای خود، دل کودکی و خانواده نیازمندی را شاد کنیم. دلی که شاید با توجه به کوتاهی ما در ماه های دیگر سال مدام آرزو می‌کند: کاش زودتر رمضان بیاید!

زهرا شریفی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز