خبرگزاری کار ایران

مدیر آژانس ادبی پل:

چینی‌ها خیلی محافظه‌کارند و دیر اعتماد می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۲۴۱

جعفری اقدم می‌گوید: به نمایشگاه پکن آمدیم و به این موضوع هم علم داشتیم که این بازار، بازاری محافظه‌کار است و اصولا چینی‌ها محافظه‌کار هستند و دیر اعتماد می‌کنند. پیش فرض ما برای سال این بود که بستر اعتماد مناسبی فراهم کرده و با ناشران چینی ارتباط برقرار کنیم و نیم نگاهی هم به دیگر کشورها داشته باشیم.

مجید جعفری اقدم (مدیر آژانس ادبی پل) در گفتگو با خبرنگار اعزامی ایلنا به چین؛ درباره مراودات نشر ایران با چین گفت: بازار کتاب چین تاکنون برای ما ناشناخته بود، پیش تر هم با این بازار مراوداتی داشته‌ایم ولی تنها کاتالوگ و بروشورهایی را برای یک آژانس ادبی چینی می‌فرستادیم تا از طرف ما در نمایشگاه پکن کتاب‌هایمان را معرفی کند. در این مدت هم به جز یکی دو مورد هم که منجر به رایت نشد اتفاق دیگری نیفتاد.

وی افزود: امسال برای اولین بار به عنوان آژانس ادبی در پکن حاضر شده‌ایم؛ برخلاف فرانکفورت و استانبول که هرسال حضور داشتیم. احساس می‌کردیم چین بازار مناسبی برای کتاب ایرانی نیست ولی وقتی صحبت میهمان ویژه شدن ایران به وجود آمد شروع به مطالعه درباره این بازار کردیم و متوجه شدیم که بازار مذکور و مخصوصا نمایشگاه کتاب پکن دروازه ورودی است به نشر چین و اصولا کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل اندونزی، کره، ژاپن و مالزی.

این فعال کتاب ادامه داد: واقعا به واسطه نمایشگاه پکن راحت‌تر می‌توان به بازارهای شرق آسیا وارد شد ولی ما معمولا به جز مالزی که آن هم برخی سالها در نمایشگاهش شرکت می‌کنیم در کشورهایی مثل کره جنوبی، اندونزی و... اصلا حضور نداشته‌ایم و تنها به شیوه صوری رایزن فرهنگی غرفه‌ای می‌زند و کتاب به نمایش می‌گذارد. با تمام این تفاسیر ما به نمایشگاه پکن آمدیم و به این موضوع هم علم داشتیم که این بازار، بازاری محافظه‌کار است و اصولا چینی‌ها محافظه‌کار هستند و دیر اعتماد می‌کنند. پیش فرض ما برای سال این بود که بستر اعتماد مناسبی فراهم کرده و با ناشران چینی ارتباط برقرار کنیم و نیم نگاهی هم به دیگر کشورها داشته باشیم.

جعفری اقدم در توضیح برنامه‌های آژانس ادبی پل برای خرید، فروش و تبادل رایت در نمایشگاه پکن نیز بیان کرد: 26 قرار ملاقات برای صحبت درباره رایت کتاب‌های ایرانی و عقد قرارداد آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برخی فرصت‌ها هم در خود نمایشگاه به وجود آمده که منجر به قرار مذاکره شده است. توافقات اولیه که صورت گرفته و نوشته شده و تا پایان نمایشگاه به امضا می‌رسد. در همین چند روز ابتدایی نمایشگاه به 23 عنوان رسیده است و مثلا فقط 6 ناشر از کشورهای اندونزی، استرالیا، چین، کره جنوبی و اوکراین و... قطعی شده است. با ناشر دیگری برای فروش رایت 9 عنوان کتاب دیگر به توافق رسیده‌ایم.

او افزود: البته در نمایشگاه‌های بین‌المللی معمولاً تعدادی رایت‌منجیر هم حضور دارند که مذاکرات ابتدایی را انجام می‌دهند و قطعی شدن ماجرا به رئیس یا هیت اصلی مدیریت آژانس ادبی‌شان منوط می‌شود و برای همین ممکن است امضای نهایی یک قرارداد زمان ببرد. حجم ملاقات‌های ما هم در روزهای ابتدایی برنامه‌ریزی شده تا دو روز پایانی خودمان برای یافتن فرصت مذاکرات بعدی در نمایشگاه جستجو کنیم. پیش بیتی می‌کنم با همین روند تا پایان نمایشگاه 30 تا 40 قرارداد فروش رایت را به سرانجام برسانیم. نکته دیگر اینکه اجرای برخی از این قراردادها منوط به اجرای طرح حمایتی گرنت شده است و ما به این ناشران اعلام کرده‌ایم با خرید کتاب ایرانی تا 3هزار دلار مورد حمایت قرار می‌گیرند و تحویل فرم‌ها برای طرح گرنت یا تاپ را هم خودمان برایشان پیگیری می‌کنیم. هر تعداد از این عناوین که در طرح گرنت هم تصویب شوند فروش رایت‌شان در قرارداد نهایی به امضا می‌رسد.

مدیر آژانس ادبی پل تاکید کرد: تقریبا 60 درصد این قراردادها هم با اتکا به طرح گرنت نهایی می‌شوند و با معرفی بهتر این طرح می‌توان فرصت مناسب‌تری را هم در بازارهای جهانی به دست آورد. خود ما هم در انتهای تک تک بروشورهایمان طرح گرنت را معرفی کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز