خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیحات آذر منصوری درباره توقف جلسات اصلاح‌طلبان با سران نظام/ اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند گفت‌وگو را نجات دهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۴۵۷

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: در اعتراضات اخیر اصلاح‌طلبان به جلساتی دعوت شدند. تاکید قاطبه آنها در این جلسات این بود که صدای اعتراض مردم را بشنوید و دست به اصلاحات جدی در شیوه حکمرانی بزنید. اما این جلسات در کیفیت و سطحی نبود که تاثیر ملموسی در رویکردها، رفتارها و سیاستگذاری‌ها داشته باشد.

آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در جرین وقایع اخیر گفت‌وگوهایی میان شخصیت‌های اصلاح‌طلب با سران نظام برگزار شد اما خبرها حاکی از توقف گفت‌وگوها است علت توقف این گفت‌وگوها را در چه می‌بینید، گفت: اصلاح‌طلبان به عنوان مدافعان همیشگی گفت‌وگو سال‌هاست که پیشنهاد گفت‌وگوی ملی را به حاکمیت داده‌اند. چرا که بدون گفت‌وگو هیچ تفاهمی نه بر سر اصل مسئله، مشکل یا بحران شکل می‌گیرد و نه می‌شود بر سر راه حل‌ها به توافقی رسید.

وی افزود: سال‌هاست که آقای خاتمی طرح گفت‌وگوی ملی را مطرح کرده‌اند، اما نه تنها پاسخی دریافت نکرده‌اند، بلکه با انواع اتهامات عجیب و غریب این پیشنهاد پس زده شده است. من فکر می‌کنم اساسا خود مفهوم گفت‌وگو محل مناقشه است و ابتدا باید خود گفت‌وگو را جا انداخت و نجات داد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: آنچه مد‌نظر اصلاح‌طلبان است این بود که در تحلیل مسئله، مشکل، بحران و یا انسجام ملی که مدنظر حاکمیت هم هست، باید بر سر فکت‌های دقیق، علمی و واقع‌بینانه تفاهم کرد. از همه مهم‌تر اینکه حاکمیت تا چه حد خود را نیازمند به این گفت‌وگوها می‌داند. اینکه اصلاح‌طلبان در بزنگاه‌ها به جلساتی که بیشتر گفت و شنود است تا گفت‌وگو دعوت شوند و این گفت و شنودها هیچ تاثیری در نوع رفتار و سیاستگذاری‌های حکمرانی نداشته باشد و برای گفت و شنود باشد، معنایی جز دور شدن از مفهوم گفت‌وگو ندارد.

وی تصریح کرد: پس از اعتراضات ۹۸ ما به برخی از این جلسات دعوت شدیم و آنجا هم تاکید کردیم که راه حل اصلی خروج از بحران‌ها تمکین به اصل مهم حاکمیت ملی در داخل و تعامل سازنده در راستای منافع ملی کشور با جهان است. اما حاصل این گفت‌وگوها انتخابات با مشارکت حداقلی در اسفند ۹۸ و خرداد ۱۴۰۰ شد.

منصوری تصریح کرد: در اعتراضات اخیر هم اصلاح‌طلبان به جلساتی دعوت شدند. تاکید قاطبه آنها در این جلسات این بود که صدای اعتراض مردم را بشنوید و دست به اصلاحات جدی در شیوه حکمرانی بزنید. مثلا اینکه از صدور احکام سنگین خودداری کنید. قانون حجاب را متناسب به اقتضائات امروز اصلاح کنید. دیپلماسی را در سیاست خارجی احیا کنید و به سمت تعامل سازنده با جهان بروید و نگاه یک سویه به شرق در تعارض با مفهوم استقلال واقعی کشور است. اما این جلسات در کیفیت و سطحی نبود که تاثیر ملموسی در رویکردها، رفتارها و سیاستگذاری‌ها داشته باشد. 

وی افزود: به نظرم اصلاح‌طلبان ضمن تداوم استقبال از گفت‌وگوها باید تلاش کنند خود گفت‌وگو را نجات دهند و اینکه لازمه پذیرش هر گفت‌وگویی باید تغییر یا اصلاح رفتار حاکمیت در راستای تحقق ایران برای همه ایرانیان باشد تا این گفت‌وگوها بتواند در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آثار عملی به دنبال داشته باشد، در غیر این صورت تنها نقشی که به اصلاح‌طلبان می‌دهد در حد زینت المجالس است.

 منصوری در پاسخ به این سوال که آیا در آینده شاهد از سرگیری مجدد گفت‌وگوها خواهیم بود، گفت: بسته به شرایط و تحولات پیش روی کشور طبعا هر جا احساس نیاز شود اصلاح‌طلبان هم به گفت‌وگو دعوت خواهند شد. اما با توجه به نوع مواجهه با اعتراضات اخیر من چشم‌اندازی برای شکل‌گیری گفت‌وگو و نه گفت و شنود نمی‌بینم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز