خبرگزاری کار ایران

در کارگروه ملی ترویج فرهنگ بهینه مصرف بررسی شد؛

زاویه‌های مشترک فرهنگ و مصرف بهینه آب از منظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۶۶۸

سیدعباس صالحی در ا‌ولین جلسه کارگروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف به بیان ارتباط میان حوزه فرهنگ و آب از نگاه عمومی، دینی، اقتصادی و محیط‌زیستی پرداخت.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی بعدازظهر امروز دوشنبه هفتم تیر در اولین جلسه کارگروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف که در وزارت نیرو برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر اظهار داشت: یکی از رویکردهای ما در این دوره از شورای فرهنگ عمومی کشور بررسی دغدغه‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت ستادی و استانی این شورای برای حل مشکلات بوده است. 

وی ادامه داد: موضوع آب و مصرف آن از زاویه‌های مختلف با فرهنگ ارتباط دارد که بسیار مهم است، اولین نقطه اشتراک پرداختن به موضوع آب از نگاه حقوقی است، این سوال مطرح است که آب یک کالای خصوصی تلقی می‌شود یا عمومی، به نظر می‌رسد آب در دایره حقوقی عمومی تفسیر می‌شود زیرا منبع اصلی و جایگزین آن در خطر است، پس نمی‌توان آب را چون گندم یک کالای استراتژیک تلقی کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: انسان‌ها در سه چیز مشترک هستند که یکی از آن‌ها استفاده از آب است، بنابراین باید قواعد حقوق عمومی را برای آب منظور کرد، با این پذیرش باید در بخش فرهنگ که وظیفه‌اش ایجاد باور است برای مخاطب این فهم را ایجاد کنیم که آب به مثابه یک کالای خصوصی نیست و ایجاد همین باور نقطه بسیاری از اتفاقات می‌شود، این موضوع بحث‌های حقوقی دارد و کار ما در فرهنگ‌سازی این است که بین آب و سایر کالاها تفاوت بگذاریم. 

صالحی یادآور شد: از منظر دینی نیز اسراف در ادبیات دینی ما خیلی مطرح شده است، بین فقهای شیعه و سنی و تمام فرقه‌ها موضوع اسراف مطرح است، راکد گذاشتن یک منبع سرمایه یا استفاده بیش از حد موارد اسراف محسوب می‌شود، آب هم یکی از موارد ضروری در اسراف است، حوزه آب در قرآن و احادیث ادبیات محکم‌تری دارد تا جایی که اسراف جزو گناهان کبیره محسوب می‌شود، در همین راستا خوانده‌ایم که «روزی پیامبر اکرم (ص) به هنگام دیدن وضو گرفتن یکی از اصحاب که آب زیادی مصرف می‌کرد، فرمود: اسراف در وضو هم حرام است». بر این اساس حتی اگر فراوانی آب را هم داشته باشیم حق اسراف آن را نداریم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دریچه سومی را که باید به آن در حوزه آب نگاه کرد حوزه اقتصاد دانست و گفت: در صنعت، کشاورزی، ابزارآلات و… آب یک منبع حیاتی است، توسعه پایدار به آب و درست مصرف کردن آن متصل است، اگر نگاه اقتصادی به کشاورزی و صنعت داریم باید به مصرف درست آب توجه کنیم. 

صالحی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری باید به موضوع آب از نگاه محیط‌زیست اشاره داشت، آب هم به عنوان آلودگی‌هایی که می‌تواند برای محیط‌زیست داشته باشد و هم از زاویه خشکسالی که می‌تواند ایجاد کند بسیار اهمیت دارد، حوزه حفاظت از محیط‌زیست با فرهنگ مناسبات زیادی دارد، کلا نوع نگاه ما به طبیعت که یک نگاه امانت‌داری است از ادبیات اخلاق دینی طبیعت که همانا امانتداری است نشات می‌گیرد، براساس این نگاه کسی حق تملک طبیعت را ندارد. 

وی افزود: هریک از این دریچه‌ها یعنی نگاه عمومی، دینی، اقتصادی و محیط‌زیستی به آب ارتباطات زیادی را بین فرهنگ و این حوزه ایجاد می‌کند. بنابراین یک سند جامع در همین راستا تنظیم شده است، در این سند دو هدف به عنوان چشم‌انداز در نظر گرفته شده است، ابتدا سواد رسانه‌ای را به خاطر کثرت اطلاعات مدنظر قرار دادیم که یک نیاز است، سواد آبی در قالب کم آبی باید مطرح شود، ادبیات سواد آبی را باید شکل داد که در این سند هم درج شده است، هدف دوم هم ایجاد احساس مسئولیت همگانی در قبال موضوع آب است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امید است با اهتمامی که وزارت نیرو به این موضوع دارد بتوانیم مساله آب را به عنوان یک موضوع جهانی و شرایط سخت اقلیمی در برخی از مناطق کشور از منظر فرهنگ بررسی و به حل مشکلات این حوزه کمک کنیم. 

در بخش دیگری از این جلسه سید محمدرضا موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی به مثابه یک پارلمان فرهنگی است، گفت: این شورا علاوه بر ستاد در داخل استان‌ها و شهرستان‌ها نیز جلسات خود را به طور منظم برگزار می‌کند و مجموعا ده هزار نفر عضو این شورا هستند. 

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها تا بخشیاری‌ها هم این شورا تشکیل و جلسات خوبی را دارد، به طور کلی هدف از برگزاری این شورا این است که از این شریان مویرگی حوزه باورها را تقویت کنیم و به دنبال آن مشکلات را برطرف کنیم. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی‌کشور تاکید کرد: حوزه آب نیز یکی از مواردی است که می‌توان در این شورا مطرح و با تبیین باورها به اهمیت موضوع آب به رفع مشکلات کشاورزی، صنعت و شرایط سخت آبی کشور کمک کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز