خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان:

بهتر بود غرفه ایران در پکن تاکید بیشتری بر کتاب می‌کرد/ نباید به صرف حضور ناشران خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی اکتفا کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۱۱۲

محمود آمورگار تاکید کرد: ناشران خصوصی که با هزینه شخصی در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند طبعا اولویت‌های اقتصادی هم برای خود دارند و می‌توان با فراهم کردن فرصت‌های مناسب؛ امکان بهره‌برداری از بازارهای جهانی را برایشان مهیا کرد.

محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره ارزیابی‌اش از حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن گفت: موضوعی که در مورد حضور نشر ایران در نمایشگاه پکن قابل تامل و ذکر است این است که در چندین نشست تخصصی حضور پیدا کردیم که مضمون عمده آنها همکاری‌های بین‌المللی در حوزه نشر بود. در یکی از این نشست‌ها که اهمیت بیشتری نسبت به سایر نشست‌ها داشت؛ سخنرانانی از کشورهای مختلف که عمدتا هم از شخصیت‌های سیاسی و مدیران فرهنگی آنها بودند، حضور داشتند. به عنوان مثال از مدیران آموزشی و فرهنگی چین، از وزارت فرهنگ جمهوری چک و سایر مقامات سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف حضور یافته بودند. در این نشست به عنوان نماینده نشر ایران حضور داشتم و سخنرانی  کردم. نام آن، نشست بین‌المللی نشر در سال ۲۰۱۷ بود که با همکاری اتحادیه بین‌المللی ناشران برگزار شد. مصاحبه‌ای نیز با تلویزیون دولتی چین داشتیم و بر تعاملات فرهنگی بین دو کشور تاکید کردیم.

آموزگار ادامه داد: مضمون اصلی سخنرانی‌های این نشست نیز حول محور شعار رئیس جمهور چین بود که بر لزوم تقویت جاده ابریشم به عنوان ابزاری برای گسترس تعاملات مختلف اعم از بازرگانی و فرهنگی تاکید داشت و همچنین توسعه ابعاد همکاری‌ها، روابط فرهنگی را نیز همچون روابط تجاری دربرگیرد. همچنبن با مسئولین  اتحادیه‌های اندونزی، مجارستان، صربستان و مدیران فرهنگی بلاروس مذاکرات سودمندی در رابطه با شناسایی بازارها و ظرفیت‌های همکاری انجام شد.

او سپس با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخ بدون تخاصم دو کشور ایران و چین اظهار داشت: به نظرم با توجه به اینکه کشور چین به واسطه اشتراکات فرهنگی با ما در مقایسه با کشورهای غربی می‌توانند بازار بهتری برای کتاب و نشر ایران باشند و از طرفی در تاریخ دو کشور به جز  اشتراکات فرهنگی، نشانه‌ای از تخاصم و دشمنی بین دو کشور دیده نمی‌شود و حتی می‌توان گفت ایران و چین همواره رابطه گرم و صمیمانه‌ای با یکدیگر داشتند که منجر به همکاری‌های جدی بین دو طرف شده است. به همین لحاظ  بازار کتاب چین می‌تواند فرصتی مناسب برای نشر ایران باشد. اصولا ابداع اصطلاح جاده ابریشم بیشتر حول محور دو کشور ایران و چین شکل گرفته که در آن زمان مسیر بازرگانی برای تبادلات تجاری بوده و حالا به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌ها برای اینکه این مسیر تجاری به مسیر تعاملات فرهنگی نیز تبدیل شود به صورتی جدی پیگیری  می‌شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افزود: چینی‌ها از دیرباز یکی از شرکای تجاری ایران بودند و اکنون از زاویه جدید با نگاه توسعه دیپلماسی فرهنگی می‌خواهند روابطشان را با ایران گسترش دهند. به خاطر اشتراکات فرهنگی ایران و چین فکر می‌کنم بتوانیم به صورت جدی به بازارهای چین و مخصوصا نشر ترجمه چینی کتاب‌های ایرانی فکر کنیم و برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های جدی‌تری در این حوزه نشان دهیم و از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.

این فعال فرهنگی گریزی که به حضور چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۸ زد و گفت: امسال ما مهمان ویژه نمایشگاه پکن بودیم و اردیبهشت ۹۸ نیز چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود به همین منظور آنها سال آینده و در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران اردیبهشت سال ۹۷ به صورت جدی‌تری حضور خواهند داشت تا برای میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران، تجربه کسب کنند و پربارتر  در این رویداد فرهنگی به عنوان میهمان ویژه ظاهر شوند. همین مساله فرصت خوبی است تا همکاران ما در هردو نمایشگاه آتی تهران به صورت جدی به بازار کتاب چین فکر کنند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

بهتر بود غرفه ایران در پکن تاکید بیشتری بر کتاب می‌کرد/ نباید به صرف حضور ناشران خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی اکتفا کنیم

آموزگار همچنین در پاسخ به پرسش که آیا ایران توانسته از فرصت مهمان ویژه بودن در نمایشگاه کتاب پکن استفاده بهینه را ببرد، یادآور شد: قطعا همیشه می‌توان بهتر و کاملتر هم ظاهر شد و از فرصت‌ها بهتر استفاده کرد، اما باید در نظر گرفت که با توجه به مجموعه امکانات و بضاعت‌های موجود به عقیده من حضور قابل قبولی در چین به عنوان میهمان ویژه داشتیم. منتهی شاید بهتر بود تاکید بیشتری بر کتاب می‌شد. ناشران بخش خصوصی با هزینه خود در این نمایشگاه شرکت کرده بودند ولی به رغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده ، نگاه‌ها چندان به سمت آنها نبود شاید به خاطر محلی که برای آنها در غرفه در نظر گرفته شده بود که البته می‌توانست مکانی مناسب‌تر باشد و موجب بهتر دیده شدنشان بشود. در هر صورت در غرفه ایران عمده توجه‌ به سایر هنرها بود.

او اضافه کرد: به نظرم باید حضور این ناشران را مغتنم تلقی کنیم وبه آن اکتفا نیز نکنیم ومتوجه باشیم ناشران خصوصی که با هزینه شخصی در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند طبعا اولویت‌های اقتصادی هم برای خود دارند و می‌توان با فراهم کردن فرصت‌های مناسب امکان بهره‌برداری از بازارهای جهانی را برایشان مهیا کرد. اینها نکاتی بود که بهتر است درنظر گرفته شود تا از شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده بهتری ببریم و دوستان ناشر بخش خصوصی حتی اگریک قدم نیز به اهداف خود نزدیک‌تر شوند می‌توان امیدوار بود که چنین فعالیت‌هایی از سوی این بخش ادامه یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز