خبرگزاری کار ایران

بهادری جهرمی در نشست خبری:

شناسایی مهاجران غیرقانونی در حال انجام است/ منابع آزاد شده در اختیار بانک‌های ایرانی در قطر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۳۵۸

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور از ابتدای دولت دستور دادند که سامانه‌ای برای ساماندهی مهاجران تشکیل شود که تاکنون در مجلس مانده و امیدواریم بعد از برنامه هفتم به صحن بیایید. اما در حال حاضر دفتر این ساماندهی در وزارت کشور تشکیل شده است و هر مهاجر قانونی وارد کشور شده‌ می‌تواند یک کد دریافت کنند. درخصوص کسانی هم که غیرقانونی وارد شده‌اند شناسایی‌ باید صورت گیرد که این کار هم در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود ضمن تسلیت حادثه زلزله افغانستان گفت: ۲۳ تیم امدادی و ۴۵۰ هزار تن به این کشور اعزام و فرستاده شد و از هلال احمر تشکر می‌کنم.

سخنگوی دولت افزود: حمله وحشیانه رژیم غاصب و کودک‌کش را محکوم می‌کنیم و تاریخ درباره این تصاویر قضاوت خواهد کرد. برخی درباره این‌جنایت جنگی سکوت کردند و یا سلاح فرستاده‌اند. این حمله کلکسیونی از جنایات جنگی است. اصلا ‌آدم باور می‌کند بمب‌های فسفری به بیمارستان‌های کودکانه فرود بیاونرد. ما فکر می‌کردیم در تاریخ این مسائل را دیگر‌ نخواهیم دید امروز نه تنها درنده خویی را مشاهده می‌کنیم بلکه می‌بینیم که مجامع بین‌المللی سکوت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حتما کمک خواهد کرد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

بهادری جهرمی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان فارس گفت: طولانی‌ترین آزاد راه کشور در این سفر افتتاح شد. آزادراه اصفهان -شیراز طولانی‌ترین آزادراه کشور است که هم راه را کوتاه خواهد کرد و هم از بسیاری از حوادث جلوگیری می‌کند.

وی افزود: استاندار اردبیل در جلسه هیات دولت شرکت کردند و از این به بعد این روند ادامه خواهد داشت. استاندار اردبیل ۶ مورد را بیان کردند که در سفرهای استانی پیگیری خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره برداشت ۲میلیون دلار برای تامین مالی مسکن بیان کرد: تامین مالی در حال انجام است و یکی از روش‌ها برداشت از صندوق توسعه ملی است. ‌وزارت راه و اقتصاد پیگیر این مهم هستند.

وی افزود: بانک مسکن و ملت اقدامات خوبی در خصوص تسهیلات مسکن داشته‌اند و از این‌بانک ها تشکر می‌کنیم. البته اقداماتی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره بانک‌های خاطی صورت گرفته و در این خصوص هم جابه‌جایی‌هایی انجام شده است.

سخنگوی دولت درباره کمک‌های جمهوری اسلامی به غزه گفت: جمهوری اسلامی رایزنی‌های خود را از همان ابتدا آغاز کرده است که کمک‌های انسان دوستانه‌اش را به مردم غزه ارسال کند که البته کشورهای دیگر هم هستند اما رژیم غاصب صهیونیستی مانع از این اقدامات است. امیدوارم جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی بتوانند کمک‌های انسان‌‌دوستانه خودشان را ارسال کنند.

وی در خصوص حضور مهاجران افغانستانی در کشور بیان کرد: بیش از ۲۰ سال است که مردم افغانستان دارای مشکلاتی هستند که در این ۲۰ سال مردم ما پذیرایی مهاجران افغانستانی هستند. ۲ دسته از مهاجران افغانستانی وارد کشور ما شده‌اند عده‌ای قانونی و عده‌ای که غیرقانونی وارد کشور شدند‌. آقای رئیس جمهور از ابتدای دولت دستور دادند که سامانه‌ای برای ساماندهی مهاجران تشکیل شود که تاکنون در مجلس مانده و امیدواریم بعد از برنامه هفتم به صحن بیایید. اما در حال حاضر دفتر این ساماندهی در وزارت کشور تشکیل شده است و هر مهاجر قانونی وارد کشور شده‌ می‌تواند یک کد دریافت کنند. درخصوص کسانی هم که غیرقانونی وارد شده‌اند شناسایی‌ باید صورت گیرد که این کار هم در حال انجام است.

بهادری جهرمی درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر بلوکه شدن پول‌های ایران در حساب‌های قطر بیان کرد: بازی‌های سیاسی درونی کشورها در رسانه‌ها منتشر شده است و طبیعتا باید برای مصرف داخلی خودشان خبرهایی داشته باشند‌. منابع در اختیار بانک‌های ایرانی در قطر است و به یورو تبدیل شده است. این خبرسازی هرچند وقت یکبار صورت می‌گیرد. طبیعتا این منابع در اختیار دولت و بانک مرکزی است برای بهبود رشد اقتصادی است.

وی در خصوص میزان تحقق ۸ دستور رئیس‌جمهور در مورد خودرو بیان کرد: هدف گذاری تولید ۵۰ درصد بیشتر در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بود که در سال ۱۴۰۱ بعد از پنج سال متوالی رکورد تولید شکسته شد و با تولید یک میلیون و سیصد و چهل و هفت هزار دستگاه خودرو؛ چهل درصد رشد تولید خودرو ثبت شد با این تفاوت که از سال گذشته تولید خودروهای ناقص متوقف شد و تولید به صورت عبور مستقیم و بدون ناقصی انجام شد که افتخار مهمی برای دولت محسوب می‌شود. در سال گذشته تولید خودروهای تیبا، سمند ۴۰۵ وتیبا ۲ متوقف شد و محصولات جدیدی نظیر شاهین تارا و اطلس رشد تولید یافتند.

وی افزود: تولید خودروهای جدید برقی و متصل در مراکز تحقیقاتی خودروسازان داخلی و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان سرعت گرفت. کلیه خودروهای انباشته در پارکینگ خودروسازان روانه بازار شد و تأمین قطعاتشان انجام شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آیین نامه واردات خودرو حتی قبل از ابلاغ قانون ساماندهی خودرو توسط وزارت صمت تهیه شد ( در اردیبهشت سال ۱۴۰۱) اما با ابلاغ قانون ساماندهی و اضافه شدن شروطی نظیر انتقال فناوری، دولت موظف به تجدیدنظر در آن بود که نهایتاً در آبان سال گذشته این آیین نامه تصویب و ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد و جنبه اجرایی به خود گرفت. طرح نوسازی ناوگان از طرف وزارت صمت تدوین شد و در شورای اقتصاد به تصویب رسید و هم اکنون مراحل اجرایی را طی می‌کند؛ در ضمن آیین‌نامه جدیدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کمک به تسهیلات نوسازی آماده شد که در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است.

بهادری جهرمی یادآور شد: گارانتی خودروها از سال گذشته به ۶۰۰۰۰ کیلومتر افزایش یافت و پروژه مبارزه با قاچاق قطعات یدکی با الزامی شدن شناسه کالا انجام شد که نتایج مثبتی را به همراه داشت.‌ در خصوص واگذاری نیز زمینه‌سازی لازم انجام شده است اما با توجه به حساسیت موضوع و لزوم حفظ منافع سهامداران و اجتناب از ایجاد شدن تعارض منافع ضروری است تا واگذاری براساس نقشه راه منسجمی انجام شود تا منجر به توسعه صنعت خودرو و شکوفایی این صنعت گردد. بنابراین عملاً همه دستورات ریاست محترم جمهوری به نحوی اجرایی شده اما برخی از آنها نیاز به طی شدن فرایندی دارد که اگرچه فرایند آن شروع شده اما تکمیل آن به زمان نیاز دارد.

سخنگوی دولت درباره مسائل مطرح شده پیرامون واردات یونیت دندان پزشکی بزرگسالان  عنوان کرد: مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان که کفایت تولید داخل دارد، به هیچ وجه داده نشده و نخواهد شد. لکن موضوع مورد اعتراض مربوط به مجوز واردات یونیت دندانپزشکی اطفال بوده است که تولید مشابه داخلی ندارد.دولت خود را موظف می‌داند که از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی جلوگیری کند و از مردم و رسانه‌ها درخواست می‌کنم اگر گزارشی بر خلاف این دارند، ارسال بفرمایند.

وی در خصوص انتقادات به بخش فرهنگی برنامه هفتم توسعه که آن را بازگشت به عقب می‌دانند، پاسخ دولت چیست  گفت: توجه به فرهنگ و هنر از دغدغه‌های دولت بوده است. در بسیاری از حوزه‌ها تنها برای فرهنگ و هنر نمی‌گویم تصور این است که برنامه ۵ ساله برای آنان باشد، در صورتی که برنامه توسعه برای ۵سال کشور است . عدم پرداختن به بعضی از حوزه به معنای بی‌توجهی نیست بلکه قوانین موضوعی در خصوصش وجود دارد.

بهادری جهرمی درباره رویکرد دولت ایجاد فضای غیرانحصاری و رقابتی در تولید داخلی است، اظهار داشت:جهت گیری دولت این بوده که هیچ کالایی انحصاری نباشد و فضا کاملاً رقابتی باشد. درباره شورای رقابت نیز دولت قبلاً اعلام موضع کرده است که اختیار ایجاد هرگونه تغییر در صلاحیت‌های شورای رقابت، با مجلس شورای اسلامی است و دولت نیز خود را مکلف به رعایت قوانین می‌داند.

بهادری جهرمی، در مورد گفت‌وگوهای رییس‌جمهور با مقامات سایر کشورها در مورد غزه  بیان کرد:رئیس جمهور با سران کشورهای مختلف از جمله فرانسه، روسیه، عربستان، ترکیه، قطر، عمان، عراق و سوریه وارد گفتگو شدند.رئیس جمهور در گفتگو با بن سلمان با اشاره به اعتقادات و منافع مشترک دو کشور به ویژه در مسائل مرتبط با امت اسلامی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام برای توقف جنایت جنگی رژیم صهیونیستی تأکید کردند و افزودند که ایران و عربستان در مقطع حساس کنونی باید به عنوان دو بازیگر کلیدی از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین حمایت کنند.

وی ادامه داد:کشورهای اسلامی وظیفه دارند که برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند.تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به عنوان مسئله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این‌که  بازنشسته‌های کارگری درخواست همسان‌سازی دارند، در صورتی که همسان سازی حقوق کارگری به تصویب برسد رویکرد دولت چیست، انتقاد بازنشستگان کارگری این است که دولت تنها به دنبال همسان سازی کارکنان خود و صندوق‌های تحت نظارت خودش است پاسخ  دولت  چیست گفت: دولت حقوق کارگران بخش خصوصی را ۵۷ درصد افزایش داد و برای کارمندان خودش کمتر از این میزان افزایش داد‌. حال برای حداقل بگیرها نزدیکتر بود اما سایر سطوح حقوق کارکنان دولت حدود ۲۰ درصد و برای سایر سطوح بخش خصوصی حدود  ۳۸ درصد بود.

وی افزود: در بحث افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل این‌که با کارکنان فاصله داشت، دولت بیشتر پرداخت کرد. نگاه، اراده و رویه دولت این بوده است که از جامعه کارگری و بازنشستگی حمایت حداکثری  ممکن صورت گیرد، نه حمایتی که امکان داشته باشد در نتیجه آن ظلمی به جامعه صورت گیرد چرا که ضربه تورم را طبقه متوسط رو به پایین می‌خورد. حمایت ممکن اولویت و رویه دولت بوده است. همسان سازی که پیش از این تصویب شده بود در این دولت در فیش‌های بازنشستگان اعمال و اجرا شد، همسان‌سازی در دولت گذشته اعمال نمی‌شد اما در این دولت اعمال شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: طبیعتا برای جبران تورم‌ها، کسری‌ها و توقف رشد اقتصادی حتما حمایت بیشتر لازم است و دولت از این رویه استقبال می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد اعطای تسهیلات گفت:از بیستم خردادماه سالجاری و با ابلاغ بسته نظارتی – اعتباری رشد منفی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ابتدای سال جاری به رشد مثبت و فزاینده تبدیل شده و انتظار می رود با روند کنونی اعطای تسهیلات مزبور، تا پایان سالجاری کاهش قابل ملاحظه ای در تعداد متقاضیان در صف تسهیلات پیش بینی می شود. از ابتدای سال جاری تا کنون به حدود ۸۰۰ هزار نفر متقاضی وام ازدواج و فرزند حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از ابتدای سال جاری، شبکه بانکی کشور به حدود ۴۳۰ هزار نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ بیش از ۸۶ همت پرداخت کرده است که این میزان رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری تاکنون بیش از ۳۷۰  هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزند به مبلغ بیش از ۲۳ همت به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان رشد ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

بهادری جهرمی در مورد رفع قطعی برق در زمان اوج مصرف، عنوان کرد:از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی شدیدی که در صنعت برق وجود داشت دو اقدام اساسی برای تامین برق پایدار در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت؛ نخست افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق و سپس اعمال روش های مدیریت مصرف.اعمال این دو روش سبب شد برق مورد نیاز همه بخش های کشور از جمله صنایع و خانگی تامین شود. براین اساس امسال دومین سالی است که برق مورد نیاز کشور تامین شد و علیرغم گرمای هوا و تداوم دمای بسیار بالا تا اواخر شهریور ماه هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای اعمال نشد.این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ خاموشی های خانگی و بقیه بخش ها چند نوبت در روز از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اخر شهریور به طول انجامید.

وی افزود:در سال جاری با پیش بینی و برنامه ریزی که برای انجام ۱۴۰ اقدام عملیاتی صورت گرفت نه تنها ظرفیت تولید برق در کشور افزایش داشت بلکه خاموشی برنامه ریزی شده هم نداشتیم علاوه بر این امسال برای نخستین بار تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی روبه‌رو شد و از بخش خانگی پیشی گرفت. با مدیریت صورت گرفته در تقسیم برق بین بخش خانگی و تولید، رشد تولید را هم شاهد بودیم و صنایع بزرگ رشد ۸.۱۵ درصدی برق را برای نخستین بار تجربه کردند.

وی درخصوص جزئیات تغییر دهک بندی ادامه  داد: قرار است شیوه دهک بندی تغییر کند و از دهک بندی به صدک بندی تغییر یابد. این به جهت افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.

بهادری جهرمی درخصوص تلاطم اخیر در بازار ارز تصریح کرد: واکنش جهانی و منطقه ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش هایی داشته باشد. ولی با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت  و آثار آن مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

وی درخصوص اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان ها، گفت: دولت قبل با طرح جهش تولید دانش بنیان مخالف بود و این از جمله مواردی بود که معاون علمی و فناوری سابق در جلسه هیات وزیران از دولت سیزدهم تقدیر و مطرح کرد که اگر همراهی این دولت نبود امکان به تصویب رسیدن این قانون وجود نداشت.

وی در ادامه بیان‌ کرد: دولت سیزدهم رسما با این قانون موافقت کرد. این قانون ۱۲ آیین‌نامه دارد که ۱۱ مورد آن قبل از موعد مقرر به تصویب رسیده است.

سخنگوی دولت با اشاره به ارائه تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۲۶۰ درصد افزایش داشته است و این یکی از آثار اجرایی شدن آیین نامه های این قانون است.

بهادری جهرمی بیان کرد: دولت هایی در ادوار داشته ایم که آیین‌نامه های برخی قوانین را تصویب نکردند تا مقدمات اجرایی شدن آن قانون فراهم نشود اما دولت سیزدهم آیین نامه هایی از ۵ سال قبل که مربوط به قانون برنامه ششم بود را به تصویب رساند. دولت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نظارت موثری بر حسن اجرای  قانون جهش تولید بنیان دارند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد اعطای تسهیلات گفت:از بیستم خردادماه سالجاری و با ابلاغ بسته نظارتی – اعتباری رشد منفی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ابتدای سال جاری به رشد مثبت و فزاینده تبدیل شده و انتظار می رود با روند کنونی اعطای تسهیلات مزبور، تا پایان سالجاری کاهش قابل ملاحظه ای در تعداد متقاضیان در صف تسهیلات پیش بینی می شود. از ابتدای سال جاری تا کنون به حدود ۸۰۰ هزار نفر متقاضی وام ازدواج و فرزند حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از ابتدای سال جاری، شبکه بانکی کشور به حدود ۴۳۰ هزار نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ بیش از ۸۶ همت پرداخت کرده است که این میزان رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری تاکنون بیش از ۳۷۰  هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزند به مبلغ بیش از ۲۳ همت به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان رشد ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

بهادری جهرمی در مورد رفع قطعی برق در زمان اوج مصرف، عنوان کرد:از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی شدیدی که در صنعت برق وجود داشت دو اقدام اساسی برای تامین برق پایدار در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت؛ نخست افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق و سپس اعمال روش های مدیریت مصرف.اعمال این دو روش سبب شد برق مورد نیاز همه بخش های کشور از جمله صنایع و خانگی تامین شود. براین اساس امسال دومین سالی است که برق مورد نیاز کشور تامین شد و علیرغم گرمای هوا و تداوم دمای بسیار بالا تا اواخر شهریور ماه هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای اعمال نشد.این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ خاموشی های خانگی و بقیه بخش ها چند نوبت در روز از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اخر شهریور به طول انجامید.

وی افزود:در سال جاری با پیش بینی و برنامه ریزی که برای انجام ۱۴۰ اقدام عملیاتی صورت گرفت نه تنها ظرفیت تولید برق در کشور افزایش داشت بلکه خاموشی برنامه ریزی شده هم نداشتیم علاوه بر این امسال برای نخستین بار تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی روبه‌رو شد و از بخش خانگی پیشی گرفت. با مدیریت صورت گرفته در تقسیم برق بین بخش خانگی و تولید، رشد تولید را هم شاهد بودیم و صنایع بزرگ رشد ۸.۱۵ درصدی برق را برای نخستین بار تجربه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز