خبرگزاری کار ایران

منبع آگاه عراقی خبر داد؛

توافق تهران و ریاض برای پایان مذاکرات امنیتی و انتقال به گفت‌وگوهای دیپلماتیک

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۳۵۰

یک منبع آگاه عراقی جزئیات جدیدی از پنجمین دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان ارائه کرد و از انتقال این مذاکرات از مسائل امنیتی به موضوعات دیپلماتیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، یک منبع عراقی با ارائه جزئیاتی از پنجمین دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان، به شبکه روسیا‌الیوم گفت که این نشست با حضور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برگزار شد.

این منبع آگاه اعلام کرد که «الکاظمی در نشست هیئت‌های امنیتی ایرانی و سعودی در بغداد حضور پیدا کرد.» در این نشست معاون مشاور امنیت ملی ایران و مدیر سرویس اطلاعاتی عربستان ریاست هیئت‌های ایرانی و سعودی را برعهده داشتند.

به گفته این منبع آگاه، طرفین در این نشست بر پایان گفت‌وگوهای امنیتی و انتقال به گفت‌وگوهای دیپلماتیک توافق کردند.

همچنین منبع آگاه عراقی عنوان کرد که انتظار می‌رود ششمین دور این گفت‌وگوها نیز در عراق برگزار شود.

وی علاوه بر آن گفت که فضای نشست ایران و عربستان مثبت بوده و طرفین بر مجموعه مسائلی برای تنش‌زدایی میان  ایران و عربستان به توافق رسیدند.

این منبع عراقی افزود که این نشست برای چند ساعت ادامه داشته و پس از آن هیئت ایرانی برای زیارت به اماکن مذهبی رفته اما هیئت سعودی دیرتر بغداد را ترک کرده است.

پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان با هدف تنش‌زدایی و از سرگیری روابط دیپلماتیک پنجشنبه گذشته در بغداد برگزار شد.

قطع روابط میان دو قدرت پرنفوذ منطقه خلیج فارس از اوایل سال ۲۰۱۶ صورت گرفت؛ دو کشور که در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، سال گذشته چهار دور مذاکرات دوجانبه با هدف بهبود روابط به میزبانی عراق و میانجی‌گری مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور برگزار کردند.

از سوی دیگر، سایت نورنیوز در ایران هم برگزاری دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعودی با حضور مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی را تایید کرد.

نورنیوز همچنین نوشت که این دیدار در جو مثبتی برگزار شد که امیدواری‌ها برای حرکت دو کشور در مسیر از سرگیری روابط را افزایش داده است و با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفت‌وگوهای سازنده میان نمایندگان دو کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

آخرین دیدار میان ایران و عربستان در سپتامبر سال ۲۰۲۱ برگزار شد و انتظار می‌رفت که جلسه پنجم در ماه مارس گذشته برگزار شود اما به دلیل خودداری عربستان از ادامه گفت‌وگوها در سایه ادامه تنش‌ها با انصارالله و همچنین تصمیم ایران به تعلیق مشارکت در این گفت‌وگوها به دلیل اعدام ده‌ها نفر از جمله تعدادی از شیعیان از سوی عربستان، متوقف شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ روابطش را پس از حمله معترضان به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه سعودی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع کرد.

اولین دور از نشست‌های گفت‌وگو میان دو کشور با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که روابط خوبی با تهران و ریاض دارد، در آوریل سال ۲۰۲۱ برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز