خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران:

در مبنا قرار دادن سند تحول به عنوان معیار اصلی برنامه‌ریزی کوتاهی کردیم/ باید جبران کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۳۴۷

وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه ما در مبنا قرار دادن سند تحول به عنوان معیار اصلی برنامه‌ریزی کوتاهی کردیم و این را باید جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضامراد صحرایی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تحلیل‌ها در مورد پذیرفته‌شدگان کنکور و تفاوت میان دهک‌های مختلف گفت: گمان من این است که اعمال ضریب ۴۰ درصد تاثیر قطعی کنکور، باعث شده که بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه شوند، باید صبر کنیم که نتیجه معلوم شود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه موضوع دهک‌بندی و دهک‌های درآمدی و رابطه‌اش با آموزش موضوع بسیار دقیق و ظریفی است که باید روی آن کار کنیم که چقدر از این نابرابری که بین پذیرفته‌شدگان دهک اول تا دهک دهم وجود دارد، ناشی از آموزش است. عوامل دیگری هم در این ماجرا تاثیر دارند که آنها هم باید بررسی شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات این وزارتخانه برای بحث اربعین عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش مثل دیگر وزارت‌خانه‌ها ستاد ملی اربعین داشت، دانشگاه فرهنگیان ما در کربلا موکب دارد، معاونت پرورشی و سازمان مدارس غیردولتی ما در کربلا و نجف موکب دارند که  فرصتی برای اعزام همکاران و دانش آموزان ایجاد کرده‌اند. البته ما اعزام دانش‌آموز را نداریم مطابق قانون، خروج از کشور و اردوهای این چنینی محدودیت‌های خاصی دارد ولی زمینه این کار را فراهم می‌کنیم.

صحرایی در مورد آمار جاماندگان از تحصیل هم گفت: بحث جاماندگی از تحصیل را باید درست تحلیل کنیم، اگر منظور از بدو ورود به مدرسه است، یک بحث است اگر آنهایی که دوره ابتدایی را گذراندند و بعد برای دوره متوسطه نیامدند، تحلیل متفاوت است. متاسقانه بعد از کرونا در تمام کشورها بحث خاتمه تحصیل پیش از پایان دوره متوسطه را داشتیم که در کشور ما هم بود. مهم‌ترین علت بر اساس آنچه ما درآوردیم این است که ما مشکل مدارسی که سرریز مدارس ابتدایی در مناطق محروم بودند و ادامه تحصیل در آنها ممکن می‌شد را داشتیم. یعنی مدارس عشایری، روستامرکزی و شبانه‌روزی تضعیف شده بودند که الان دستور کار دولت این است که به طور جدی آنها را تقویت کند.

وی ادامه داد: در یک مجموعه روستا تا پایان ابتدایی مدرسه وجود دارد بعد از آن به طور طبیعی همه ادامه تحصیل نمی‌دهند عموما این‌ها به روستاهای مرکزی یا اولین شهر نزدیک می‌روند و در مدارس شبانه‌روزی درس می‌خوانند، مدارس شبانه‌روزی هم متاسفانه تعدادش کاهش پیدا کرده است این یک دلیل جاماندگی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از دلایل دیگر هم می‌توان به فقر خانواده و مسائلی از این دست اشاره کرد. در استان‌هایی عموما بحث انسداد تحصیل را پیدا کردیم که اغلب مربوط به دهک‌های پایین درآمدی هستند و حجم جاماندگان بیشتر ما برای سیستان و بلوچستان است. رابطه مستقیمی بین سایر عوامل و این موضوع وجود دارد. برای سیستان و بلوچستان کارگروه ویژه‌ای زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده و بحث‌های متعددی آنجا شکل گرفته که چه کار کنیم تا موضوع انسداد مبادی بیسوادی را در آنجا شروع کنیم در ۵ استان مشکل داریم که اگر آنها درست شود، سطح سواد کشور دوباره ارتقا می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته دولت گفت: ارزیابی عملکرد یک جریان پیوسته است و دائما باید اتفاق بیفتد ما هم این کار را می‌کنیم قضاوت در این مورد را به زمانی که اعلام نظر شود و رای حوزه ارزیابی عملکرد اعلام شود، موکول می‌کنیم. برای ما شفافیت در عملکرد، پاسخگو بودن و حرکت در مسیر تحول مهم است. این موضوعی است که به صورت جدی دنبال می‌کنیم ادارات کل آموزش پرورش سراسر کشور تحلیل و دسته‌بندی شده‌اند اگر اداره کلی ضعیف بود، تحلیل شده آنچه مسلم است متاسفانه ما در مبنا قرار دادن سند تحول به عنوان معیار اصلی برنامه‌ریزی کوتاهی کردیم و این را باید جبران کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز