خبرگزاری کار ایران

غاری در اسپانیا که بیش از ۴ هزار سال محل دفن مردگان بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۲۱۳

باستان‌شناسان در اسپانیا موفق به کشف غاری شدند که ۷۰۰۰ استخوان باستانی را در خود جای داده و احتمالا ۴ هزار سال محل تدفین بوده.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، به گفته باستان شناسان، از حدود ۷۰۰۰ سال پیش، انسان‌های باستانی در منطقه‌ای که اکنون در شمال شرقی اسپانیا قرار دارد، مردگان خود را در اعماق غار دفن می‌کردند. چراکه در این منطقه، گورستانی وجود دارد که حدود چهار هزار سال را دربرمی‌گیرد و اکنون حاوی بیش از ۷۰۰۰ استخوان است و نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است ده‌ها هزار سال قبل از آن هم مورد استفاده قرار گرفته باشد. 

آنتونیو رودریگز-هیدالگو (باستان شناس، محقق مؤسسه دیرینه اکولوژی انسانی و تکامل اجتماعی کاتالونیا (IPHES) و موسسه باستان‌شناسی مریدا)، گفت: غار دره‌ها یک محل دفن جمعی بود. مردم از حدود ۷۰۰۰ سال پیش، در اواخر دوره نوسنگی یا عصر حجر جدید، در گورهای مشترک درون غار دفن می‌شدند، البته بیشتر دوره کالکولیتیک (سنگ مس) و در سراسر عصر برنز، که تقریباً ۳۰۰۰ سال پیش در اسپانیا به پایان رسید. 

غاری در اسپانیا که بیش از ۴ هزار سال محل دفن مردگان بود

تجزیه و تحلیل اشیاء تدفینی که همراه با مردگان بدست آمده و معمولاً سرامیک، ابزار سنگ چخماق و گردنبند است، نشان می‌دهد که افراد با موقعیت اجتماعی بالا در اواخر عصر کالکولیتیک و عصر برنز به تنهایی در غار دفن می‌شدند، در حالی که تدفین‌های عمومی در غار هنوز برای مردم عادی استفاده می‌شد. 

رودریگز-هیدالگو گفت: در عصر برنز، برخی افراد با اشیاء متعدد از سلاح‌ها و سایر اقلام دفن می‌شدند. 

حتا یکی از جمجمه‌های بدست آمده از عصر برنز دارای سوراخی در جمجمه است که توسط ترپاناسیون ایجاد شده است. این باستان‌شناس گفت: به نظر می‌رسد این فرد از چندین بیماری رنج می‌برد و این ممکن است تلاشی برای درمان بوده باشد. با این حال، می‌دانیم که از مداخله انجام شده در جمجمه، جان سالم به در نبرده زیرا هیچ بازسازی استخوانی در سوراخ وجود ندارد. 

غاری در اسپانیا که بیش از ۴ هزار سال محل دفن مردگان بود

ارتباط نئاندرتال؟ 

علاوه بر نشانه‌هایی مبنی بر اینکه این غار برای تدفین از دوران نوسنگی تا عصر مفرغ - یعنی حدود ۴۰۰۰ سال - استفاده می‌شده است؛ آخرین کاوش‌ها استخوان‌های بز وحشی و زغال چوب را در بخشی از غار نشان دادند که قدمت آن به بیش از ۴۵۰۰۰ سال می‌رسد. در آن زمان، نئاندرتال‌ها در این منطقه سکونت داشتند. این کشف، این حدس را تقویت می‌کند که نئاندرتال‌ها نیز از غار استفاده کرده باشند. 

مشخص نیست که آیا این غار به طور مستمر برای تدفین استفاده می‌شده است یا اینکه در دوره‌های مختلف توسط گروه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مشخص نیست که نئاندرتال‌ها از این غار برای تدفین استفاده می‌کردند یا برای سکونت. همچنین مشخص نیست که استفاده بعدی از آن به عنوان محل دفن مداوم بوده است یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز