خبرگزاری کار ایران

در رونمایی کتاب "نیم قرن تا ناکامی" مطرح شد؛

منزلت انقلاب و ایران در کتاب برگمن مشهود است/ دشمنی اسراییل با ایران ریشه تاریخی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۱۳۰

در مراسم رونمایی کتاب "نیم قرن تا ناکامی" مطرح شد: این کتاب می‌تواند مهم باشد تا بتوانیم چرایی تبدیل شدن اسراییل به دشمن ایران را متوجه شویم چراکه ریشه در تاریخ دارد و انقلاب نقشه آنها برای خاورمیانه را برهم زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از کتاب "نیم قرن تا ناکامی" آخرین اثر انتشارات دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران که با رویکردی دوگانه و در دو بخش منتشر شده است، با حضور جمعی از اصحاب قلم برگزار شد. 

علیرضا مختارپور قهرودی (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران) در این نشست، با اشاره به آنکه این برنامه یکی از مهم‌ترین جلسات رونمایی کتاب است که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، گفت: انتشار این کتاب فصل جدیدی در حوزه نشر ایران باز می‌کند. ما سابقه نقد کتاب را داشتیم اما این نقدها در حد پاورقی و پس نوشت صورت می‌گرفت درحالی که امروز متنی کامل از ترجمه اثری که توسط یک نویسنده از رژیم صهیونیستی نوشته شده، منتشر شده است و در کنار آن متنی کامل در نقد آن نیز منتشر شده.

نویسنده صهیونیست سعی بر داستان پردازی بر اساس مستندات موساد دارد

علی لاریجانی نیز در این مراسم گفت: این کتاب از جمله کارهای قابل توجه در تاریخ کتاب ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب است. در مطالعه‌ای که از بخش‌های مختلف کتاب داشتم دیدم که برگمن که یکی از منتقدان شاخص صهیونیست هاست، در این کتاب نقدی متفاوت ارائه داده و سعی دارد که نشان دهد نوشته او مستند است اما در واقع داستانگونه است.

او ادامه داد: نکات مختلفی درخصوص این کتاب وجود دارد ازجمله آنکه از واژه‌های توهین آمیز درباره ایران استفاده کرده. همچنین خیلی متکی بر داده‌هاست و مکشوف است که از داده‌های موساد استفاده می‌کند و اینها از اشکالات این کتاب است.

او ادامه داد: ابن سینای حکیم کتابی دارد که در باب مدینه فاضله است و درباره یکی از خصوصیاتی که حاکمان باید داشته باشند می‌گوید که جمعی از نخبگان مسئولیت نگارش قوانین را برعهده بگیرند. در این میان معتقد است که این نخبگان باید اهل خطابه باشند تا بتوانند مردم را متقاعد کنند. همچنین باید به آداب و سنن اجتماعی اشراف داشته باشند. در عین حال قوانین باید مطابق جامعه و پیشرفت جامعه باشد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: این را از آن جهت گفتم که ابن سینا تاکید دارد که قانونگذاران می‌توانند با بررسی نیاز و نظرات بخش‌های مختلف جامعه، بررسی نظرات و تجربیات جوامع دیگر در عرصه بین‌المللی و بررسی نظرات افرادی که با حکمرانی مدینه فاضله مخالف هستند که همان دشمنان هستند، برای فهم جامعه و راه پیشرفت استفاده کنند. گاهی اوقات مخالفان نقاط ضعف و گاهی با غرض نقاط قوت را ذکر می‌کنند که می‌توان از آن استفاده کرد.

او اذعان داشت: منزلت انقلاب و ایران در کتاب برگمن مشهود است. در بخشی می‌گوید بازگشت امام خمینی از تبعید مانع بزرگ و بی‌سابقه در برابر منافع مشترک آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه بود. حتا در جای دیگر می‌گوید ایران و ایرانی‌ها یک سرمایه راهبردی هستند. برگمن کسی نیست که به راحتی از کلمات استفاده کند. او می‌خواهد نشان دهد که اسراییل در امور مختلف دفاعی و سازماندهی در ایران جایگاه خاصی داشته. چراکه از دست دادن این جایگاه برایشان سخت بود.

لاریجانی تصریح کرد: معارضه اظهاری با ملت ایران نشان از عمق روابط استراتژیک دارد. باید به این نکات این کتاب توجه داشت. امام و انقلاب نقشه غرب را در خصوص خاورمیانه برهم زد. حتا در اثر اخیر برگمن نشان از آن هست که راه‌های رندآمیزی برای ورود به ایران داشتند. 

او خاطرنشان کرد: در این کتاب دروغ‌های مختلف آورده شده. به طور مثال در بخشی آورده: "امام حکمی صادر کرد که پسران با ۱۲ سال سن بدون اذن والدین به جبهه بروند." اصلا چنین چیزی صحت ندارد. اینها نشان از دروغ‌هایی دارد که در این اثر آورده شده. حتا گفته شده اسراییل در جنگ ایران و عراق نقش اساسی داشته و فروش اسلحه از طریق شرکت‌های نیابتی صورت گرفته که البته معیوب بودند. از آنجا که اسراییل دچار بحران هویت است نیاز دارد تا ابهت‌سازی و اعتبار دروغینی را برای خود بسازد. حتا در این کتاب اذعان دارد که اطلاعات موساد دقیق و کامل نیست و دچار مشکلات درونی است. 

در جامعه عموما کتاب‌سازی جریان دارد

حسین صفارهرندی نیز درخصوص کتاب نیم قرن تا ناکامی اظهار کرد: هرچند ممکن است کتاب‌های زیادی از سلیمی نمین منتشر نشده باشد اما او تألیفات زیادی دارد که شاید به موجب وسواس زیاد در انتشار آثار ارزشمند تاکنون کمتر منتشر شده‌اند. در جامعه ما عموما کتاب‌سازی جریان دارد اما ایشان حساس است و بر انتشار آثار فاخر تاکید دارد.

او ادامه داد: این کار جدید کمتر سابقه داشته که یک کتاب دو اثر در خود داشته باشد. روایتی از دشمن منتشر شده برخی درست است و برخی دیگر نادرست است و گاها القائاتی دارد که تفکر و اعتقادات مردم را نشانه گرفته.

صفارهرندی یادآور شد: آنها با آمیختن راست و دروغ درصدد ایجاد موضوعیت دیگری هستند. اینکه سلیمی نمین متن نقد خود را جدای از متن کتاب آورده، جای تامل دارد و درواقع کتاب را جلوی کتاب قرار داده.

ارائه قالبی جدید به حوزه نشر

 سیدعباس صالحی نیز با اشاره به آنکه کتاب "نیم قرن تا ناکامی" شروع جدیدی در حوزه متن و نقد است، گفت: عموما نقدها در پاورقی کتاب‌ها یا پایان کتاب‌ها می‌آمد اما اکنون قالب جدیدی ارائه شده چنانکه متن کتاب نخست در فصل اول به طور کامل آمده و بعد از آن در فصل دوم نیز متن دیگری آمده که به فصل‌های متن نخست گریز می‌زند. 

او با اشاره به برداشت خود از کتاب، گفت: به نظر می‌آید در کتاب نخست، با اعترافات و روایت اسرائیلی روبه‌رو هستیم‌. در فصل اول و سایر فصل‌ها می‌توان اعترافات را شاهد بود. البته مراودات شاه و اسراییل نیز ذکر شده. اینکه اسراییل از برهم ریزی رژیم پهلوی آشفته می‌شود از آن جهت است که پایگاه خود برای توسعه را از دست داده است و بخشی از کمربند حمایتی خود را در ایران قرار داده بود که گسسته شد. اسراییل مبنای راهبردی با ایران داشت که از بین رفت. 

او ادامه داد: این کتاب می‌تواند مهم باشد تا بتوانیم چرایی تبدیل شدن اسراییل به دشمن ایران را متوجه شویم چراکه ریشه در تاریخ دارد و انقلاب نقشه آنها برای خاورمیانه را برهم زد. در بخش روایت اسرائیلی از انقلاب ایران هم می‌توانیم متوجه شویم که نگاهی سعی دارد بگوید اگر رژیم شاهی می‌بود، ایران چیز دیگری می‌بود‌ این تصویرسازی‌ها سعی دارد چنین چیزی را نشان دهد.

صالحی ادامه داد: کینه‌ای که از امام دارند در قالب‌های مختلف در بخش نخست کتاب نشان داده شده. روایت‌هایی که دارند از خدعه‌گری و قول قدرت به مجاهدین گرفته تا استفاده از مجاهدت‌ها و شهادت عاشورا، همه نشان از نوع و جنگ روایتی دارد که برگمن از آن استفاده کرده و نمین در فصل دوم در قامت ناظر بخش اول، مستندات غلط بودن روایت‌های فصل اول را آورده است. درعین حال تعهدات بین متنی نیز لحاظ شده. آقای سلیمی در عین حال اطلاعات تکمیلی نیز ارائه داده.

مهدی فضائلی نیز در سخنانی گفت: تند و تیز شدن تقابل رژیم صهیونیستی با انقلاب اسلامی مشهود است. البته که جمهوری اسلامی نیز تقابل داشته و رژیم صهیونیستی را باطل می‌داند‌. البته که یهودیت را با صهیونیست متفاوت می‌دانیم.

عباس سلیمی نمین نیز در خصوص این کتاب گفت: امروز مطالعه یک ضرورت است که از دستور کار مردم ما حذف شده‌. ما با نسلی روبه رو هستیم که تحولات عظیم ملت ایران را درک نکرده. وظیفه اهل قلم هست که خلاقیت داشته باشد و انگیزه‌های مطالعه را به جامعه بازگرداند. بی‌اعتمادی‌هایی که ناشی از مصادیق فعالیت‌های حکومتی است به ما نیز بازگشته. آرزوی ما آن است که بتوانیم این لختی را در معرفی ایران تغییر دهیم. 

او ادامه داد: ما بی‌انگیزگی جدی برای معرفی ایران و دریافت حقانیت ملت ایران در میان نیروهایی که وظیفه دفاع از ایران دارند را شاهد هستیم. وزارت خارجه و ... با ما همکاری ندارند. دروغ‌هایی درباره ایران مطرح می‌شود اما سفرای ما بر آن نیستند که باید پاسخ دهند. باید به حوزه فکر و اندیشه بیاییم. 

او ادامه داد: در گذشته کتاب‌هایی که علیه ایران منتشر می‌شد را خلاصه و منتشر می‌کردم اما اینبار علاوه بر انتشار کتاب، نقدی بر اساس بررسی و تحقیق نوشته شد. باید سرمایه‌های نیروی انسانی را پاس بداریم.

به گفته سلیمی نمین، سناریوهای چند وجهی توسط اسراییل در این کتاب آورده شده. نقش خود را در بخش قاچاق تسهیلات هسته‌ای و حتا سلاح به اندازه‌ای پررنگ می‌کند که حتا در بخش‌هایی به دروغ می‌رسد. از طریق نقد این دروغ ها می‌توان در میان جوانان روشنگری کرد. برخی از افرادی که امروزه در مثابه تصمیم‌گیری قرار دارند اهل مطالعه نیستند. 

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم از کتاب نیم قرن تا ناکامی رونمایی شد. آنچه در بخش اول این اثر آمده، ترجمه کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» نوشته رونن برگمن است که برای اولین بار در ایران نشر یافته و در قالب اقدامی نو در بخش دوم این اثر، نقد آن به قلم عباس سلیمی نمین عرضه شده است که کمک شایان توجهی به همه‌جانبه‌نگری مخاطبان خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز