خبرگزاری کار ایران

منظور در نشست خبری:

بخش دوم بودجه هفته آینده در صحن مجلس بررسی می‌شود/ وضعیت امسال بهتر از سال گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۷۲۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خوشبختانه رسیدگی به بخش دوم بودجه در مجلس با سرعت در حال انجام است و امروز کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می شود تا فردا رسیدگی نهایی انجام خواهد شد و بخش دوم بودجه هفته آینده در صحن رسیدگی کامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داود منظور در نشست خبری امروز ضمن تقدیر از نیروهای مسلح و دفاعی کشور در پاسخ به اسرائیل گفت: این نیروها این حماسه مهم را خلق کردند و این پیام قاطع را به اسرائیل دادند که در مقابل هرگونه تعدی پاسخ کوبنده‌ای را دریافت خواهند کرد.

منظور با بیان اینکه خوشبختانه قانون برنامه هفتم توسعه در سال گذشته در مجلس تصویب شد، اظهار داشت: در بحث برنامه هفتم توسعه بین شورای نگهبان، هیات عالی نظارت و مجلس ابهاماتی وجود داشت که بخش عمده آن ابهامات رفع شد و بخش کوچکی از آن باقیمانده که در روزهای آینده برنامه هفتم نهایی می‌شود و رسماً برنامه را دریافت می کنیم و اجرای آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه اتفاقات مهم رخ داده و رویکردها تغییر کرده تا بتوانیم پیشرفت و توسعه را در ۵ سال آینده شاهد باشیم. همچنین تلاش شد تا محتوای برنامه هفتم را در بودجه ١۴٠٣  لحاظ کنیم.

بخش دوم بودجه هفته آینده در صحن مجلس بررسی می‌شود

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تغییر آیین نامه داخلی مجلس گفت: با تغییر آیین نامه مجلس بودجه دو مرحله‌ای شد و دولت در زمانبدی لازم هر دو بخش را ارائه کرد. بخش اول بودجه در آبان ماه سال گذشته به مجلس تحویل شد اما از آنجایی رسیدگی به بودجه در مجلس طولانی شد، در نهایت در روزهای آخر سال یعنی ٢٧ اسفند ماه بخش اول قانون بودجه به دولت ابلاغ شد و طبق قانون آیین نامه مجلس مکلف بود که ١٠ روز بعد از ابلاغ بخش اول، بخش دوم را ارائه کند. هر چند تعطیلات نوروز را داشتیم اما در روز اول کار مجلس ١٩ فروردین ماه بخش دوم را به مجلس ارایه کردیم.

منظور گفت: خوشبختانه رسیدگی به بخش دوم بودجه در مجلس با سرعت در حال انجام است و امروز کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می شود تا فردا رسیدگی نهایی انجام خواهد شد و بخش دوم بودجه هفته آینده در صحن رسیدگی کامل می‌شود.

ضرایب افزایش حقوق از ابتدای سال اجرا شده 

معاون رییس جمهور تاکید کرد: البته احکامی مانند ضرایب افزایش حقوق و سایر احکام در بودجه از ابتدای سال اجرا شده و براساس جداول پرداخت ها انجام می‌شود و با ابلاغ بخش دوم، این احکام به صورت رسمی ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به نگاه تحولی در بخش دوم بودجه افزود: رویکرد تحولی در بخش دوم بودجه مربوط به توزیع اعتبارات است تا شاهد رضایت مردم باشیم.

افزایش اعتبارات ورزش از ۸ هزار میلیارد به ۱۶ هزار میلیارد تومان

گفت: اعتبارات بخش فرهنگ، گردشگری و ورزش و جوانان را ۴۵ درصد رشد دادیم درصورتیکه رشد بودجه دولت صرفه ۲۳ درصد است اما با توجه به اهمیت این بخش توجه بیشتری شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات ورزش از ۸ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: یعنی تقریبا دو برابر شده است.

۲۵ هزار نیروی جدید برای کادر درمان در سال جاری استخدام می کنیم

منظور ادامه داد: در بخش سلامت هم شاهد تحول قابل توجهی هستیم اعتبارات بخش سلامت امسال با ۳۰ درصد افزایش به ۴۰۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، ۲۵ هزار نیروی جدید را برای کادر درمان امسال استخدام می کنیم و منابع آن پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۸۰۰ نفر عضو هیات علمی برای دانشگاه های علوم پزشکی جذب می شوند، گفت: مجموعا ۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه های علوم پزشکی اعتبار پیش بینی کرده ایم. برای تغذیه دانشجویان پزشکی به طور مشخص ما ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیدم که بیش از دو برابر بودجه سال گذشته است.

خبر خوب برای دستایاران تخصصی در حوزه پزشکی

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: یکی از موضوعات مهم دستایاران تخصصی در حوزه پزشکی است که با تنگناهایی مواجه بودند و با آسیب شناسی که کردیم برای سال جاری ۳ هزار میلیارد تومان منابع تخصیص دادیم. این اولین باری است که منابعی را پیش بینی کردیم که دانشگاه های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران تخصصی منابعی را به عنوان کمک هزینه پژوهانه پرداخت کنند.

منظور عنوان کرد:  برای مناطق محروم ۱۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه ماندگاری و مقیمی پیش بینی کردیم که پرداخت کردیم تا انگیزه ای باشد که پزشکان در مناطق محروم حضور بهتری را داشته باشند. اعتبارات آموزش و پژوهش پزشکی را از بخش درمان جدا کردیم برای خرید خدمات راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی هم منابعی را پیش بینی کردیم این تحولات در حوزه بهداشت و درمان قابل توجه است و امیدواریم شاهد رویکرد جدیدی در خدمت رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر مردم باشیم.

٨۵ هزار میلیارد تومان یارانه برای دارو در نظر گرفته شده است

منظور با اشاره به پرداخت یارانه دارو در سال جاری تاکید کرد: امسال ٨۵ هزار میلیارد تومان یارانه برای دارو در نظر گرفته شده است.

توجه به اقشار آسیب‌پذیر در قالب بازتویع درآمدها

وی تاکید کرد: ٧۵٠ هزار میلیارد تومان از بودجه در تبصره ٨ هدفمندی یارانه‌ها به صورت مستقیم پرداخت می‌شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه یکی از نقش‌های دولت توجه به اقشار آسیب‌پذیر و توجه به سفره آنها در قالب بازتویع درآمدها است، اظهار داشت: بازتوزیع درآمدها و توجه به اقشار کم درآمد در تبصره ٨ بودجه با عنوان هدفمندی یارانه‌ها آمده است و منابع آن از فروش بنزین، گازوییل، صادرات فرآورده‌های نفتی و ... به دست می‌آید.

وی گفت: از این محل خانوارها یارانه نقدی ٣٠٠ هزار تا ۴٠٠ هزار تومان دریافت می‌کنند که مجموع آن در سال به ٣٣٠ هزار میلیارد تومان می‌رسد یعنی دولت در سال ٣٣٠ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند.

منظور ادامه داد: همچنین ماهانه ۵ هزار میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می‌کنیم که این عدد نسبت به سال گذشته ۴٠ درصد افزایش یافت. علاوه بر این از سال گذشته منابعی برای کالابرگ اختصاص پیدا کرد که ١١ قلم کالا با قیمت سال ١۴٠١ به مردم به فروش می‌رسد.

وضعیت امسال بهتر از بودجه سال گذشته است

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره پیش‌بینی‌ها از کسری بودجه ١۴٠٣ اظهار داشت: برای بودجه سال گذشته هم پیش‌بینی‌هایی مشابه انجام شد اما دیدیم که از ٢١٩۴ همت بودجه عمومی ٢١۴٣ همت محقق شد یعنی ٩۵ درصد بودجه به تحقق رسید.

وی با بیان اینکه در بخش هزینه‌های جاری  به طور دقیق ٩٩.٢ درصد تحقق داشتیم، افزود: در بخش‌هایی مانند آموزش و پرورش تخصیص‌ها به ١١٠ درصد رسید و همچنین در بخش عمرانی و طرح های تملک دارایی بودجه تا ٨۵ درصد محقق  شد به‌طوریکه از ٣٩۵ همت بودجه پیش‌بینی شده ٣٠۴ همت تخصیص داده شد و در این بخش ١٩ درصد رشد تخصیص‌ها نسبت به سال ١۴٠١ را داشتیم.

منظور با بیان اینکه هزینه تخصیص‌های اعتبارات ٣٩ درصد رشد داشت، گفت: هر چند منابعی مانند مولدسازی محقق نشد اما در  مجموع منابع و مصارف رشد ٣۶ درصدی نسبت به سال ١۴٠١ داشتیم. وضعیت امسال هم بهتر از بودجه سال گذشته است و قطعا شاهد تحقق ١٠٠ درصدی بودجه ١۴٠٣ خواهیم بود.

تلاش کردیم اقتصاد کشور به تکانه خارجی مقاوم شود

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه تلاش کردیم به معنای واقعی به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم تا اقتصاد کشور به تکانه خارجی مقاوم شود از این رو به سمت اتکا بودجه به منابع پایدار رفتیم، گفت:  ۵٢ درصد بودجه از منابع پایدار تامین می‌شود از جمله از محل درآمدهای مالیات، حقوق گمرکی و .... و از این طریق بخش قابل توجهی از بودجه به منابع  پایدار تبدیل شده و همچنین تراز علمیاتی را از ۴۵٠ همت به ٣٠٠ همت کاهش دادیم یعنی ٣٠ درصد در تراز علمیاتی کاهش داشتیم.

امروز نفت روی کشتی و آب نداریم و خریدار آن مشخص است

وی تاکید کرد: البته در عین حال که سهم نفت در بودجه را کاهش دادیم، دولت تلاش کرد که ظرفیت‌های تولید نفت را افزایش دهد به ٣.۵ میلیون بشکه در روز رسیدیم در حالی که این عدد در سال  ١۴٠٠ حدود ٢ میلیون بشکه بود اما در این دولت ظرفیت تولید نفت را به قبل از تحریم رساندیم.

منظور ادامه داد: از ظرفیت درآمد های نفت و گاز برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده می‌کنیم و نه برای پرداخت حقوق و دستمزد این در حالی است که دشمن بسیار تلاش کرد که بازار نفت را برای ایران تنگ کند البته که زحمت خود را زیاد کردند و دیدیم که تحریم صادرات نفت کم اثر شد و امروز نفت روی کشتی و آب نداریم و خریدار آن مشخص است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از درآمد نفت به عنوان یکی از روش‌های تامین پول پر قدرت استفاده می‌کنیم، گفت: جهش قابل توجهی در صادرات نفت و گاز داریم و خوشبختانه امروز قیمت نفت در بازار جهانی به بالای ٩٠ دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش استقبال مردمی از طرح کالابرگ و افزایش تعداد فروشگاه‌ها هستیم، گفت: طرح کالا برگ از بهمن ماه سال گذشته شروع و تا اریبهشت ماه امسال ادامه دارد و منابع آن آماده است و ادامه این طرح در بودجه پیش‌بینی شده و توزیع کالابرگ ادامه خواهد داشت و ٧ دهک هم امکان استفاده از این طرح را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز