خبرگزاری کار ایران

مدیر کل اوقاف قزوین خبر داد؛

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع تجاری فرهنگی قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۳۲

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری فرهنگی استان قزوین در موقوفه مسجد جامع شهر محمدیه از پروژه‌های اداره کل اوقاف است.

ایلنا: مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین گفت: ساخت بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری فرهنگی استان قزوین در موقوفه مسجد جامع شهر محمدیه از پروژه‌های اداره کل اوقاف است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی در نشست خبری با حضور بیش از ۷۰ نفر خبرنگار و عکاس در سالن کنفرانس اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین افزود: ‌در گذشته فعالیت‌های سازمان اوقاف به برنامه‌های فرهنگی محدود می‌شد اما با توجه به تغییراتی که از سال گذشته در این سازمان به وجود آمد، علاوه بر چهره فرهنگی چهره اقتصادی نیز پیدا کرد.

وی افزود: یکی از علل ورود سازمان اوقاف به عرصه فعالیت‌های اقتصادی این است که موقوفات زیادی در سراسر کشور وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است و پروژه‌های اقتصادی باید در آن‌ها اجرا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: بنابراین بنیاد توسعه عمران موقوفات و بقاع متبرکه راه‌اندازی شد تا از این طریق زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی برای کسب عواید بیشتر در راستای ترویج گسترده‌تر فرهنگ وقف در جامعه فراهم شود.

نوروزی بیان کرد: پروژه‌های عمرانی سازمان اوقاف در قالب پروژه‌های تجاری، مسکونی و درمانی از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری شش طرح بزرگ در استان قزوین در این قالب قرار گرفت.

این مسئول تصریح کرد: ساخت درمانگاه خیریه از محل عواید موقوفات قازان ابن ارغوان در شهر بیدستان است که بیش از یک هزار متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته می‌شود.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با ساخت این درمانگاه خیریه مشکلات بسیاری از افراد بی‌بضاعت این استان حل می‌شود.

نوروی ابراز کرد: پروژه مجتمع تجاری فرهنگی در موقوفه مسجد جامع شهر محمدیه با زیربنای ۱۳ هزار متر مربع است که یکی از پروژه‌های بزرگ اداره کل اوقاف به شمار می‌رود و حدود ۲۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

این مسئول عنوان کرد: این پروژه به عنوان الماس شهر یکی از پروژه‌های عظیم استان قزوین به شمار می‌رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به دیگر پروژه‌های این اداره کل گفت: تنظیم قرارداد و واگذاری از طریق مناقصه برای ساخت ۱۸ واحد مسکونی از رقبات موقوفات حاج محمدحسین امین الرعایا و نظرآبادی واقع در اقبالیه و موقوفه قازان ابن ارغوان واقع در شهر بیدستان یکی دیگر از پروژه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین به شمار می‌رود.

نوروزی با اشاره به شناسایی و تنظیم قرارداد اجاره با نهادهای دولتی و نیروهای مسلح فاقد رابطه استیجاری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های ادراه کل اوقاف، ادارات و ارگان‌های دولتی است زیرا برخی از ادارات دولتی حق موقوفه را رعایت نکرده و به مسائل شرعی موقوفه توجه نمی‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اقداماتی که در این زمینه انجام شده، بیش از ۱۲۰ رقبه که فاقد رابطه استیجاری بودند شناسایی شدند تا در قالب قرارداد حق موقوفه را ادا کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به تشکیل جلسات و بررسی حل مشکلات مردم شهر کوهین برای تبدیل به احسن نسبت به سهم موقوفات بیان کرد: شهر کوهین به دلیل موقوفه بودن با مشکلات عدیده‌ای برای دریافت سند روبرو بود که با برگزاری جلسات متعدد این مشکلات مرتفع شد.

نوروزی اضافه کرد: با رفع شدن مشکل موقوفه بودن زمین‌های شهر کوهین، در حال حاضر مردم کوهین در حال دریافت اسناد مالکیت خود هستند.

وی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد با مسئولان برای رفع مشکل چندین ساله تعدادی از اهالی شهر صنعتی البرز معروف به بلوک سه‌گانه برای تبدیل به احسن ابراز کرد: حدود ۲۰ سال این پرونده در حال جریان بود که بیش از شش هزار خانوار در شهر صنعتی البرز درگیر این موضوع بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد این موضوع به مرحله نهایی رسید و حتی موافقت متولی موقوفه را کسب کردیم و منتظر دریافت زمین معوض از اداره کل راه و شهرسازی هستیم تا کار تبدیل به احسن به طور کامل انجام شود.

به گفته نوروزی پیاده سازی اجرای GIS در‌ رقبات موقوفات برای جمع‌آوری اطلاعات و موفقیت جغرافیایی موقوفات یکی دیگر از فعالیت‌های این اداره کل در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به تکمیل و اتمام پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه استان قزوین عنوان کرد: پروژه‌های عمرانی برحسب نیاز در بیش از ۳۰ بقعه استان انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تکمیل سرویس بهداشتی امامزاده حسین(ع) اتمام سنگ فرش و ایجاد زیرزمین در بقعه متبرکه چهار انبیاء، امامزاده علی(ع)، ساخت حسینیه(مرکز فرهنگی) در امامزاده علی(ع) اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: تنظیم اولیه اسناد اجاره در بیش از دو هزار و ۵۰۰ رقبه که مورد تصرف آن‌ها جزو موقوفه بوده و فاقد رابطه استیجاری داشته از دیگر فعالیت‌های این اداره کل بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز