خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:‌

در سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ منافع ملی و منافع جریان هم‌پیمان حرف اول را می‌زند/ قدرت‌های با رویکرد دموکراسی نمی‌توانند در موضوع غزه به افکار عمومی بی‌توجه باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۱۹۸

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ قدرت‌های حاکم به ویژه در کشورهایی که با رویکرد دموکراسی و فضای انتخابات آزاد سعی می‌کنند قدرت خودشان را حفظ کنند، نمی‌توانند به افکار عمومی بی‌توجه باشند.

محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد وتوی قطعنامه‌ پایان جنگ غزه از سوی آمریکا با وجود نسل‌کشی‌ که در حال وقوع است، گفت: فکر می‌کنم در عرصه سیاست و روابط بین‌الملل موضوع حقوق‌بشر اولویت اول نیست و باید این را به عنوان یک واقعیت پذیرفت.

وی افزود: به هرحال کسانی که وارد فعالیت‌های سیاسی خارجی می‌شوند و می‌خواهند این روزها در عرصه سیاست خارجی تلاش کنند یا به یک فهم دقیق از مسأله برسند، این نکته به عنوان گام اول باید در ذهن‌شان قرار بگیرد؛ آن چیزی که در سیاست بین‌الملل و به ویژه در سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ حرف اول را می‌زند، بحث منافع ملی یا منافع جریان هم‌پیمان با آنها است و بعد از آن اگر بخواهند به سایر مباحث توجهی کنند، موضوع حقوق‌بشر هم وارد پارامترهای تصمیم‌گیری آنها شده و مورد توجهشان قرار می‌گیرد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اما اگر این امر (پارامترهای اعلامی حقوق بشر) بر تعارض میان حفظ حقوق بشر و منافع ملی دایر شود، فکر می‌کنم نباید خیلی به ایدئولوژی اعلامی کسانی که در جایگاه قدرت قرار گرفتند اعتماد کنیم. در شرق عالم یا چه در غرب عالم و حتی در کشورهای جهان سوم فرقی نمی‌کند، فکر نمی‌کنم مبحث حقوق بشر خیلی مورد توجه تصمیم‌گیران در سیاست خارجی قرار گرفته باشد.

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که برای حل این مشکل و اینکه شاهد این نسل‌کشی‌ها و جنایت علیه بشریت نباشیم جامعه جهانی باید چه رفتاری در پیش بگیرد، گفت: فکر می‌کنم اتفاقی که باید حداقل در این رویداد دوماهه اخیر مورد توجه قرار می‌گرفت حادث شدن یک آیتم و یک عامل جدید به عنوان افکار عمومی است، به هرحال این یکی از منابع مهم قدرت است. به همین دلیل قدرت‌های حاکم به ویژه در کشورهایی که با رویکرد دموکراسی و فضای انتخابات آزاد سعی می‌کنند قدرت خودشان را حفظ کنند، نمی‌توانند به افکار عمومی بی‌توجه باشند.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که رخ داد این بود که به نظر می‌رسد جریان حاکم بر اسرائیل و حامیان این دولت تندرو در داخل اسرائیل و در کشورهایی که از آن حمایت می‌کنند، به طور ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی، با یک پدیده جدید روبه‌رو شدند که آن موج بزرگی بود که در شهرهای بزرگ مانند لندن، واشنگتن، نیویورک، پاریس و حتی کشورهایی غیر از کشورهای اسلامی مثل جاکارتا و حتی آفریقای جنوبی شاهد بودیم. این امواج محکوم‌کننده و این جنایت‌های دولت تندرو در اسرائیل با بازتاب‌های منفی زیادی روبه‌رو شد و این روند حتی به مراتب قدرت مثل پارلمان‌ها هم کشیده شد و اعتراضات آنها را هم دربرداشت. امروز ما می‌بینیم که رویکرد مسئولانه و شجاعانه دبیرکل سازمان ملل به یکی از تریبون‌های مهم و جدی در محکوم‌ کردن این جنایت‌ها بدل شده و این اتفاق بسیار ارزشمندی است که باید به نیکی از آن یاد کنیم. من فکر می‌کنم باید به این بخش توجه بیشتری شود و تا آنجایی که امکان دارد در انتقال پیام مردمی که بیش از ۷۰ سال از خانه و کاشانه خود آواره شدند، به نحو دقیق و درست در جامعه جهانی بهره‌ گرفته شود و هم اینکه اتفاقی که توسط حماس رخ داد و موجب سوء‌استفاده نتانیاهو و همکاران تندروی او در کابینه شد هم باید همزمان ابعادش مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: بحث دفاع مشروع یک اصل شناخته شده است، دنیا و حقوق بین‌الملل هم آن را می‌پذیرد، اما اگر رویکردی که مبتنی‌بر دفاع باشد موجب سوء‌استفاده جریان‌ حاکم در اسرائیل شود، طبیعتا اینجا کسانی که آسیب‌ جدی می‌بینند مردم عادی و مردم فلسطینی بوده که علیرغم بیش از ۷۰ سال محرومیت و آوارگی، امروز بیش از ۵۰ روز است که باید با بمباران و موشکباران‌های یک ارتش مسلح و بی‌رحم روبه‌رو شوند که حتی به بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، به معابد، مساجد و کلیساها هم رحم نمی‌کنند و عملا با یک نسل‌کشی روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز