خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی در کنگره حزب مردم‌سالاری:

اصلاحات مساله بزرگی است و باید در کشور یک پروژه فرهنگی باشد/ آزادی بیشتر برای رسانه‌ها منجر به تقویت نظام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۴۹۱

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: اصلاحات موضوع بررگی است اصلاحات پیش از اینکه یک فرهنگ دربیاید تبدیل به یک شعار سیاسی و انتخاباتی شده است. اصلاحات باید در کشور یک پروژه فرهنگی باشد اما متاسفانه با چشم سیاست به اصلاحات نگاه می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در کنگره بیست و یکمین کنگره مردم سالاری گفت: ای کاش اصل ۵۶ قانون اساسی بر همه اصول قانون اساسی حاکمیت خود را حفظ می‌کرد اگر قانون اساسی را جسم بداتیم روح ان اصل ۵۶ است. 

وی افزود: حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش یعنی چی یک سرنوشت قلبی و سرنوشت اجتماعی است سرنوشت قلبی یعنی حق دارم شغل و مسکن و شهرستان را خودم انتخاب کنم در سرنوشت اجتماعی به عنوان فردی که در جامعه زندگی می‌کنم این حق را دارم که چه نوع را سرنوشتی را در زندگی جمعی انتخاب کنم. 

فاضل میبدی تصریح کرد: تولد دموکراسی از یونان باستان تا قرن هجدهم و تا به امر‌ر برای آن این بود که بشر دموکراسی داشته باشد . در ایران از زمان مشروطه در زمانی نفی سلطنت مطلقه مطرح شد یعنی پادشاه که حاکمیت مطلقه است نفی شدو زمانی که قانون را خواستند بنویسند محمدعلی شاه قاجار مخالف بود و پس از  نمایندگان در قانون نوشتند سلطنت ودیعه ای است که از طرف خداوند به مردم داده می‌شود تا سلطان را انتخاب کنند خدا این حق را به مردم می‌دهد که خودشان سلطان را انتخاب کنند. پس از آنددموکراسی نیم بند در قانون اساسی مشروطه جا افتاد که از ناحیه روحانیون و مخالفان روحانیون نظرات متفاوتی وجود داشت

وی افزود: متاسفانه این سلطنت مشروطه در تاریخ ما جا نیافتاد باز به دیکتاتوری نیم بند و تمام بند تبدیل شد در انقلاب اسلامی ۵۷ امام خمینی (ره) سلطنت پادشاهی را حذف کرد و حاکمیت جمهوری مشروطه تشکیل شد. همانطور که در قانون اساسی ۵۸ نکات ظریفی پیش بینی شده که حاکمان بعدی از آن غافل شدند

فاضل میبدی افزود: دمکراسی به تنهایی جواب بده نیست. اما دموکراسی یا نظام دموکراتیک زمانی نتیجه می‌دهد که در کنار ان نهادهای دیگر هم پیش بیتی شود. اگر در نظام دموکراتیک نقاب مدنی نداشته باشید تبدیل به دیکتاتوری می‌شود در نظام دموکراسی ما، احزاب و روزنامه و حق اعتراض پیش بینی شد اگر این نهادها نباشند جامعه به سمت انحراف خواهد  رفت. 

وی تصریح کرد: در اصل ۸ قانون اساسی حاکمان ما در دو سه دهه اخیر به نهادهای مدنی توجه نکردند مثلا احزاب در نهادهای دموکراتیک نهاد بسیار مهم در جلوگیری از استبداد و‌دیکتاتوری و سرکوب است. گفتند زمانی که نهادهای قانونی دولتی مانند مجلس گرفتار دستورات بالا نباشد نهادهای مردمی غیر دولتی مانند حزب ایجاد شود که احزاب نهاد مردمی آزاد غیر دولتی در کنار نهاد آزاد دولتی مانند مجلس است که در تضاد آن  نیست بلکه در کنترل ان است. 

فاضل میبدی افزود: هر قانونی که این که دولت برای احزاب قانون بنویسد و بگوید من هرچه بگویم ان را انجام دهید می‌شود دموکراسی نیم بند. در دنیای دموکراسی در کشورهای دموکراتیک مطبوعات آزاد هستند اگر آزادی بیشتر به مطبوعات داده شود و اگر از بالا به پایین برای مطبوعات دیکته‌ای صورت نکیرد آن نظام قوی‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی بسیار ظرفیت بالایی دارد اجازه دهید مردم خود سرنوشت اجتماعی خود در انتخابات مشخص کنند و نهادهای مدنی غیر دولتی رشد خود را داشته باشند و سخنگوی مردم باشند من تعجب می‌کنم به دلیل تیتر گرانی  روزنامه‌ای بسته شود در دنیای قرن بیست و یک این امری بیهوده است. 

فاضل میبدی گفت: اگر نهادهای دینی بخواهد بدون نهادهای مدنی غیر دولتی رشد کند به یک نهادهای مزخرف و ارتجاعی تبدیل خواهد شد. اقای حاکمیت اگر به همان اندازه به نهادهای دینی دائم بودجه می‌دهی و در صدا و سیما سر و کله آنان پیداست باید به نهادهای غیر دینی توجه کنی و به آنان بودجه دهی تا جامعه در رشد قرار گیرد. من تعجب می‌کنم چرا بابد نهادهای مداحی از نهادهای حزبی قوی‌تر باشند در دوره خاتمی بودجه اندکی به احزاب دادند اما در دوره بعدی این مورد منتفی شد باید نهادهای مدنی غیر دولتی به ان اندازه حمایت کنید اگر درجامعه جمهوری اسلامی به حوزه علمیه قم نیاز داریم در جمهوری اسلامی نیز به همان اندازه به احزاب نیاز داریم. 

اصلاحات موضوع بررگی است اصلاحات پیش از اینکه یک فرهنگ دربیاید تبدیل به یک شعار سیاسی و انتخاباتی شده است. اصلاحات باید در کشور یک پروژه فرهنگی باشد اما متاسفانه با چشم سیاست به اصلاحات نگاه می‌کنیم در زمان انتخابات بیرون می‌ایم و به دنبال قدرت و کرسی افتادیم بعد که انتخابات تمام شد دیگر کارکرد خود را فراموش می‌کند. بنابراین اصلاحات تبدیل به فرهنگ نشد و عرصه فرهنگی اصلاحات باید فراگیر شود و جز فرهنگ مردم باشد برای نجات اصلاحات برنامه داشته باشند. دوستان غیر اصلاح طلبان شعار اصلاح طلبان شعار سیاسی و براندازانه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز