خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیأت دولت:

کرونا نشان داد جایگاه ملت ما در جهان کجاست/ باید درباره حادثه ناوچه کنارک به مردم توضیح داده شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۱۱۸

رئیس جمهور تاکید کرد: در روزهایی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، مشخص شد که ملت ما جایگاهش با تمام ملت‌های جهان متفاوت است. کجا در دنیا مشاهده می‌کنید در حسینیه‌ها و مساجد مردم اینچنین کمک مومنانه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت با اشاره به شب‌های قدر و شهادت امیرالمومنین بیان کرد: در ایام شهادت مولای متقیان علی علیه‌السلام که توأم با ایام دعا و مراسم احیا است قرار داریم. هنگامی که  به تاریخ نگاه می‌کنیم حادثه سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان یکی از دردناکترین حوادث تاریخ بشر بود. هنگام طلوع فجر که آن دست ناپاک به حرکت درآمد  و سمت فرق علی (ع) رفت مردم دو ندا شنیدند. 

رئیس‌جمهور یادآور شد: مردم ابتدا شنیدند پایه‌های هدایت ریخت و حیران شدند، یک انسان به چه جایگاهی می‌تواند برسد که شهادت او پایگاه هدایت شود.

وی ادامه داد: از حرکت شمشیر بدتر جمله آن نانجیب بود که به علی (ع) گفت؛ «حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی» این جمله بسیار تکان‌دهنده است. آدمی که این جمله را ادا می‌کند به خدا معتقد است و کسی است که مبنا را حکومت الهی می‌داند اما در عین حال  به خاطر جهل دینی و تحجرش او به بدترین عمل در تاریخ کشانده شد. 

رئیس دولت دوازدهم افزود: این درس بزرگی برای ماست که دیندار و شریعتمدار بودن بدون تفکر و میانه‌روی می‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند. یعنی اگر طرف اعتقادی داشته باشد اما اگر درست نباشد باعث انحراف وی می‌شود و ضرباتی به جامعه بشری و دنیای اسلامی می‌تواند وارد کند.

وی ادامه داد: از سحرگاه روز نوزدهم تا آخر شب بیست و یکم رفتار امیر المونین عجیب است، در آن حالت اولین توصیه‌اش این بود با اسیر مدارا کنید. کجا ما در تاریخ و حقوق بشر می‌توانیم بیابیم مولایی با این عظمت که از پیشانیشان خون میچکد و اولین حرفش این باشد که با قاتلش مدارا شود.

روحانی یادآورد شد: شب بیست و یکم که امیرالمومنین وصایای خودش را فرمود در آخرین جملات نسبت به قاتلش گفت به خاطر کشته شدن من خونریزی به پا نکنید، جامعه را بهم نریزید ، جنگ به پا نکنید.  به خاطر من یک نفر باید کشته شود. او یک ضربت بیشتر نزده و شما هم بیش از یک ضربت نزنید. ما به یک همچین امامی در تاریخ افتخار می کنیم که همه زندگی‌اش  عرفان، حقوق انسان‌ها و شهامت در میدان نبرد است.

وی ادامه داد: این که مردم ما بعد از قرن‌ها عاشق امیرالمومنین ماندند و در این شبهای احیا برایش اشک می‌ریزند ریشه در تاریخ مردم ما دارد. 

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: در روزهایی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد مشخص شد که ملت ما جایگاهش با تمام ملت‌های جهان متفاوت است. کجا در دنیا مشاهده می‌کنید در حسینیه‌ها و مساجد مردم اینچنین کمک مومنانه کنند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در هیچ کشوری این فداکاری که در ایران هست، یافت نمی‌شود؛ ریشه فداکاری و ایثار پزشکان و پرستاران و همچنین کمک مردم به فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ما باز می‌گردد که منشأ این فرهنگ قرآن مجید، زندگی پیامبر و امیرالمومنین و ائمه هدی(ع) است.

وی افزود: ما در روزهای سخت تاریخی قرار داریم اما مردم ما با شهامت، متانت و آرامش زندگی می‌کنند؛ این آرامش مردم بسیار مهم است، امروز ما شاهد این نیستیم که مردم صف بایستند تا کامیون به فروشگاه برسد و در عرض چند ساعت محموله کامیون را ببرند و از ظهر به بعد قفسه‌ فروشگاه‌ها خالی باشد. مردم یکدیگر را یاری می‌کنند و به فکر هم هستند که ریشه این به فرهنگ و پیروی ما از خاندان رسالت و امیرالمومنین باز می‌گردد.

روحانی بیان کرد: من در این روزی که به نام مولای ما امیر‌المومنین است، می‌خواهم از ملت بزرگ و عزیز ایران تشکر و سپاسگزاری کنم؛ دیشب برای ساعاتی مساجد ما برای مراسم احیا باز شد، نگرانی‌هایی بود که اگر مساجد باز شود تا چه حد مردم به پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌کنند اما دیشب شاهد مراسم ویژه‌ای بودیم، دل‌ها دیشب از هر شب ۱۹ دیگری سوخته‌تر بود و مردم از هر شب ۱۹ دیگری متأثرتر بودند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مردم همه اصول بهداشتی را رعایت کردند و تمدن اسلامی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند.

وی ادامه داد: کجای دنیا هست که بدون قوه قهریه مردم تنها با سفارش، اینچنین دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی را عمل کنند. هم عبادت خدای را به جا آوردند و هم اصول بهداشتی را مراعات کردند.

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: چقدر خوب دیشب صدا و سیمای ما این کمبود و این مشکل را با دوربین‌ها و تصویر و پخش در سراسر کشور، حال معنوی را به خوبی منتقل کرد.

مردم در خانه‌ها بودند اما به حق فقط جسم‌ مردم ‌در خانه بود و جان آنها در کنار حرم مقدس مولا علی بن موسی الرضا و سایر اماکن مقدس بود و این بسیار مهم است و جای تشکر دارد.

روحانی گفت: به نظر من اینها در تاریخ ماندگار است، همانطور که مقام معظم رهبری روز یکشنبه فرمودند که آنچه واقع می‌شود در این روزها مانند روایت فتح، باید ثبت شود و درست نقد شود. باید این روزهای زیبا و‌ متانت‌ها و ایثارها و‌ فداکاری‌ها و کنار یکدیگر ماندن‌ها در تاریخ ما بماند و ماندگار باشد.

رییس جمهور در ادامه ابراز داشت: نکته دیگری که امروز باید به آن اشاره کنم، یاد شهیدان عزیز نیروی دریایی ارتش در دریای عمان است، برای ما جای تاسف و تاثر بسیار دارد که جوانان غیور نیروی دریایی عزیز را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم.

وی ادامه داد: در خصوص این حادثه همه مردم اظهار همدردی کردند و من در اینجا با تواضع به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم، همه دولت را در غم خود شریک بدانند، البته دلایل این حادثه بررسی و روشن خواهد شد و پس از آن باید به مردم توضیح داده شود.

روحانی با تاکید بر این که این رزمایش برای دفاع بود، تصریح کرد: مساله مهم این است که این‌ها برای دفاع و امینت به دریا رفتند، برای تفریح در دریا نبودند، آن‌ها برای توانمندتر شدن قدرت جمهوری اسلامی ایران عملیات و رزمایش داشتند که خالصانه به صحنه رفتند و مظلومانه به شهادت رسیدند. این نکته بسیار مهم است که در ماه رمضان با زبان روزه در آب.های مواج حضور دارند برای امنیت و دفاع از کشور و همه می‌دانیم که اجر رزم در دریا طبق روایات ده برابر اجر رزم در زمین است. آن‌ها به لقا حق شتافتند اما ما باید در کنار خانواده‌های این عزیزان باشیم و این عزیزان ما بدانند که همه مردم در غم آن ها شریک هستند. امیدواریم که ان‌شاءالله اینگونه حوادث در تمرین‌های نظامی کاهش پیدا کرده و به کمترین عدد ممکن برسد.

رییس دولت در ادامه سخنان به شرایط به وجود آمده تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: در این ایام که کم‌کم داریم به سه ماه می‌رسیم، از روز آخر بهمن که این ویروس آغاز و اعلام شد تا پایان اردیبهشت در حدود سه ماه همه فعال بودند، مردم، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیردولتی، مساجد، بسیج، دانشجویان، طلبه‌ها و سایر گروه‌ها همه حضور داشتند و فداکاری کردند، همچنین رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما که تلاش زیادی کردند.

وی ادامه داد: اما بار سنگینی بر دوش دولت بود، خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرار داد، هر ملت و هر دولتی و هر جمعی مورد آزمایش‌های سنگین قرار نمی‌گیرد، آن بلاها و سختی‌ها از آن اولیا خدا است، من می‌خواهم بگویم ملت و دولت ایران امروز در یک آزمایش سخت بی‌نظیر قرار گرفته است. درست است که سایر ملت‌ها در این مساله سهیم هستند، اما هیچ ملتی نیست که دو سال تمام زیر ضربات سنگینن تحریم و حصر باشد. دو سال تمام است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفته‌ایم، من به یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد، تا این ضد بشر، با قساوت قلب، بی رحم که حتی می بینید تا این حد ناتوان، واقعا وقتی آدم به وزیر خارجه این رژیم نگاه می‌کند واقعا انگار هیچ چیز از الفبای سیاست نمی‌داند، بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا سرکار است، کدام کشور است  در یک کشور خارجی فرمانده نظامی یک کشور را ترور کند، البته آمریکا همیشه تروریست بوده اما تا این حد بی سابقه است.

روحانی در ادامه، گفت: دو سال تحریم شدید، این ویروس و این مشکلات همگی بی سابقه و سنگین است، البته اطراف ما هم بعضی از حکومت‌ها هستند که بی نظیر هستند، مرتجعین جنوب ما هم عجیب و غریب اند، در چنین شرایطی است که ما با این سختی مواجه شدیم و دولت بار سنگینی بر دوش داشته است، ما خدا را شکر می‌کنیم که ما را لایق این امتحان دانسته است.

وی افزود: تمام مسئولین و مقامات از بالاترین مقام، که مقام معظم رهبری است تا کارمندان همه دستگاه‌ها و ادارات مورد امتحان بودند، من می‌خواهم به ملت عزیز بگویم که مسئولین شما با تمام توان در این سه ما تلاش کرده‌اند، از وزارت بهداشت و درمان تا وزارت کشور که در خط مقدم بودند تا وزارت صمت که بار سنگین پشتیبانی را در این مدت بر دوش داشت، که من باید تشکر کنم از همه آن‌هایی که تا دیروز و پریروز کار می‌کردند و آن‌هایی که در آینده کار خواهند کرد، مدیریت و کار در این وزارت خانه سخت و مشکل است، چهار وزارتخانه در یک وزارتخانه تجمیع شده است و کار را سخت می‌کند، از همه آن‌هایی که تلاش کردند، تشکر می‌کنیم. از امروز این بار سنگین مسئولیت بر دوش برادر عزیز ما آقای مدرس خیابانی است و همه باید به ایشان کمک کنیم. وزارت صمت کار سختی دارد چرا که هم باید از بهداشت و درمان پشتیبانی کند، هم از واردات و صادرات و هم بازار را مدیریت کند.

روحانی در ادامه بیان داشت: اینکه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بانک‌ها به صحنه آمدند و برای کسب و کار.ها تسهیلات فراهم کردند کار خوبی بود و من اینجا تاکید می‌کنم که کاری کنید که هرچه سریع تر در خرداد به همه این.ها پرداخت شود، همچنین کاری کنید سهام عدالت به سهل‌ترین وجه در اختیار مردم باشد، اگر می‌خواهند بفروشند به آسان‌ترین روش انجام شود و اگر می‌خواهند نگه‌داری کنند هم به هر روشی که تمایل دارند زمینه‌ی آن فراهم شود.

رئیس‌جمهور گفت: خوشحال شدم که شورای عالی بورس تصویب کرد که بانک‌های کشور می‌توانند به کمک بیایند و هر کسی که بخواهد می‌تواند به بانک‌ها مراجعه کند و به بانک برای فروش سهامش وکالت بدهد، بانک نیز سهامش را در بورس می‌فروشد و هر چقدر که فروخت پول را به صاحب سهام باز می‌گرداند. همچنین هر کسی هم که تمایل داشت می‌تواند سهامش را نزد شرکت‌های استانی و یا خودش نگه دارد.

وی با بزرگ دانست این کار، خاطرنشان کرد: شورای عالی بورس در مورد اجرای آن تصمیم گرفت که انشالله به خوبی انجام خواهد شد.

روحانی با اشاره به روزهای سختی که کرونا برای مردم به وجود آورده است، گفت: روزها روزهای سختی برای مردم است، آنها مجبور شدند به بیمارستان بروند، همچنین برخی از عزیزانشان فوت شد و مجبور شدند به سختی مراسمی برگزار کنند چرا که مجلس عزا و ترحیمی وجود نداشت.

وی افزود: ایام عید و ماه رمضان نیز به سختی بر مردم می‌گذرد که همه جای دنیا همین گونه است اما میزان رفت آمدی که بین مردم ایران وجود دارد و همچنین مسائل عاطفی شدیدتر است و به همان نسبت برای ما سخت‌تر و سنگین‌تر است به همین منظور همه باید تلاش کنیم که فشار مضاعفی به مردم وارد نشود و آن تلاش، کنترل قیمت اجناس در بازار است.

رئیس دولت دوازهم تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم من مشکلات را می.دانم اما عده‌ای در حال سوءاستفاده از شرایط کشور هستند اگر همه چیز به صورت طبیعی بود، می‌گفتیم پیش آمد بوده است اما عده‌ای سوء‌استفاده می‌کنند و حتی در موضوع ماسک و دستکش هم سوءاستفاده کردند، حتی در مواد غذایی هم سوءاستفاده می‌کنند، چه برسد به ارز و سکه.

وی ادامه داد: خواهش می‌کنم که همه توان خود را به کار بگیریم و همه نظارت‌ها دقت‌ها و جلساتی که باید برگزار شود و همچنین کارهایی که اتحادیه‌ها، وزارت صمت، وزارت دادگستری و تعزیرات می بایست صورت دهند، به خوبی انجام گیرد تا منجر به این شود که با سختی کمتر این روزها را بگذرانیم.

روحانی با بیان اینکه مطمئن هستم که این روزهای سخت را پشت سر می‌گذاریم، تاکید کرد: مطمئن هستم که صادر و واردکنندگان شرایط ما را می‌دانند و با غیرت ملی خودشان تا آخرین دلار را به بانک مرکزی باز می‌گردانند تا در این شرایط با اتحاد، وحدت، همدلی و پیروی از مولا امیرالمومنین مسیر جهش تولید و افتخار را برای کشور بیافرینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز