خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده و کارگردان «ناتو» مطرح کرد:

با کمبود سرگرمی در کشور مواجهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۸۶۲

تلویزیون همچنان یک ابررسانه است

مهدی صفی‌یاری، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه نمایشی «ناتو» گفت: هدفی که من از ساخت «ناتو» داشتم این بود که این اثر مورد پسند مخاطب باشد و مردم با آن ارتباط برقرار کنند که به این هدف دست پیدا کردم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی صفی‌یاری، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه نمایشی «ناتو» است که پخش فصل دوم آن در شبکه نمایش خانگی از پلتفرم فیلم‌نت به پایان رسیده است. او درباره روند شکل‌گیری «ناتو» و چالش‌های پیش رو برای ساخت این رئالیتی شو اظهار کرد: آقای هادی فیروزیان رئالیتی شوی «The Hustlers» را به من معرفی کرد و من به این نتیجه رسیدم که ساخت مجموعه‌ای برگرفته از این رئالیتی شو در ایران نتیجه خواهد داد بنابراین با اینکه ساخت آن، ریسک بالایی داشت، آن را ایرانیزه کردم و اسم «ناتو» را برایش انتخاب کردم سپس به سراغ ساخت قسمت پایلوت رفتیم. بعد از ساخت قسمت پایلوت، متوجه شدیم که این مجموعه نمایشی، برنامه‌ای خواهد بود که احتمالاً مخاطبان آن را دوست خواهند داشت و اندکی از تم برنامه‌های مشابه به دور و متفاوت از آنها است. امیدوار بودم یک برنامه جدید باعث شود مخاطب دوباره از رئالیتی شوها استقبال کند و به آنها اقبال نشان دهد.

این تهیه‌کننده راجع به مهمترین وجه تمایز «ناتو» نسبت به دیگر رئالیتی شوها خاطرنشان کرد: معمولاً رئالیتی شوهایی که تا به حال ساخته شده، همه آنها شخصیت محور بوده‌ و هر یک از شخصیت‌ها، یک توانایی منحصربفرد داشته‌اند. مثلاً در «مافیا» و بازی‌های مشابه، همواره این خصیصه قابل مشاهده است ولی در «ناتو» بر اساس زندگی شخصی و ویژگی‌های هر فرد، بازی پیش می‌رود و در ضمن، «ناتو» تنها شخصی است که قابلیت حذف کردن سایر بازیکنان را در دو مرحله دارد که باعث می‌شود این رقابت برای درست حدس زدن «ناتو» جذابیت ایجاد کند و از تکرار و کلیشه خارج شود. در ضمن، در «ناتو»، هیچ گونه تقلبی صورت نمی‌گرفت.

تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «روزگار» درباره دلیل عدم موفقیت رئالیتی شوهای تلویزیونی در قیاس با رئالیتی شوهای ساخته‌شده در نمایش خانگی اظهار کرد: از نظر من، تلویزیون همچنان یک ابررسانه است و در خیلی از مواقع، می‌تواند بیشترین مخاطب و تأثیر را داشته باشد. فقط مشکل این است که شاید رئالیتی شوی خوبی در این رسانه ساخته نمی‌شود که مخاطب را جذب کند. تلویزیون به راحتی می‌تواند با ساخت آثار خوب، مخاطب را مثل سال‌های قبل پای برنامه‌های خود بنشاند. اینکه رئالیتی شوها در نمایش خانگی بیشتر دیده می‌شوند، شاید به دلیل فضای بازتری است که آنجا دارد و آزادی عمل بیشتری برای کارگردان ایجاد می‌کند وگرنه فرق آنچنانی با هم ندارند.

وی درباره چالش‌هایی که در حین ساخت «ناتو» پشت سر گذاشته است، گفت: چالش که در همه جا وجود دارد و ما هم در «ناتو» با چالش‌های زیادی مواجه شدیم. بعد از ساخت چند قسمت از «ناتو» ملزم به ایجاد تغییراتی در ساختار این مجموعه نمایشی در جهت بهبود آن شدیم و از چالش‌های مهم ما، مشخصات افرادی بود که باید در «ناتو» انتخاب می‌شدند چون طوری باید پیش می‌رفت که جذابیت برنامه حفظ شود و این از سخت‌ترین قسمت‌های برنامه بود که باید انجام می‌گرفت. علاوه بر این مدیریت کردن صحنه و کنترل مجری که چه زمانی، چه حرفی را بزند و چه اکتی را انجام بدهد، از سخت‌ترین چالش‌های مهم من بود چون این نکات و ریزه‌کاری‌ها همزمان و به شکل زنده در روند ضبط «ناتو» در گوش او گفته می‌شد.

تهیه‌کننده مستند تلویزیونی «میراث مرثیه» در پاسخ به این پرسش که تا چه حد، به اهدافی که از ساخت «ناتو» داشته، دست پیدا کرده است، تصریح کرد: هدفی که من از ساخت «ناتو» داشتم این بود که این مجموعه مورد پسند مخاطب باشد و مردم با آن ارتباط برقرار کنند و در این وضعیت، بتوانم خنده را به لب مردم بیاورم که به این هدف دست پیدا کردم. هدف بعدی من این بود که اثری باکیفیت بسازم چون قبل «ناتو»، همه برنامه‌ها در کافه یا رستوران یا فضاهای اینچنینی ضبط می‌شد در صورتی که ما برای «ناتو» دکور طراحی کردیم و ساختیم. بعد از آغاز پخش این مجموعه نمایشی، دیگر تولیدکنندگان نیز به سراغ ساخت دکور برای رئالیتی شوها رفتند و اینگونه، برای چشمان مخاطبان احترام و اهمیت قائل شدند. خدا را شکر، ما از ساخت این مجموعه بازخوردهای خوبی گرفتیم. در ابتدای امر، از آنجا که بینندگان هنوز با این برنامه ارتباط برقرار نکرده بودند، بازخورد منفی وجود داشت اما در ادامه، میزان مخاطب سیر صعودی پیدا کرد و من از نتیجه به دست آمده راضی هستم.

این برنامه‌ساز علت اقبال مردم به این نوع بازی‌ها همچون «مافیا» در دنیای واقعی و همچنین، استقبال از نمایش آن در تلویزیون و نمایش خانگی را کمبود سرگرمی‌های متنوع برای مردم دانست و گفت: از نظر من، این برنامه‌ها به این سبب میان مردم اقبال پیدا می‌کنند چون مردم سرگرمی‌های دیگری ندارند که با آن سرگرم باشند پس ترجیح‌شان برنامه‌ها و مسابقاتی است که بتوانند دور هم و در خانه تماشا کنند و انجام بدهند تا به این صورت، لحظات در کنار هم بودنشان را غنی سازند. چون ما واقعاً در کشورمان با کمبود سرگرمی مواجه هستیم.

مهدی صفی‌یاری در سخنان پایانی، درباره امکان ساخت فصل جدیدی از «ناتو» گفت: اینکه باید منتظر ساخت فصل جدیدی از «ناتو» باشیم، منوط به یک تصمیم و توافق دوطرفه بین فیلم‌نت و من به عنوان سازنده مجموعه است که آیا فصل سوم ساخته شود یا خیر. همچنین، باید نظر بینندگان هم لحاظ شود که آیا آنها تمایلی به ساخت فصل بعد دارند یا خیر و آنگاه، ما تصمیم بگیریم. علاوه بر اینها، در حال حاضر، مشغول برنامه‌ریزی برای برنامه‌های دیگری نیز هستم که به احتمال فراوان، به زودی، به پیشگاه مخاطبان عرضه خواهد شد و انشالله، لذت خواهند برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز