خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر:

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران عاملی برای پیشبرد اهداف فرهنگی است/ نباید از تکنولوژی جدید در حوزه نشر غافل شویم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۴۱۳

مریم جدلی اظهار کرد: ما باید کم‌کم از فروش کتاب به روش سنتی به سمت فضای مجازی می‌رفتیم، اما شیوع کرونا این مساله را جلو انداخت و حرکتی بود که باید با آن روبرو می‌شدیم. ما برای پیشبرد اهداف فرهنگی به حرکتی همچون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیاز داشتیم تا مردم به خرید کتاب ترغیب و تشویق شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مریم جدلی (رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر) ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: این نمایشگاه و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر دو باید در کنار هم برگزار شوند، نباید به دنبال این باشیم که هر کدام را جایگزین دیگری کنیم؛ زیرا اگرچه نقاط مشترکی دارند ولی کارکردهای متفاوتی دارند. در حالت کلی باید تلاش کنیم با ارائه خدمات و بالا بردن کیفیت و دسترسی مخاطب به محتوای تولید شده توسط ناشران، سرانه عمومی مطالعه را افزایش دهیم. باید تلاش کنیم با ارائه برنامه‌های فرهنگی مختلف مثل نمایشگاه‌های فیزیکی یا مجازی، سرانه مطالعه را افزایش دهیم و کاری کنیم که دسترسی به کتاب برای عموم مردم افزایش پیدا کند و کتاب در سبد خانوار قرار گیرد.

وی با اشاره به همفکری موجود در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این همفکری می‌تواند در رونق کسب و کار ناشران و رضایت مخاطبان موثر باشد، اما هر کدام از این نمایشگاه‌ها جایگاه خود را دارند ولی همانطور که گفتم نمی‌توان انتظار داشت که نمایشگاه مجازی جای نمایشگاه فیزیکی را بگیرد، زیرا هر یک کارکردهای خود را دارد. در پس نمایشگاه فیزیکی کتاب تجربیات سال‌های زیادی است که در نمایشگاه مجازی کتاب نیست، نمایشگاه فیزیکی کتاب محلی است که ناشران در آن با یکدیگر به تبادل فکر و اندیشه مشغول هستند و ناشران با مخاطبان خود ارتباط مستقیم می‌گیرند و بر اساس آن برای تولیدات سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

او درباره تفاوت‌های قابلیت‌ نمایشگاه کتاب حضوری با مجازی تصریح کرد: هر یک از این نمایشگاه‌ها کارکرد متفاوتی دارد و با توجه به اشتراکات تکنولوژی می‌توانیم حتی به صورت توامان آن دو را با هم داشته باشیم و تجربه نمایشگاه‌های حضوری و مجازی به صورت همزمان بسیار خوب و کاربردی است. نباید از پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای جدید در حوزه نشر غفلت کنیم؛ ابزارهای جدید، دسترسی مخاطب به حوزه‌های مختلف را افزایش داده است و برنامه‌ریزان فرهنگی باید از این ظرفیت در حوزه نشر نیز استفاده کنند زیرا قابلیت‌های خوبی در کشور وجود دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر با اشاره به روند رشد اینترنت و تنوع ابزارهای ارتباطی در جامعه، توضیح داد: هیچ یک از این ابزارها نباید موجب شود که میزان مطالعه در جامعه کاهش پیدا کند یا اینکه ما این‌‌ها را با هم مقایسه کنیم؛ روش صحیح این است که درصد و ارائه محتوای برخط باید افزایش پیدا کند تا به افزایش سرانه مطالعه کمک کند.

وی با بیان اینکه بهتر است متناسب با نیازهای جامعه رشد کنیم، عنوان کرد: باید بتوانیم به همه ابعاد نیاز جامعه پاسخ دهیم و اگر نمایشگاه‌های حضوری کتاب در تهران و استان‌ها را یک دست از پیکره انسان بدانیم، دست دیگر آن نمایشگاه مجازی کتاب است و باید تمرکز خود را در هر دو حوزه داشته باشیم و متناسب با هم جلو برویم.

او تاکید کرد: نباید فقط به یکی از نمایشگاه‌ها توجه کنیم و نمایشگاه دیگر را فراموش کنیم، در این میان با توجه به فاصله‌ای که در حوزه نشر از کشورهای پیشرفته داریم نیاز به تلاش بیشتر در برگزاری دو نمایشگاه حضوری و مجازی داریم. در واقع باید عقب‌ماندگی خود را با تلاش و پشتکار بیشتر جبران کنیم و به حدی برسیم که به جای الگوبرداری از صنعت نشر دیگر کشورها به پرچم‌داری و پیشرو بودن در ارائه محتوا در خدمات نشر و تکنولوژی نزدیک شویم.

مریم جدلی در پایان با بیان اینکه مسلم بود که ما باید در صنعت نشر به سمت استفاده از فناوری‌های حرکت می‌کردیم، گفت: ما باید کم‌کم از فروش کتاب به روش سنتی به سمت فضای مجازی می‌رفتیم، اما شیوع کرونا این مساله را جلو انداخت و حرکتی بود که باید با آن روبرو می‌شدیم. ما برای پیشبرد اهداف فرهنگی به حرکتی همچون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیاز داشتیم تا مردم به خرید کتاب ترغیب و تشویق شوند؛ قبل از عملی شدن هر طرحی، آن را در ابعاد کوچکتر آزمایش کرده و بررسی کنیم و نظرات صاحب‌نظران را در حوزه علمی و فنی جویا شویم تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز