خبرگزاری کار ایران

استان قزوین سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر با کسری آب مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۳۲۳

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: برای استان ما ۷۵۲ میلیون مترمکعب آب برنامه ریزی شده است که دوبرابر آن استفاده می‌شود و با این روند سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان داریم.

به گزارش ایلنا در قزوین، بیژن نظری با اعلام این خبر گفت: پایدارسازی دشت قزوین باید اولویت بخش کشاورزی باشد چرا که اهمیت دشت قزوین بر کسی پوشیده نیست و نجات این دشت با ۴۷۰ هزار هکتارکه بنیانگذار کشاورزی مدرن در کشور است می‌تواند آغاز کننده توسعه بخش کشاورزی باشد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: مقام معظم رهبری از سال ۸۲ تاکید ویژه‌ای بر روی دشت قزوین دارند. در اجرای رهنمود‌های ایشان باید ساختارسازی صورت گیرد و حرکت‌های جهادی انجام شود. مدیران ارشد استان از پارسال کمیته‌ای برای احیای دشت قزوین تشکیل داده اند. موضوعات در حال پیگیری است.

نطری گفت: بحران آب یک مساله جهانی است و در کشور ما هم یک موضوع ملی است. ما در استان قزوین به اندازه دو برابر آب قابل برنامه ریزی استفاده می‌کنیم. برای استان ما ۷۵۲ میلیون مترمکعب آب برنامه ریزی شده است که دوبرابر آن استفاده می‌شود. ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان داریم و نتیجه این اضافه برداشت‌ها فرونشست زمین، خشک شدن درختان، فرسایش خاک و سایر مسائل بحران زاست.

این استاد دانشگاه گفت: بهره‌وری در حوزه کشاورزی در دشت قزوین وضعیت ما از متوسط کشوری بهتر است، اما باتوجه به اقلیم قزوین، بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی آب بر هستند. ما باید محصولات آب بر را وارد کنیم و در حفظ آب که برای نسل‌های آینده است توجه بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز