خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» مطرح شد؛

نمایشگاه مجازی حرکت از نشر سنتی به کسب و کارهای نوین است/ خرید ۷ هزار باکس برای ارسال کتاب‌ها/ حضور ۲ هزار ناشر در نمایشگاه/ ۳ هزار روستا سال گذشته کتاب خریدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۵۰۶

«دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» در شرف برگزاری است. نشست تشریحی این رویداد با حضور رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مدیرعامل بانک صادرات ایران، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون امور فرهنگی ارشاد صبح امروز یکشنبه بیست و ششم دی‌ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» با هدف تشریح برنامه‌های این رویداد ملی بین‌المللی صبح امروز (یک‌شنبه بیست‌وششم دی‌ماه) با حضور یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، حجت‌اله‌صیدی (مدیرعامل بانک صادرات ایران) و رمضانعلی سبحانی فر (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران) برگزار شد. 

در ابتدای برنامه علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) خطاب به حاضران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب به گستره ایران است و هرکس اراده کند، می‌تواند برخلاف نمایشگاه‌های فیزیکی به کتابی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند. 

او با اشاره به اینکه خریداران نمایشگاه قادرند با مراجعه به سایت، کتاب یا کتب مورد نظرشان را خریداری کند، گفت: مسئله دسترسی منابع اطلاعاتی دغدغه فعالان حوزه کتاب است و این نمایشگاه با حذف موارد اضافی این مسیر را کوتاه کرده و خدمت قابل توجهی به مجموعه ناشران خواهد بود. 

رمضانی در ادامه گفت: مردمی که علاقه به تولیدات نشر دارند، می‌توانند با حضور در نمایشگاه این مشکل را برطرف کنند. ناشران عزیز هم این امکان را دارند تا بدون دغدغه آثارشان را به دست مردم و اهالی فرهنگ برسانند. این اضلاع مهم‌ترین ضلع‌هایی هستند که بر برگزاری نماشگاه مجازی اتفاق نظر دارند. 

او ادامه داد: من قبلا گفته‌ام که در نمایشگاه اول آدرس‌هایی به اسم شهرها و استان‌ها داریم و در نمایشگاه‌های حضوری معلوم نیست آیا آن خریداران می‌توانند برای خرید به تهران یا مراکز استان بروند یا نه؟ اما نمایشگاه مجازی این مشکل را برطرف کرده است. 

سه هزار نقطه روستانی پارسال کتاب خریدند

وی در ادامه به طور ضمنی به ارائه آماری پرداخت و توضیح داد: در نمایشگاه پارسال سه هزار نقطه روستانی کتاب خریدند و در بخش شهری هم هزار نقطه شهری به خرید کتاب پرداخته‌اند و آثار مورد نظرشان به دستشان رسیده است؛ بدون اینکه هزینه و زمان بخواهد. از طرفی برای ناشران کشور فرصتی برابر برای عرضه آثار ایجاد شده، بدون ایکنه غرفه‌ای در کار باشد. برای همه ناشران این فضا فراهم است تا با ترویج بهتر، آثارشان را به مردم عرضه کنند. 

رمضانی تاکید کرد: حرکت از نشر سنتی به کسب و کارهای نوین کاری است که نمایشگاه مجازی در رابطه با آن فرهنگ‌سازی کرد و در سال دوم، ناشران با پویشی که داشتند، نشان دادند به نمایشگاه علاقمند هستند و این روند جدی‌تر شد. 

حضور حدود دو هزار و چهارده ناشر در نمایشگاه مجازی امسال

او ادامه داد: مجموع ناشرانی که در نمایشگاه مجازی امسال ثبت نام کرده‌اند، حدود دو هزار و چهارده ناشر تاکنون است. برخی ناشران مشکلاتی در مدراک دارند و در حال بر طرف آن‌ها هستند تا در زمان مناسب آثارشان به نمایشگاه مجازی امسال برسد. این در حالی است سال گذشته هزار و هشتصد و چهل و هفت ناشر داشتیم. در بخش خارجی هم از پانزده کشور ناشر داریم که نزدیک به بیست‌هزار عنوان اثر از آثار بین‌المللی را به مخاطبان ایرانی عرضه خواهند کرد، این در حالی است که این رقم در نمایشگاه مجازی سال قبل پانزده‌هزار عنوان بود. 

رسانه‌ها به نمایشگاه نامحسوس مجازی برای دیده شدن کمک کنند

رمضانی در ادامه بیان کرد: این را هم در نظر داشته باشید که برگزاری نمایشگاه فیزیکی فعالیت محسوسی دارد، اما نمایشگاه مجازی هماهنگی‌هایی دارد که کمتر به چشم می‌آید. من از رسانه‌ها می‌خواهم در ساختمان خانه ادبیات، محل‌های برگزاری نشست‌های فرهنگی و حضور در باجه‌های پست مراجعه کنند و این فعالیت ملی را برای مردم به نمایش بگذارند. 

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه اذعان داشت: با سازمان‌ها و نهادها برای اطلاع‌رسانی و همکاری، در حوزه بن خرید برای مردم یا کارکنان خودشان مکاتبه شده است. با مجموعه بانک صادرات هم مکاتباتی صورت گرفته و مانند سال گذشته با پست و وزارت فناوری اطلاعات برای تامین امکانات بهتر برای برگزاری، تعاملاتی شده است. 

زیرساخت‌ها توسعه پیدا کرده و نواقص دوره‌های قبلی برطرف شده

او بیان کرد: اقداماتی هم در خصوص زیرساخت‌ها انجام شده تا نسبت به سال گذشته نمایشگاهی بهتری داشته باشیم. زیرساخت‌ها توسعه پیدا کرده و نواقص دوره‌های قبلی با هماهنگی‌ها و تعاملات صورت گرفته، رفع شده، تا آنجا که الان می‌توانم بگویم هشتاد مورد از مشکلات نمایشگاه قبلی را رفع کرده‌ایم. کیفیت خدمات در نحوه جستجوها و نوع دسته‌بندی‌ها موارد دیگری است که امسال به آن‌ها توجه بیشتری کرده‌ایم. با وزارت ارتباطات و مرکز «ماهر» کارهای لازم جهت ارائه بهتر خدمات، انجام شده و مسئولان مربوطه در این بخش در حال تست سامانه‌ها برای ارائه خدمت به مردم هستند. 

بن‌های خرید افزایش قیمت پیدا کرده‌اند

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه گفت: نحوه ثبت‌ها هم تسریع شده و در حوزه حمایتی نسبت به سال قبل، در تعداد و در مبلغ بن‌ها افزایش قیمت داشته‌ایم. علاوه بر دانشجویان و طلاب، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم هم تخفیف دریافت می‌کنند. در این بخش هم استقبال‌ها از سوی مخاطبان چشمگیر بوده است. از زمانی که سامانه بن تا امروز باز شده، بسیاری استقبال کرده‌اند که بیش از توقع ماست. 

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد برای اطلاع‌رسانی بهتر به مردم به کمک نمایشگاه بیاید، گفت: قصد داریم در صورت یافتن حامی‌های دولتی چون ارشاد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و تعامل با خیرین حقیقی اعتبار ویژه‌ای به این بخش بدهیم. نمایشگاه در سال گذشته به وسعت ایران پراکنده شد و امسال شژسرای اهل قلم‌ها را داریم که چنین رویه‌ای داشته‌اند. 

برگزاری نشست‌های تخصصی در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها

او تاکید کرد: در نمایشگاه مجازی امسال، در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نشست‌های حضوری برگزار خواهیم کرد که این برنامه‌ها آنلاین و حضوری هستند. برای تسریع در رساندن بسته‌ها به خریداران هم کارهایی صورت گرفته که امسال بر اساس آن فعالیت خواهیم کرد تا رضایت تعداد بیشتری از اهالی کتاب و فرهنگ را داشته باشیم. تلاشمان این است مدت خرید تا ارسال کاهش پیدا کند و رضایتمندی‌ها بیشتر شود. 

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: مجموعه اقداماتی هم در جهت اطلاع‌رسانی‌ها و ترویج‌ها شکل گرفته است. پوستر رویداد امسال طراحی شده و تیزر و دیگر اقلام تبلیغاتی هم ساخته شده و در این میان هماهنگی‌های لازم با شهرداری ها، سازمان زیباسازی، اتوبوسرانی و مترو م انجام شده تا کارها بهتر انجام شوند. روابط عمومی نمایشگاه امسال با رسانه‌ها جهت پوشش همکاری خواهد داشت. در حوزه بین‌الملل هم نشست‌های آنلاینی با موضوع ادبیات کودکان و نوجوانان خواهیم داشت. تا این لحظه نزدیک دو هزارعنوان داین حوزه داریم و بیست و چهار کشور در این بخش شرکت کرده‌اند. از والدین می‌خواهم از این امکان استفاده کنند. 

مدیرعامل خانه کتاب در پایان صحبت‌هایش گفت: آنچه که برای نشر کشور تصور می‌شود، ارتقا سواد عمومی و ارتباط با کسب و کارهای نوین در مجموع ناشران کشور است. ناشران کودک و نوجوان هم در نمایشگاه مجازی امسال حضور پررنگ دارند 

وزیر ارشاد نمایشگاه پارسال را بی‌نظیر دانست

در ادامه برنامه رمضانعلی سبحانی فر (معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران) درباره جزییات همکاری پست با خانه کتاب ایران نیز به بیان جزییاتی پرداخت و گفت: ابتدا از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که سال گذشته باعث شدند نمایشگاه به خوبی برگزار شود. رسانه‌ها در دو سال کرونا به خوبی زحمات همکاران زحمتکش مرا به مردم نشان دادند و شعارشان این بود که شما در خانه بمانید و ما در خدمت شما هستیم. 

سبحانی‌فر افزود: سال گذشته، تعداد زیادی از همکاران مبتلا به کرونا شدند و برخی فوت کردند، اما به مردم خدمت‌رسانی خوبی ارائه دادیم و نمونه آن را در نمایشگاه پارسال دیدید. در خردادماه هم نمایشگاه مجازی قرآن را داشتیم که حفظ آبرو برای کشور را به همرا ه داشت. نمایشگاه پارسال تا آن حد کیفیت داشت که وزیر ارشاد وقت آن را بی‌نظیر دانست. 

سال قبل طعم شیرین فناوری‌ را به مردم چشاندیم

او تاکید کرد: ما سال گذشته کتب بسیاری را به نقاط دور افتاده روستایی رساندیم که توفیقی بود و با کمک شما طعم شیرین فناوری را به مردم چشانیدم. 

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: آمار ناشران سال گذشته افزایش چشم گیر داشته که نشان از موفقیت نمایشگاه پارسال است. با وجود نمایشگاه مجازی کتاب، هزینه‌های غرفه‌داران و ناشران به شدت کاهش پیدا کرده که در نوع خود اتفاق خیلی خوبی است. اگر می‌خواستیم نمایشگاه را حضوری برگزار کنیم باید اجاره مصلای تهران و غرفه‌ها داده می‌شد و کلی هزینه پیش رو داشتیم که حال به صفر رسیده‌اند. شهرستانی‌ها باید تهران می‌آمدند و باید جای اسکان پیدا می‌کردند و حال با وجود نمایشگاه مجازی، اینها برطرف شد و من این موارد را طمع شیرین فناروی می‌دانم. این فناوری دو بال دارد که یکی «آی تی» است و یکی مقوله «لجستیک» است. اگر «آی تی» خوب باشد و لجستیک نه، موفق نخواهیم بود. امروز اداره پست با هفت هزار نیرو در سراسر کشور در خدمت مردم است. 

یازده هزار دفاتر قبول در خدمت مردم و ناشران است

او با اشاره به اینکه پست با تعداد یازده هزار دفاتر قبول در خدمت مردم و ناشران است، توضیح داد: برای نمایشگاه مجازی امسال و سال قبل هم تمهیداتی داشته‌ایم. در استان‌های مثل تهران، قم، مشهد شرایط ناشران متراکم است و ما موقعیت ویژه‌ای را برای کم کردن مشکلاتشان، ترتیب داده‌ایم. از طرفی ۹ شعبه ثابت در مناطق پرترافیک ایجاد کرده‌ایم و ۹ شعبه سیار داریم که مشغول جمع‌آوری آثار ناشران هستند. 

سبحانی‌فر درباره نحوه تحویل بسته‌ها به خریداران گفت: زمانی که بسته‌ها تحویل پست می‌شود پیامکی ارسال می‌شود تا خریداران در جریان جزییات و روند خریدشان باشند. آن‌ها حتی می‌توانند از سامانه پست با کد رهگیری پیگیر بسته‌شان باشند. خریداران حتی شماره تلفن مسئول این کار را با کد رهگیری دریافت می‌کنند تا پیگیر امور باشند. از ناشران هم می‌خواهیم برابر با استاندارها لفالف‌بندی‌ها را انجام دهند تا شاهد خسارت به کتاب‌ها نباشیم. 

مشکل اینترنت برطرف شد

او گفت: مشکل اینترنت پارسال برطرف شده است. سال قبل دو یا سه روز در ارسال‌ها وقفه داشتیم که این مشکل برطرف شده است و تمهیدی ایجاد شده تا قبل از خرید از مشکلات باخبر شوند. 

سبحانی‌فر درباره امکاناتی که پست برای ارسال درست امانات به مردم در نظر گرفته هم گفت: امسال از سال قبل دقت بیشتری داشته‌ایم و ابزاری فراهم شده تا بسته‌ها در باکس‌های فلزی قفل دار قرار گیرند. هفت هزار باکس کوچک خریداری شده تا کتاب‌های کوچک هم صدمه نبییند. 

او در پایان با تشکر از برگزارکنندگان، توضیح داد: شرایط برای برگزاری نمایشگاهی بسیار خوب و آبرومند مهیاست و انشالله به مردم خدمت‌رسانی خوبی ارائه دهیم و اهل فرهنگ و قلم هم از این فرصت فراهم شده، استفاده کنند. امیدواریم که با اطلاع‌رسانی خوب اصحاب رسانه بتوانیم از ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم و مردم طمع شیرین فناوری را بچشند. 

انجام کارهای فرهنگی پشتوانه اقتصادی می‌خواهد

در ادامه نشست حجت‌اله صیدی (مدیرعامل بانک صادرات ایران) گفت: همانطور که می‌دانید مقوله اقتصاد و فرهنگ بحث دیرینه‌ای است و نقش اینها در نشاط جامعه و احساس رضایت و خوشبختی مردم موضوع مهمی است. گاهی می‌گویند اگر مشکل اقتصادی حل شود، شادکامی در جامعه بالا می‌رود و گاه می‌گویند فرهنگ چنین کاری می‌کند. البته فرهنگ با اقتصاد رابطه دوسویه دارد و کسی ندانسته کدام مقدم‌تر است. به هر حال برای اینکه اقتصاد نقش خودش را درست ایفا کند و معیشت مردم تامین شود، نیاز به فرهنگسازیو پشتوانه فرهنگی است. 

هیچ ابزار فرهنگی به پای کتاب نمی‌رسد

صیدی افزود: در مقابل برای اینکه فرهنگ احساس رضایت ایجاد کند، به پشتوانه اقتصادی نیاز دارد و به نظرم موثرترین ابزار در بخش فرهنگ کتاب است و تاکنون هیچ ابزاری در این زمینه به پای کتاب نرسیده است. دلیل اهمیت کتاب هم تاثیرعمیق و بلند مدت آن است. 

او گفت: برخی ابزارها در اوج زیبایی کارآمد نیستند و مانند کتاب تاثیر بلند مدت ندارند. بنابراین این ابزار مهم فرهنگی جای توجه بسیار دارد و خدا را اشکر وزارت ارشاد از بدو پیروزی انقلاب تاکنون نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است. حتی در دوران جنگ و بمباران نمایشگاه کتاب هم مانند جشنواره‌های سینما و تئاتر و موسیقی تعطیل نشد و همیشه به همت بزرگان پا برجا بوده است. 

صیدی توضیح داد: بانک صادرات افتخار داشته از دهه‌های قبل حامی کتاب باشد. مدتی همکاری ما با خانه کتاب ایران دچار تعلیق شد، اما از چند سال پیش دوباره آغاز شد و تجربه سال قبل بسیار گرانقدر بود. 

مدیرعامل بانک صادرات ایران اذعان داشت: خودم خیلی به این اتفاق حساس بودم و روند برگزاری را رصد می‌کردم. امسال هم افتخار داریم در کنار عزیران برگزارکننده باشیم. امسال همکاری دوستان در وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی و خانه کتاب باعث شده تعداد ناشران و عناوین کتاب‌ها افزایش پیدا کند و احتمالا تعداد خریداران هم با توجه به تنوع عناوین بالاتر خواهد رفت، که یارانه‌ای که به دانشجویان و طلاب و هیئت علمی‌ها داده شده، در این امر دخیل است. 

بانک صادرات برای دائمی شدن نمایشگاه مجازی تمهیداتی دارد

صیدی توضیح داد: شبکه بانک صادرات در خدمت نمایشگاه است و همکارانم در بانک برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند تا اگر نمایشگاه مجازی، دائمی شد بتوانند خدمات بهتر و بیشتری را به خریداران ارائه دهند و بازار کتاب را رونق بخشند. گاه تعداد تیراژها پایین است که آن هم رفع خواهد شد. در جلسات نکات لازم بیان شده و مطمئن نمایشگاه امسال به مراتب بهتر از نمایشگاه قبلی خواهد بود. 

در ادامه برنامه یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز دقایقی به توضیح موارد لازم پرداخت. 

نمایشگاه مجازی میزبان میهمانان فرهنگی است

او در ابتدا از حضور مسئولان برگزاری و اهالی رسانه تشکر کرد و گفت: در آستانه برپایی نمایشگاه مجازی امسال هستیم و این اتفاق بزرگ فرهنگی نویدبخش میهمانی فرهنگی و بانشاطی است که میزبان‌هایش نویسندگان و مترجمان و مصححان، ویراستاران، مترجمان، گرافیست‌ها، صفحه‌آراها و بدنه حوزه نشر و چاپ، همچنین فعالان عرصه ترویج و فروش هستند. وزارت ارشاد هم خدمت‌گذار این میهمانی است. امیدوارم استقبال و بهره‌مندی مخاطبان از سراسر کشور، اتفاق ارزشمند و شگرف دیگری را رقم زند. 

 حوزه نشر نسبت به پارسال نوزده درصد بهتر شده

معاون وزیر ارشاد در ادامه صحبت‌هایش گفت: سال گذشته استقبال خوبی از نمایشگاه مجازی کتاب صورت گرفت. نشانه‌های عبور از دوره رخوت برانگیز ناشی از کرونا در حوزه فرهنگ مشاهده می‌کنیم و امسال حوزه نشر نسبت به سال ۱۳۹۹ نوزده بهتر شده است. امیدواریم شبیه همین عدد هم در استقبال امسال حادث شد و و حداقل رشد بیست درصدی را شاهد باشیم. 

احمدوند بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب، اتصال و پیوند بین بخش‌های مختلف است که با حلقه حوزه رسانه تکمیل می‌شود. 

او تاکید کرد: از همه بخش‌های حاکمیتی و نهادها دعوت می‌کنم سهمی را برای همکارانشان اختصاص دهند و با ارائه یارانه‌هایی در قالب بن در این رویداد مشارکت نمایند و امیدوارم این دعوت به حضور گسترده‌تر مردم کمک کند. 

زنجیره تامین کتاب احتیاج به مرمت و بازنگری دارد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زنجیره تامین فرهنگ و کتاب احتیاج به مرمت و بازنگری دارد. نمایشگاه تلاشی برای بهبود زنجیره تامین کالاهی فرهنگی است و امیدواریم این اتفاق در بخش‌های مختلف ایجاد شود. از رسانه‌ها می‌خواهم با پوشش حداکثری مردم را به حضور بیشتر ترغیب کنند تا همه ما در این حرکت مهم مشارکت داشته باشند. 

او در پایان گفت: از بیست و نهم دی‌ماه یعنی چهار روز قبل سایت برای عموم مردم باز می‌شود و آن‌ها می‌توانند کتاب‌های مورد نظر را به صفحه شخصی‌شان اضافه کنند و پس از بازگشایی خریدشان را انجام دهند. این رویه باعث می‌شود چهار روز به هشت روز نمایشگاه افزوده شود. ناشران هم باید با سرعت بیشتری کتاب‌هایشان را بارگزاری کنند تا مشکل‌های پارسال پیش نیاید. اودر پاان از پستچی‌ها به عنوان همیاران کتاب که آثار را به موقع دست مردم می‌رسانند، تشکر کرد. 

در پایان نشست از پوستر دومین نمایشگاه مجازی کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز