خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

اصلاح ساختار بودجه نمی‌تواند همه ذی‌نفعان ۴۰ سال اخیر را راضی کند/ تصمیم‌سازان پایشان را از گلیم‌شان درازتر نکنند/ مجلس بستر حذف معافیت‌های مالیاتی را فراهم کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۵۶۰

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: نمی‌شود برای بودجه حکمی نوشت که همه کسانی که در 40 سال گذشته بودجه دریافت کردند راضی باشند و در عین حال با اصلاح ساختار آن رضایت این افراد استمرار داشته باشد.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی درباره اظهارات جریان مخالف دولت مبنی بر لزوم اصلاحات ساختاری بودجه در این شرایط اقتصادی و تحریم‌ها اظهار داشت: اصلاح ساختاری بودجه مانند یک جراحی سخت، دردناک و هزینه‌زا است که به مراقبت‌های جدی پس از جراحی نیاز دارد.

وی ادامه داد: هرگاه دولت و مجلس به این باور رسیدند که تحمل یک جراحی سخت و دردناک را دارند آنگاه می‌توانند به اصلاح ساختار بودجه بپردازند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نمی‌شود برای بودجه حکمی نوشت که همه کسانی که در 40 سال گذشته بودجه دریافت کردند راضی باشند و در عین حال با اصلاح ساختار آن رضایت این افراد استمرار داشته باشد.

حق‌شناس با بیان اینکه مهمترین نکته اصلاح ساختار بودجه این است که تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران متناسب با منابع، مصارف تعریف کنند، گفت: به اصطلاح عامیانه مهمترین نکته در بودجه این است که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان پایشان را از گلیم‌شان درازتر نکنند.

وی ادامه داد: اگر مجلس توانست در همین بودجه 1400 متناسب با مالیات‌ها امکان فروش دارایی‌ها را تنظیم کند اصلاح ساختاری انجام می‌شود اما نمی‌توان وقتی 200 هزار میلیارد تومان برای مالیات در نظر گرفته شده مصارف سه برابری آن را تعریف کرد و در نهایت به فروش اسناد خزانه و اوراق مشارکت برسیم و از محل فروش آنها پول تعریف کنیم تا اضافه کار کارکنان دولت و هزینه‌ کارهای برخی نهادهای فرهنگی را بپردازیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر قرار است اصلاح ساختار صورت بگیرد نیاز به احکام عجیب و غریب نداریم فقط باید در سمت منابع این موضوع را در نظر گرفت که مهمترین ارقام تا چه قدر احتمال تحقق آنها وجود دارد و بعد به سراغ مصارف اجتناب‌ناپذیر و ضروری برویم.

حق‌شناس گفت:‌ باید به این باور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برسیم که بخشی از بودجه در سنوات مختلف واقعی نیست یعنی درآمدهای آن واقعی نبوده بلکه استقراض از ملت مانند انتشار اوراق یا استقراض از بانک مرکزی و یا استفاده از ثروت مانند فروش نفت است.

وی با بیان اینکه از زمان مرحوم مصدق تا به امروز قرار بوده اقتصاد بدون نفت داشته باشیم، اظهار داشت: همواره قرار بوده پول نفت در یک صندوق بین نسلی ذخیره شود و سود آن وارد بودجه شود.

وی تاکید کرد: اگر نتوانستیم چنین تصمیم دردناکی بگیریم نمی‌توانیم انتظار اصلاح ساختار بودجه را هم داشته باشیم در غیر این صورت با نوشتن احکام اصلاح ساختار اتفاق نمی‌افتد کما اینکه در برنامه‌های توسعه‌‌ای پنج ساله و اسناد بالادستی احکام متعددی نوشته شد و هرگز هم به اجرا نرسیدند.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بدون عوارض انجام نمی‌شود، گفت: منظور از عوارض و هزینه این نیست که دهک‌های کم درآمد تحت فشار قرار بگیرند بلکه سازمان‌ها و نهادهایی که خدمات آ‌نها می‌تواند با وقفه ارائه شود باید این بخش‌ها را متوقف کرد.

وی ادامه داد: موضوع مهم در بودجه بحث مالیات است اگر امروز 40 درصد مالیات محقق می‌شود باید آن را به صد در صد برسانیم که راهکار آن کاهش و حذف معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است که مجلس باید این بستر را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز