خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بابلسر :

برای داشتن باغبانی خوب ،باید سیاست گذاری درست داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۵۴۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای داشتن باغبانی خوب، مدرن و به روز برپایه دانش نیازمند برنامه تحولی در حوزه باغبانی کشور هستیم و باید سیاست گذاری درست در این راستا صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد مهدی برومندی امروز سه‌شنبه در گردهمایی مدیران معاونت امور باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی، مدیران باغبانی استان‌ها و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر از مازندران به عنوان پیشانی تولید و اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: امنیت غذایی کشور برعهده جهاد کشاورزی است و باید غذای کافی، سالم و ارزان را تولید کنیم و حتی به تولید مازاد در این حوزه دست پیدا کنیم.

وی افزود: در چند سال اخیر حداقل ۱۰ میلیون نفر جمعیت جابه‌جایی در روستاها داشتیم که این امر  ناشی از شرایط اقلیمی، خشکسالی، کمبود شدید آب در کشور بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مناطق شمال غرب کشور که دارای بارندگی‌های مناسب است با پدیده خشکی روبرو هستند و در استان خوزستان که دارای منابع آبی فراوان هستیم بخش زیادی از باغات خشک شده است.

برومندی افزود: برای داشتن باغبانی خوب، مدرن و به روز برپایه دانش نیازمند برنامه تحولی در حوزه باغبانی کشور هستیم و باید سیاست گذاری درست در این راستا صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر درست سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درست نداشته باشیم با شرایط سخت‌تری روبرو می‌شویم بنابراین حمایت ظرفیت‌های دولت و بخش خصوصی الزامی است.

برومندی بر لزوم شناسنامه‌دار شدن باغات تاکید کرد و گفت و اجرای این طرح را در استان‌های مازندران و گیلان ضروری دانست.

کشاورزی مازندران نیاز به حمایت ویژه ملی دارد 

 حسن عنایتی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی، مدیران باغبانی استان‌ها و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر با تاکید بر اینکه کشاورزی مازندران با توجه به تامین، امنیت نیازهای غذایی کشور باید مورد حمایت ویژه ملی قرار گیرد، گفت: بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود.

وی الگوی کشت نوین در استان را ضرورت دانست و افزود: اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی به توسعه‌یافتگی دست پیدا کنیم، تعیین راهبردهای جدید برای توسعه کشاورزی الزام اصلی استان است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران به شکاف تولید در تولیدات باغی و زراعی استان اشاره کرد و توجه بر مزیت محصولات زراعی و باغبانی در استان تاکید کرد.

عنایتی با بیان اینکه در اصلاح زبان در بخش باغبانی مازندران باید تجدید نظر شود، افزود: بخش خصوصی و تحقیقات باید برای تنوع ارقام اقدامات جدی‌تری انجام دهند زیرا بسیاری از ارقام باغی ظرفیت صنایع تبدیلی ندارد و متناسب با ظرفیت و ذائقه بازار نیست.

وی بذر با اصالت گواهی شده و با تنوع ارقام را از نیازهای استان برشمرد و ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیم در استان این نیاز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

عنایتی، میزان باغ‌های درجه یک و نوین در مازندران را اندک عنوان کرد و خواستار توجه ویژه به بهسازی باغ‌ها در زمان اعتبارات شد.

وی توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی و کشاورزی را کند دانست و افزود: اگرچه بخش مکانیزاسیون زراعت مازندران وضعیت بهتر از باغبانی است اما رضایت‌بخش نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امروز تولید مازاد بر مصرف برخی از تولیدات کشاورزی به خصوص مرکبات ، کیوی ، هلو و شلیل چالش جدی کشاورزان این خطه است که نیاز جدی به بازار صادراتی داریم بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی تاکید کرد.

 عنایتی به اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ‌ها اشاره کرد و عنوان کرد: امروز با دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی این طرح شروع شده است و به طور یقین باغداران را توانمندتر  می‌کنیم ، بخش خصوصی در قالب اصناف کشاورزی در این طرح مشارکت کرده است. 

وی به آفت خسارت زای مگس میوه در باغ‌های مازندران اشاره کرد و گفت: مگس میوه آفت کلیدی برای باغ‌های مازندران شده است ،تجهیزات و امکانات موجود نیز جوابگوی مقابله با این آفت نیست.

عنایتی درآمد اصلی مردم استان مازندران کشاورزی دانست، تاکید کرد که باید به بازار خارجی محصولات کشاورزی توجه ویژه شود.

وی افزود:برخی عوامل زنده و غیر زنده و  آفاتی نظیر مگس میوه خسارت‌های فراوانی را به باغات ما وارد کرد که تجهیزات، ابزار و امکانات ما برای کنترل آن بسیار محدود است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز