خبرگزاری کار ایران

بازدید اعضای شورای شهر تهران از منطقه ۱۸ شهر تهران؛

فعالیت شرکت شن و ماسه معضل جدی زیست محیطی / گاوکشی برای اعضای شورا

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۹۰

معدن شن و مای در عمق ۱۸۰ متر و قطر ۲ کیلومتر گاهی انجام می‌شود / با وجود حکم دادگاه همچنان این معدن در حال فعالیت است / نگرانی ما از این است که شیرابه این نخاله ها در آبهای زیرزمینی فرو رود و سلامت مردم به طور جدی به خطر بیفتد / همزمان با ورود اعضای شورا به یکی از پرژوه درحال ساخت یک گاو بزرگ برای آنها قربانی شد.

ایلنا: اعضای شورای شهر تهران روز گذشته از یکی از معادن شن و مای واقع در منطقه ۱۸ بازدید کردند. خبرهایی از پلمپ فعالیت در این معادن زمزمه می‌شود اما شهردار تهران در این باره به ایلنا، گفت: نمیتوان ضربتی این معدن را تعطیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنج تن از اعضای شورای شهر تهران «احمد حکیمی پور، ‌ ابوالفضل قناعتی، محمد سالاری، اقبال شاکری و حجت الاسلام ناصحی» روز گذشته مهمان شهرداری منطقه ۱۸ بودند تا از نزدیک از منطقه و پروژه های آن بازدید کنند.

ساخت موزه شهدا

اولین مکانی که اعضای شورا از آن بازدید کردند موزه شهدا بود که در حال ساخت بود. وحید نوروزی شهردار منطقه درباره زمان افتتاح این موزه گفت: ۸۰ درصد ساخت این موزه به پایان رسیده و قرار است همزمان با آزاد سازی خرمشهر به بهره برداری برسد و به عنوان گنجینه محله ۱۸ مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته شهردار منطقه، عکس تمامی شهدای منطقه در این موزه به تصویر کشیده می شود و قرار است ادوات جنگی در این موزه نگهداری شود.

قربانی کردن گاو برای اعضای شورا

مجتمع تجاری میلاد قائم مکان دیگری بود که اعضای شورا از آن بازدید کردند، اما همزمان با ورود اعضای شورا به این پرژوه درحال ساخت یک گاو بزرگ برای آنها قربانی شد. به گفته مسولان منطقه این گاو توسط بخش خصوصی این پروژه مشارکتی خریداری شده است.

پیمانکار بخش خصوصی این مجمتع با بیان اینکه در ۱۵ ماه آینده این مجتمع که به صورت تجاری، اداری و فرهنگی در حال ساخت است به بهر ه برداری می رسد. برآورده ساخت این مجمتع ۵۰ میلیارد تومان است که در ۴ هزار متر مربع زیر بنا همراه با ۸ پارکینگ در حال ساخت است. سهم شهرداری از این پروژه مشارکتی ۴۶ درصد است.

خروج منطقه ۱۸ از بن بست ترافیکی

بازدید از بلوار ۴۵ متری بهار پروژه دیگری بود که اعضا از آن دیدن کردند. رحمانی معاون عمرانی منطقه در باره این پروژه، گفت: این پروژه در ۴ کیلومتر با هزینه ۱۰ میلیارد تومان در حال ساخت است و به زودی در کمتر از یکماه به بهره برداری می‌رسد.

وحید نوروزی شهردار منطقه با تشریح بیشتر این پروژه برای اعضا گفت: ساخت این بلوار و بلوار ۳۵ متری ابراهیم آباد موجب شده است تا منطقه ۱۸ از بن بست ترافیکی خارج شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در این بازدید از فضاهای مختلف منطقه همچون شهرک سعید آباد، شادآباد و بافت‌های فرسوده آن نیز دیدار شد. آنچه که در مبلمان شهری این منطقه مشهود بود فاصله زیاد شمال و جنوب بود که کاملا ملموس بود.

شهردار منطقه در ادامه این بازدید اعضا را به یکی از معدن‌های شن و ماسه برد که نگهبانان موجود در این معدن از آنها مجوز ورود خواستند و این موجب شد تا روند بازدید کمی مختل شود، اما با این حال وحید نوروزی خطاب به اعضای شورای شهر وضعیت این معدن را تشریح کرد و گفت: این یکی از مجموعه معادنی است که در این منطقه در حال بهره برداری است آنقدر از این معدن خاک و شن برداشته شده است که به آب رسیده است.

وی ادامه داد: عمق این خاکبرداری در برخی نقاط به ۱۸۰ متر و قطر آن نیز گاهی تا ۲ کیلومتر ادامه دارد متاسفانه علی رغم وجود حکم دادگاه همچنان این معدن در حال فعالیت است و از آنجا که نخاله ها در این منطقه وجود دارد موجب شده است تا شیرابه آنها معضلات زیست محیطی ایجاد کند. متاسفانه نگرانی ما از این است که شیرابه این نخاله‌ها در آبهای زیرزمینی فرو رود و سلامت مردم به طور جدی به خطر بیفتد.

شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه با کوچکترین وزش باد گرد و خاک بسیاری در منطقه ایجاد می شود، تاکید کرد: به دنبال تعطیلی این معادن هستیم چرا که سلامتی مردم واجب‌تر است و امیدواریم بتوانیم حکم دادگاه را اجرایی کنیم. البته با سرمایه‌گذاران این معادن وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم با ساماندهی این معادن تفرج گاه مناسبی را برای شهر تهران ایجاد کنیم.

پروژه ملی تفرجگاهی کن

در ادامه این بازدید از رودخانه کن واقع در منطقه ۱۸ بازدید شد. وحید نوروزی در این ارتباط به اعضا گفت: علاوه بر مقاوم سازی پلهای موجود در این رودخانه به دنبال آن هستیم تا ۴۰۰ هکتار از زمین‌های اطراف رودخانه را با مشارکت بخش خصوصی ساماندهی کنیم پروژه تفرجگاهی کن پروژه ملی است که در آن فضای سبز مراکز تجاری اداری، اقامتگاه‌های تفریحی و غیره ایجاد خواهد شد.

نوروزی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه این پروژه ملی انجام شده است و حتی در کمیسیون ماده ۵ نیز تصویب شده است، گفت: امیدواریم در ظرف یکسال آینده شاهد به زمین خوردن کلنگ پروژه باشیم از اعضای شورا نیز درخواست می کنم تا در بودجه سال ۹۳ با تخصیص اعتبار به این پروژه ملی که از عهده منطقه خارج است ما را یاری کنند.

وی با اشاره به حادثه طغیان رودخانه کن در سال گذشته در این منطقه، تاکید کرد: مقاوم سازی پل‌های مسیر رودخانه در بودجه امسال لحاظ شد. امیدواریم در بودجه سال آینده نیز اعتباری تخصیص یابد.

بازدید از شرکت ایرفو آخرین مکانی بود که اعضای شورا از آن دیدن کردند. نوروزی درباره این شرکت، گفت: این شرکت که از سال ۴۹ فعالیت خود را آغاز کرده بود تنها کارخانه ریخته‌گری موجود در منطقه بود که با سه کوره روزانه ۷۰ تن چدن ذوب می کرد و از آنجا که اطراف این کارخانه واحدهای مسکونی زیادی احداثشده است براساس بند ۲۰ قانون شهرداری ها باید به فعالیت خود پایان می‌داد.

وی ادامه داد: خوشبختانه مالک این شرکت با توافق موافقت خود را برای پلمپ این شرکت و تغییر کاربری آن اعلام کرد و قرار است به زودی براساس طرح تفصلی پروانه ساخت آن برای پروژه، مسکونی، تجاری و فرهنگی صادر شود.

شهردار منطقه با بیان اینکه قرار است ظرف ۴۵ روز آینده کار مونتاژ در این کارخانه نیز به اتمام برسد، گفت: خوشبختانه مالک این شرکت در حال باز کردن سه کوره ریخته‌گری است و اگر خیال ما راحت شود تا زمان صدور پروانه مالک می تواند کار مونتاژ را دراین شرکت انجام دهد.

تقی زاده نماینده مالک این شرکت و یکی از سهام داران که دراین بازدید اعضا را همراهی می کرد، گفت: ما در حال انتقال به شهرک صنعتی شمس آباد هستیم و قرار است کوره های ریخته‌گری‌مان را در آن نقطه فعال سازیم البته پیش از تعطیلی این شرکت به تمامی مسائل محیط زیست توجه لازم می شد.

وی با بیان اینکه با پرسنل اداری ۱۱۰ نفر نیرو در این شرکت فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات رفت و آمد به شهرک صنعتی ۲۰ نفر از کارگران ما قادر به همکاری با ما نیستند از این رو از اعضای شورا می خواهیم تا تسهیلاتی را برای ما فراهم سازند.

تقی زاده با بیان اینکه از سال ۸۵ روزانه تنها ۵ تن در این شرکت تولید صورت می‌گیرد، گفت: خود ما اعلام کرده بودیم که حاضر به تخریب و نوسازی شرکت هستیم، امیدواریم شهرداری همکاری بیشتری با ما داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا پس از اتمام این بازدید وحید نوروزی در قالب نشست صمیمی با اعضای شورا، گفت: هدف ما از این بازدید آشنا کردن بیشتر اعضای شورا با وضع موجود منطقه است و امیدواریم باحمایت شورا پروژه هایی همچون اتمام بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی که از عهده منطقه خارج است را شاهد باشیم.

کاهش فاصله میان شمال و جنوب منطقه ۱۸

وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا شاهد کاهش فاصله میان شمال و جنوب دراین منطقه باشیم، صراحتا اعلام کرد: به دنبال آن هستیم تا بازار بزرگ گل در جنوب غربی تهران را در این منطقه راه اندازی کنیم.

نوروزی با اشاره به باغ فروش پرندگان در این منطقه و مشکلات ترافیکی آن خطاب به اعضا گفت: این باغ از نظر زیست محیطی و دردسرهای ترافیکی به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست و به دنبال‌ آن هستیم تا ساماندهی صورت گیرد.

وی درباره سیاست شهرداری منطقه نسبت به فعالیت معدن شن و مای که از سال ۸۸ موجب اعتراض ساکنان اطراف شده است، به ایلنا اظهار کرد: به طور ضربتی نمی‌توان نسبت به تعطیلی معادن شن و مای اقدام کرد اما ساماندهی آنها در دستور است. زمان به خصوصی را به سرمایه‌داران این معادن اعلام کرده‌ایم اگر آنها شرایط را بپذیرید فعالیت آنها بلامانع است در غیر این صورت اقدام قانونی صورت می گیرد.

نورزی ادامه داد: ما با سلامت شهروندان معامله نمی‌کنیم و اگر مغایر با سیاست ما باشد حتما آن را پلمب می‌کنیم و اگر قرار به دادن مهلت باشد این مهلت از سمت شهرداری نخواهد بود و اگر افرادی دغدغه بیکاری کارگران را دارند خود دستور بدهند.

شهردار منطقه ۱۸ تصریح کرد: توسعه و گسترش فضای سبز در شهر تهران، بویژه درمنطقه ۱۸، در اولویتهای برنامه های مدیریت شهری است و باید به جای بلندمرتبه سازی و احداثواحدهای مسکونی دراراضی شهر، به سمت احداثبوستان، کاشت درخت که تأثیر بسزائی در کاهش آلایندگی هوا دارد، روی آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز