خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:

فضاهای فرهنگی و هنری فرصتی برای توسعه اقصاد خلاق

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۶۹۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح «کوشک باغ هنر» (مرکز تخصصی هنرهای ایرانی تهران) که شامگاه شنبه ۲۶ تیر با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در منطقه گردشگری عباس آباد برگزار شد، گفت: مراکز فرهنگی می تواند مکانی برای نمایش هنر ایرانی و مکانی برای توسعه اقتصاد هنر باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، آیین افتتاح «کوشک باغ هنر» مرکز تخصصی هنرهای ایرانی تهران صالحی در این مراسم افزود: دغدغه‌ اصحاب فرهنگ و هنر همواره توسعه فضاهای فرهنگی و عمومی در شهرها و روستاها است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه همواره همراه آنها است.

وی گفت: نباید به شهرها تنها به عنوان محلی برای خواب و کار نگاه کرد، شهرها زیست بوم جسم، روان و جان است و اگر دریچه‌های وجود انسان به سوی فرهنگ و هنر باز نشود، زیست بوم فرد و شهروندان دچار اختلال می‌شود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضاهای فرهنگی و هنری در کشور را نمی توان در مقیاس متری محاسبه کرد، افزود : با وجود توسعه شهرها و تاسیس شهرهای جدید مکان های فرهنگی رشد مناسبی نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مصرف کالای فرهنگی در سبد خانواده ایرانی کم است، متاسفانه این سرانه کم در سال‌های گذشته تنزل پیدا کرده است و بر اساس آمار مرکز آمار، میزان مصرف کالاهای فرهنگی که تفریح را نیز شامل آن می شود، در سال 1388 ۲.۹ درصد بود و در سال 1396 به ۲ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در برخی از قسمت ها همچون فضاهای سبز شهری به توسعه قابل قبولی دست پیدا کردیم، گفت: به عنوان مثال در ایجاد فضایی سبز شهری توسعه قابل ‌قبولی پیدا کرده ایم ، ایجاد ۱۱ متر فضای سبز به ازای هر فرد که البته در کلان شهرها از جمله تهران بیشتر است ، یکی از نمونه‌های این موارد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فضاهای فرهنگی فرصت اقتصاد خلاق تر حوزه فرهنگ و هنر را فراهم می کند. توسعه این گونه فضاها دستاوردهای خوبی محسوب می شود اما همچنان نیاز های زیادی در این حوزه داریم. در طول سال های گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد امکان اجرایی شدن ایده های بخش خصوصی را محقق کرد از آن جمله می توان به توسعه سینماها و گذرگاه های فرهنگ و هنر اشاره کرد.

صالحی ایده تأسیس کوشک هنر را یکی دیگر از این موارد دانست و گفت: در دیگر شهرها نیز همچون یزد، نجف آباد و کاشان گذرهای قرهنگ و هنر ایجاد شده و در شیراز و سمنان، دامغان و اردکان چنین فضاهای فرهنگی به زودی شاهد گشایش گذرهای فرهنگ و هنر خواهیم بود که البته شیوع کرونا در سرعت این روند تاثیر منفی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان ساخت: این فضاهای فرهنگی تا به نحوی هویت شهری را معنا داده و تبدیل به زیست بوم فرهنگ و هنر آن شهر می شود و همچنین فرصتی برای گردش اقتصادی فرهنگ و هنر آن منطقه است.

وی با تشکر از حمایت دکتر حناچی در راه اندازی پروژه های فرهنگی تصریح کرد: شهرداری تهران نیز در این امر پیشگام بود با افتتاح این مجموعه که ادامه دیگر اتفاقاتی است که در تهران برای توسعه فرهنگی آغاز شده، است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تبدیل شدن کوشک باغ هنر به مرکزی برای جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی فرصتی برای هنرمندان برای عرضه آثار هنری شان است و همچنین مکانی برای نمایش فرهنگ و هنر ایرانی برای علاقمندان است.

فضاهای فرهنگی و هنری فرصتی برای توسعه اقصاد خلاق

کوشک باغ هنر به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی می‌پردازد

پیروز حناچی نیز در ادامه با گرامی داشتن یاد افرادی که در حفظ اراضی با ارزش عباس‌آباد تلاش کردند، گفت: کوشک باغ هنر تنها بخشی از جاذبه‌های اراضی گردشگری عباس آباد است که به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی می‌پردازد.

شهردار تهران افزود: همان‌طور که معماری هخامنشی از دوران هم‌عصر و پیش از خود و معماری ساسانی از دوره هخامنش تاثیر پذیرفته‌اند، معماری اسلامی نیز از چنین ویژگی اما با یک تفاوت جدی برخوردار است. 

وی با بیان اینکه در اولین اثر ایرانی در قرن دوم، سوم و چهارم حداکثر ترکیب هنری و اثر هندسی را مشاهده می‌کنید، توضیح داد: در دوران معماری ایرانی اسلامی این معماری بسیار کاملتر شد.

حناچی با بیان اینکه این سوال همواره مطرح می‌شود که معماری ایرانی اسلامی یک مفهوم است یا یک مصداق، اضافه کرد: بسیاری معماری و سازه‌هایی که در ایران ساخته شده را یک مصداق می‌دانند و معتقدند حتما باید این مصادیق معماری و اجرای آن را در معماری‌ها ببینیم.

شهردار تهران ادامه داد: از نظر استاد پیرنیا، معماری ایران بر پایه‌هایی مثل مردم داری، نیارش، گریز از بیهودگی و استفاده از مصالح بوم آورد استوار است و هر مجموعه‌ای که این اصول را رعایت کند می‌تواند جزو آموزه‌های معماری ایرانی اسلامی باشد.

وی گفت: نقطه نظری که معتقد است هر اثر جدیدی که این اصول در آن اجرا شود می‌تواند با مفاهیم معماری ایرانی اسلامی منطبق باشد.

شهردار تهران افزود: در این زمینه هر چقدر شناخت عمیق‌تر شود تأثیرگذاری بیشتر می‌شود. اما نکته مهم این است که چگونه این مفاهیم را به زندگی امروز و آینده ببریم.

حناچی عنوان کرد: در معماری دوران اسلامی در کشورهای مختلف آثار معماری و صنایع ظریف و آثار مکتوب ایران را می‌بینید. اما باید دید چگونه می‌توان این مفهوم را تداوم داد؟

شهردار تهران یادآوری کرد: بسیاری از صنایع ظریف گذشته ایران که فراموش شده، از طریق آموزش و نوآوری می‌تواند تداوم پیدا کند.

وی با بیان اینکه عباس آباد تبدیل به یکی از جاذبه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری تهران شده است، اضافه کرد: خیلی از اتفاقات و مصادیق معماری در شهرها به دلیل رعایت نکردن نکات معماری ایرانی اسلامی تبدیل به اهانت فرهنگی می‌شود به عنوان مثال وقتی در استفاده از سنگ بر خلاف روندی که در گذشته و دوره‌های تاریخی از آن استفاده می‌شد، اقدام می‌کنیم در واقع به صورت غیر مستقیم به فرهنگ گذشته اهانت می‌کنیم.

کوشک باغ هنرجلوه‌ای از توانمندی هنرهای سنتی چند هزار ساله ایرانیان است

در ادامه این مراسم معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به قدمت هنر صنایع دستی و هنرهای سنتی در ایران گفت: کوشک باغ هنرجلوه ای از توانمندی هنرهای سنتی چند هزار ساله ایرانیان دانست.

معاون صنایع دستی وزارت گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تاسیس مجموعه کوشک باغ هنر در اراضی عباس آباد گفت: تاسیس این گونه مراکز فرهنگی کاملاً ضروری و تاثیرگذار است. این مجموعه فاخر ظرفیت زیبایی و توانمندی هنرمندان جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد این توانمندی‌ها تاریخچه چند هزار ساله دارد و می‌توان با آموزش و عرضه آن از منسوخ شدن آن جلوگیری کرد.

محمودیان در بخش دیگر از سخنانش در مراسم افتتاحیه مجموعه کوشک باغ هنر آگاهی بخشی به جوانان در خصوص ظرفیت ایران در حوزه صنایع دستی را یکی از کارکردهای مجموعه ارزیابی کرد و گفت: ما همچنان نیازمند فعالیت بیشتر برای آگاهی سازی جوانان در خصوص توانمندی و ظرفیت با آن هستیم.

معاون صنایع دستی کشور گفت: قطعاً گردشگران هنری این مجموعه را خواهند پسندید و سهم هموطنان از فرهنگ و هنر با تاسیس مجموعه کوشکه باغ هنر افزوده خواهد شد.

محمودیان ادامه داد برپایی بازارچه هنر صنایع دستی که همان بازارچه پروانه بود در این مجموعه  یکی دیگر از کارکردهای این مجموعه فرهنگی در راستای کمک به صنایع دستی است.

پویا محمودیان ، با اشاره به جایگاه صنایع دستی گفت: ایران با داشتن ۲۹۵ رشته فعال در حوزه صنایع دستی و چهارده شهر روستای ثبت جهانی در شورای جهانی صنایع دستی از مراجع معتبر و مدعیان صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

وی با اشاره به حضور استادکاران جوانان و زنان خلاق فعال حوزه صنایع دستی گفت: این افراد همانند گنجینه های زنده هستند که نشان دهنده داشته ها و گنج های بی بدیل ایران در بخش صنایع دستی می باشند.

معرفی «کوشک باغ هنر»

«کوشک باغ هنر» واقع شده در پهنه شرقی اراضی عباس‌آباد با ۵ هزار متر مربع وسعت، دارای امکانات متعددی است تا مرجعی باشد برای ارائه هنرهای اصیل ایرانی که هر کدام‌شان معرف فرهنگ ایرانی است.

ظرفیت سالن همایش‌های این مجموعه ۳۰۰ صندلی است و همچنین گالری با وسعت ۴۸۰ متر مربع داشته و کلاس‌های آموزشی متعدد، سالن‌های کنفرانس با ظرفیت‌های متفاوت، رستوران، کافی شاپ و غرفه‌های متعدد هنر از دیگر بخش‌های «کوشک باغ هنر» محسوب می‌شود.

 گالری این مجموعه پتانسیل به نمایش درآوردن آثار مختلف در حوزه‌های تجسمی را داشته که در دو بخش گالری مرکزی و گالری جنبی میزبان آثار هنرمندان، پیشکسوتان و اساتید تجسمی خواهد بود.

در این مجموعه که باعث شده زیبایی خیره ‌کننده‌ای نیز به آن ببخشد وجود گنبد آسمان هنر کوشک است که به دست هنرمندانه استاد مرتضی مطیفی‌فرد، استاد زبردست گچبری کشور ساخته شده که در کارنامه خود آثار به یادماندنی بسیاری دارد. گنبدی با طرح چهلستون اصفهان که توانسته نمای دیدنی را در «کوشک باغ هنر» ایجاد کند.

در کنار این گنبد آسمان هنر، وجود نقاشی‌خط‌ها، آیینه‌کاری‌ها در کنار تابلوهایی که به دست هنرمندان بزرگ معاصر طراحی شده‌اند موجب شده تا جذابیت‌های بصری و هنری «کوشک باغ هنر» را افزون کند. به طوری که علیرضاروح‌الامین، هنرمند نقاشی‌خط، گچبری و آینه‌کاری توانسته این هنرها را به خوبی در بخش معماری ساختمان کوشک در معرض نمایش درآورد.

طراحی ۴ کار هنری برای چهار گوشه فضای بیرونی کوشک به سبک گچبری و آینه‌کاری کاری از جمله کارهای کم‌تر دیده شده است که در حال حاضر به گفته روح‌الامین می‌توان برای نخستین بار چنین هنری را در فضای بیرون یک بنا در پایتخت شاهد بود.

همچنین نصب ۸ اثر هنری که ۲ اثر آن مربوط به علیرضا روح‌الامین می‌شود و ۶ اثر دیگر که آثار سعید نقاشیان، لیلی منتظری، حسین احصایی، مصطفی شبستری، سپیده امام‌نژاد و پریسا داوودی است نیز در فضاهای مختلف کوشک نصب شده است.

ضمن اینکه در سالن اجتماعات این مجموعه شعری از حافظ «از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند» به سبک ترکیب ‌بندی نستعلیق طراحی و به اجرا گذاشته تا این محیط نیز بتواند فضای هنری بهتری به خود گیرد.

در نهایت می‌توان اظهار امیدواری کرد که «کوشک باغ هنر» در اراضی عباس آباد با قرار گرفتن در یک موقعیت مکانی فرهنگی، این پتانسیل را دارد تا فقدان فستیوال‌های هنری داخلی و برگزاری نمایشگاه های بین المللی هنری در پایتخت را مرتفع سازد و از این جهت موقعیتی ارزنده خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز