خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

روایت‌ ظالمانه‌ از برنامه هسته‌ای ایران را در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای رسوا می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۶۲۷

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در اردیبهشت اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار می‌کنیم و امیدواریم روایت‌گری ظالمانه‌ای که از برنامه هسته‌ای ایران در خارج از کشور صورت گرفته در این کنفرانس با حضور مهمانان داخلی و خارجی رسوا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز در نشست خبری خود به مناسبت بیستم فروردین روز ملی انرژی هسته‌ای در سخنانی فرارسیدن عید فطر را تبریک گفت و ابراز داشت: امروز همه ما از ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی در که در غزه در حال انجام است غمگین هستیم و امیدواریم با بیداری‌ای که در جهان ایجاد شده و با مقاومت مردم فلسطین شاهد نابودی این رژیم جنایتکار باشیم.

وی ادامه داد: ما بعد از حضور در سازمان انرژی اتمی تلاش کردیم تا با نگاهی به آنچه که سازمان نسبت به آن نیازمند است، اقدام کنیم، در گام اول آنچه که ضرورت داشت و بایسته بود که ما بتوانیم ریل گذاری داشته باشیم، سند جامع راهبردی سازمان بود که با حضور ریاست جمهوری از آن رونمایی شد که اثرات آن را در سال‌های بعد شاهد بودید.

اسلامی افزود: مستحضرید که ما در ۱۴۰۱ از ۱۵۹ دستاورد رونمایی کردیم و در مسیر بهره‌برداری قرار گرفت. در ادامه این حرکت همین رویکرد پرشتاب ادامه داشت و دستاوردهای حوزه فناوری و دانشی ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ مورد بود.  در صدر رادیوداروها بحث استفاده از اشعه آلفا است که برای نخستین بار در دنیا دارد صورت می‌گیرد. ما توانستیم در مرز دانش حرکت خود را حفظ کنیم و پیشتازی داشته باشیم تا بتوانیم در خدمت بیماران سرطانی باشیم. اثربخشی این دارو در درمان این‌گونه تعریف شده که از جنس درمانی است، می‌تواند تومورهای سرطانی و یا در بخش‌های عصبی می‌تواند تومور را از بین ببرد.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما در سال ۱۴۰۲ به لطف الهی گام های موثری را برداشتیم؛ به ویژه در جهت شتاب بخشیدن به تجاری‌سازی دستاوردهای هسته‌ای که با بلوغ فناوری و دانش ما می‌توانست محقق شود. برای مثال موضوع پرتودهی برای ما اهمیت ویژه و فراوانی از نظر امنیت غذایی و سلامت عمومی و زیست محیطی داشت که ما توانستیم در سال گذشته ۲/۵ برابر سال ۱۴۰۱؛ پرتودهی داشته باشیم.

وی افزود: در پزشکی و رادیودارو پانزده دستاورد جدید را ثبت کردیم که می‌توان ادعا کرد سازمان در رده سوم دنیا در این بخش حرکت می‌کند. رادیوداروهای ما از جنس درمانی است که تومورهای سرطانی از جمله پروستات را بهبود می‌بخشد.

وی افزود در سال گذشته کلینیک زخم را افتتاح کردیم و در سه بیمارستان در تهران فعالیت‌ها پلاسمای سرد شروع شده است و واحدهای درمانی که بخواهند می‌توانیم کمک کنیم و می‌توانیم تا پنجاه مرکز را پشتیبانی کنیم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به راه اندازی سامانه جت پلاسمایی که برای درمان زخم استفاده می‌شود گفت: در ۱۴۰۲ رونمایی شد و الان در اتاق عمل است که فاز بالینی خودش را طی کرده است و می‌توانیم در سراسر کشور گسترش دهیم تا به کمک درمان انواع سرطان ها بیاید.

اسلامی همچنین در خصوص طراحی جامع برای سامانه‌های پرتودهی در ۱۲ قطب گفت: مهمترین بخش برای جهش تولید همین بخش است. ما سامانه‌ها را طراحی کردیم و مکان‌ها انتخاب شده است و ۱۲ قطب را عملیاتی خواهیم کرد. گام اول را که گام ریسک است، سازمان هزینه می‌کند و دیگر گام‌ها با بخش خصوصی انجام می‌شود. ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی و ضایعات داریم و اگر ظرفیت پرتودهی را افزایش دهیم از ضایعات جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند به امنیت غذایی و بخش سلامت. این وعده‌ای که امروز اعلام می‌کنیم گامی است در جهت حضور حداکثری مردم در صنعت هسته‌ای و از ماه اردیبهشت به افتتاح خواهیم پرداخت.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه توسعه نیروگاه های اتمی در دستور کار سازمان است، گفت:ما طرح ۲۰ هزار مگاوات را سال گذشته آغاز کردیم و نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر و دیگر نیروگاه‌ها در مکران و استان خوزستان طرح‌ها آغاز شده است. ما در گام اول تجهیز و آماده‌سازی زیرساخت‌ها را در پیش داریم. ما در کارون وارد رویداد دوم خواهیم شد و اولین بتن نیروگاه کارون را خواهیم داشت، همچنین در بوشهر اکنون ۳۰۰۰ نفر کار می‌کنند و به ۵۰۰۰ نفر نیرو خواهیم رسید و اولین بتن‌ریزی را در نیروگاه ۳ بوشهر در ماه اردیبهشت شاهد خواهیم بود.

وی با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای گفت: از زحمات روسای سازمان انرژی اتمی در پنجاه سال گذشته از تاسیس این سازمان قدردانیم. در اردیبهشت اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار می کنیم و امیدواریم روایت‌گری ظالمانه‌ای که از برنامه هسته‌ای ایران در خارج از کشور صورت گرفته در این کنفرانس با حضور مهمانان داخلی و خارجی رسوا کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: دیگران نمی‌خواهند ما روی پای خودمان صنعت هسته‌ای را به‌پیش ببریم و مزاحمت‌هایی ایجاد کردند اما خوشبختانه این مزاحمت‌ها کارساز نشده است و نتایج درخشان برگ زرینی است بر افتخارات ملت ایران.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز