خبرگزاری کار ایران

توضیحات نویسنده کتاب «اصول بداهه‌نوازی موسیقی جَز» درباره این اثر/ پرداختن به مقدمات ضروری و منبعی برای یادگیری خودآموز

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۹۰۸

«اصول بداهه‌نوازی موسیقی جز» آخرین اثر منتشر شده امیر شهابی (موسیقی‌دان، نویسنده و مترجم) است که به تازگی روانه بازار شده.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «اصول بداهه‌نوازی موسیقی جَز» نوشته امیر شهابی (مدرس دانشگاه) توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. 

امیر شهابی موسیقی‌دان، نویسنده و مترجم است. او تحصیلات آکادمیک دارد و ساز تخصصی‌اش پیانو است و رپرتوار نوازندگی کلاسیک او متنوع از دوره باروک تا معاصر است. او نخستین مجموعه تصویری «آموزش مقدماتی پیانو جز به زبان فارسی» را در سال ۹۶ تهیه و منتشر کرد. او همچنین فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک است و دانش الکترونیک (به ویژه فعالیت و پژوهش در حوزه مهندسی صدا، ضبط و پردازش سیگنال‌های صوتی) را به طور متمرکز پی‌گیری کرده است. از جمله زمینه‌های تخصصی او، مباحث مرتبط به سمپلینگ و فیلترینگ صوت، و همچنین طراحی مدارهای مبدل آنالوگ به دیجیتال است. کتاب «چیرگی بدون جدال: چگونه توانایی‌های خود را در موسیقی شکوفا کنیم؟» نیز یکی از کتاب‌های ترجمه شده شهابی است که کنی ورنر نویسنده آن است و اواخر سال پیش منتشر شد. 

او که بسیاری از بداهه‌نوازی‌های آثار استاندارد موسیقی جز را نت‌نویسی نموده درباره کتابش به ایلنا توضیحاتی داد. 

امیر شهابی درباره این اثر گفت: مطابق آنچه از عنوان کتاب برمی‌آید یادگیریِ بداهه‌نوازی موسیقی جَز اصولی دارد که دانشجویان و هنرجویان علاقه‌مند به این موسیقی می‌توانند با یادگیری مقدمات لازم، مبادرت به بداهه‌نوازی در این سبک نمایند. در این کتاب، مبانی و مقدمات ضروری برای بداهه‌نوازی جَز معرفی می‌شوند و الفبای این موسیقی بیان می‌گردد. 

او افزود: در ادامه علاقه‌مندان ساختارِ جمله‌سازی بر بنیان‌های موسیقی جَز را آموزش می‌بینند و ارتباط آکوردها و گام‌ها را می‌آموزند و با بکارگیری آکوردها در بداهه‌نوازی آشنا می‌شوند. در میان مطالب هر بخش، نوازندگانِ صاحب‌نامِ این موسیقی نیز معرفی می‌شوند و نویسنده آلبوم‌هایی را برای تسلطِ بیشتر هنرجویان پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند در یادگیریِ بهتر نکات فنی کمک‌رسان ایشان باشد. 

شهابی در جایی بداهه‌نوازی را با بدیهه‌گویی به مقایسه می‌گذارد و اشتراکاتی را میان آن دو برمی‌شمارد، سپس می‌گوید: برای نمونهْ داشتن چارچوب کلی، نقطه ابتدایی، مسیر حرکت و نقطه پایانی، ظرفیت‌شناسی مخاطب، استفاده از جملات و واژگان شخصی، زمان‌سنجی، بهره‌گیری از سکوت و لزوم رعایت گفت‌وشنود، همگی از مواردی‌اند که بداهه‌نوازِ حاذق در موسیقی جَز آن‌ها را رعایت می‌کند. 

امیر شهابی درباره بخش‌های تمرینی کتاب نیز اذعان داشت: در این کتابِ آموزشی، تمرینات به انتهای هر فصل مختص نیست و پس از بیان هر مطلب نمونه‌هایی ذکر می‌شود و در ادامه پرسش‌هایی برای هنرجو می‌آید که می‌تواند آموخته‌هایش را بسنجد و روی سازْ طبع‌آزمایی کند. 

او در پایان گفت: آن دسته از خوانندگانی که بنیان‌های نظری موسیقی را می‌دانند می‌توانند به آسانی از بخش‌های مقدماتی بگذرند و جان کلام را در بخش‌های بعدی پی بگیرند و از این منبع به صورت خودآموز استفاده نمایند.

گفتنی است علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتاب «اصول بداهه‌نوازی موسیقی جَز» به کتاب‌فروشی‌ها یا وب‌سایت‌های معتبر تهیه نمایند. آنگونه که شهابی در مقدمه می‌آورد: این کتاب ره‌آوردی است برای افرادی که می‌خواهند لذت بداهه‌نوازی موسیقی جَز را آگاهانه تجربه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز