خبرگزاری کار ایران

از ملبورن و اولسان تا امان و منامه

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه اینبار در منامه (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۲۱۰

تیم ملی ایران درحالی برای رقابت‌های انتخبی جام جهانی قطر، راهی بحرین شده است که این تیم ماموریت سختی برای صعود به جام جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، امشب تیم ملی ایران در پنجمین بازی خود در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر، در ورزشگاه شیخ محمد آل خلیفه بحرین در پنجمین دیدار خود باید به مصاف هنگ کنگی برود که در دیدار رفت در خانه هنگ کنگ در نخستین بازی خود در این رقابت ها موفق شد با گل‌های سردار آزمون و کریم انصاری فرد، این تیم را با نتیجه 2 بر صفر شکست دهد.

ایران درحالی در دومین بازی خود در نخستین حضور بانوان در ورزشگاه آزادی موفق شد کامبوج را با 14 گل گل باران کند که در دو بازی قبلی خود با نتیجه 1 بر صفر در برابر بحرین و با نتیجه 2 بر یک در برابر عراق شکست خورد تا شرایط برای صعود یوزهای ایرانی در همین دور نخست پیچیده شود.

این وضعیت یکی از سوغات‌های فدراسیون قبلی در قرارداد ترکمنچای گونه با مارک ویلموتس است. حالا بعد از بدهی سنگین فوتبال ایران به این مربی بلژیکی که گریبان فوتبال ایران را گرفته است تیم ملی نیز باید تحت شعاع این قرارداد کذایی قرار بگیرد. تا جایی که تیم ملی در خاک بحرین که همواره برای ما دردسر آفریده است باید برای صعود در هر 4 بازی خود در خاک بحرین به پیروزی دست پیدا کند تا بتواند از مرخله نخست این رقابت‌ها صعود کند و در گام بعدی برای صعود به جام جهانی با دیگر حریفان آسیایی خود رقابت کند.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

بحرین اگرچه حریف محبوبی برای ایران بوده و همیشه بردهای پرگلی در برابر این تیم داشته‌ایم، تا جایی که تیم ملی سابقه 2 بار 6 تایی کردن بحرین را در کارنامه دارد. اما همیشه منامه خاطرات تلخی برای ایران داشته و تیم ملی هرگز در بحرین موفق به شکست این تیم نشده است که شاید تلخ‌ترین خاطره از بحرین به پاییز سال 1380 بازگردد درجایی که ایران با 15 امتیاز در صدرجدول و بالاتر از عربستان 14 امتیازی دارد و با شکست بحرین به راحتی می‌توانست راهی جام جهانی کره و ژاپن شود. اما بحرینی ها بر ایجاد حواشی بسیار شاگردان بلاژویچ را شکست دادند تا عربستان راهی جام جهانی شود و ایران از حضور در نخستین جام جهانی که آسیایی ها میزبان آن بودند محروم شوند و در پایان نظاره گر دور افتخار بحرینی ها با پرچم عربستان باشند.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

حال ایران بار دیگر در تلاش است تا در جام جهانی آن هم درست زمانی که یک کشور آسیایی میزبان این رخداد بزرگ است حضور پیدا کند. اما باز سرنوشت یوزها به بحرین‌های بدم یمن گره خورده. اما تیم ملی به خوبی نشان داده استاد صعود به جام جهانی در سخت ترین شرایط است و معمولا عادت دارد برای صعود شرایط را سخت کند و بعد جشن صعود بگیرد.

 

1998 - فرانسه: حماسه ملبورن؛ ماراتن گونه ترین صعود به جام جهانی در تاریخ 


بعد از صعود مقتدرانه تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین آن هم به عنوان نماینده ایران و اقیانوسیه و با حذف عربستان، کره جنوبی و استرالیا، ایران به مدت دو دهه در راه صعود به جام جهانی 1998 فرانسه آن هم با خیال کاملا آسوده و بی قید شرط بود. ایران که در پایان دور رفت بدون شکست در صدر بود. ایران حتی دور برگشت را با پیروزی آغاز کرد. ایران با شکست چین آماده دیدار با عربستان شد. اما تیم ملی در ریاض از پس سعودی ها بر نیامد و در ادامه با کویت در آزادی مساوی کرد اما همچنان با 12 امتیاز درصد جدول حضور داشت. ایران برای صعود باید قطر را در دوحه شکست می‌داد تا در هفته آخر که استراحت می‌کند بدون دردسر و توجه به بازی ها جشن صعود بگیرد. اما در عین ناباوری با نیتجه 2 بر صفر در دوحه شکست خورد تا عربستان درست 5 روز بعد قطر را با نتیجه 1 بر صفر شکست دهد و مسافر فرانسه شود.

ایران در پلی آف حالا برای صعود باید در ورزشگاه جوهور بهرو مالزی به مصاف ژاپن می‌رفت. ژاپن با گل ناکایاما در دقیقه 39 پیش افتاد. اما با شروع نیمه دوم خداداد عزیزی در دقیقه 46 و علی دایی در دقیقه 58 دو گل ایران را وارد دروازه کردند. ایرانی ها درحالی رویایی صعود به جام جهانی را در ذهن خود مرور می‌کردند که شوجی جو در دقیقه 75 گل مساوی را به ثمر رساند. تلاش دو تیم در 90 دقیقه به تساوی 2 بر 2 رسید تا وقت اضافه تکلیف تیم سوم صعود کننده از آسیا را مشخص کند. درحالی که بع نظر می‌رسید ضیافت‌های پنالتی تکلیف تیم صعود کننده را مشخص کند اما ماسایوکی اوکانو در دقیقه 119 گل سوم را وارد دروازه ایران کرد تا ژاپن با شکست ایران با قانون گل طلایی راهی جام جهانی شود و ایران برای آخرین شانس خود به مصاف نماینده اقیانوسیه یعنی استرالیا برود.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

یک آذر 1376 ایران درحالی باید در ورزشگاه آزادی به مصاف استرالیا می‌رفت که تری ونبلز سرمربی وقت تیم ملی استرالیا ایران را کشوری خطرناک قلمداد کرد تا جایی که گفت در این کشور آب نیست و ما از استرالیا به همراه خود آب آشامیدنی خواهیم برد. استرالیا در دقیقه 19 خیلی رود توسط ستاره جوان خود به گل برتری رسید اما خداداد عزیزی در دقیقه 39 گل خورده را جبران کرد و اگر درخشش مارک بوسنیچ سنگربان استرالیا نبود ایران در همین بازی رفت کار را برای صعود تمام می‌کرد. درست یک هفته بعد در 8 آذر استرالیا در ورزشگاه کریکت ملبورن میزبان ایران بود. استرالیا هرچه حمله کرد با سد همچون عابدزاده روبه‌رو شد. اما سرانجام مثل دیدار رفت هری کیول 17 ساله گل نخست را وارد دروازه ایران کرد. ویدیمار با شروع نیمه دوم اختلاف ایران و استرالیا را دو برابر کرد. باز هم ایران در آستانه شکست در سومین شانس خود برای حضور در جام جهانی 1998 حضور داشت. اما حمله تماشاگر استرالیایی و اعتماد به نفس و پشتک‌های عابدزاده کافی بود تا یوزهای ایرانی تحریک شوند. در دقیقه 71 پاس خداداد عزیزی، کریم باقری را روبه‌روی دروازه خالی استرالیا قرار داد تا ایران یکی از گل‌ها را جبران کند. درست 4 دقیقه بعد روی شروع مجدد مارک بوسنیچ کریم باقری توپ را قطر کرد و آن رابه علی دایی رساند تا آقای گل جهان با یک پاس در عمق خداداد را با بوسنیچ تک به تک کند و غزال تیزپای ایران موفق شد گل دوم را وارد دروازه استرالیا کند تا ایران بعد از یک ماراتن سخت که می‌توانست به راحتی به صعود منجر شود بعد از 20 سال به لطف گل زده در خانه حریف به عنوان سی و دومین تیم مسافر فرانسه شود.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

 

2006 - آلمان: از امان تا تهران؛ صعود سخت با چاشنی پرواز به برلین به عنوان نخستین کشور

 

صعود به جام جهانی 2006 پر شبیه حال روز این روزهای تیم ملی نیست. ایران در مرحله نخست در دور گروهی در برابر قطر و لائوس به بردهای پرگلی رسید و در مجموع موفق به زدن 10 گل به این دو تیم شد. در بازی سوم ایران درحالی میزبان اردن بود که تنها یک تیم می‌توانست به دور بعدی صعود کند و ایران محکوم به برد این تیم در آزادی بود اما در عین ناباوری در دقیقه 3 خاتم الشبول گل برتری اردن را وارد دروازه ایران کرد تا شاگردان برانکو ایوانکوویچ شکست بخورند تا کار ایران برای صعود سخت شود. در بازی برگشت ایران برای صعود به دور بعدی محکوم به شکست اردن در امان بود در غیر اینصورت خیلی زود باید از دور مسابقات وداع می‌کرد. شاگردان برانکو در بازی برگشت در مقابل چشمان پادشاه اردن هر چه زدند به در بسته خوردند. تا سرانجام در دقیقه 80 علیرضا نیکبخت روی ارسال جواد نکونام گل برتری را درحالی وارد دروازه کند که در دقیقه 69 به جایی خداداد عزیزی وارد شد در ادامه نیز در دقیقه 90 علی دایی گل دوم را به ثمر رساند تا این گل آب سردی بر پیکر اردن باشد تا ایران بعد از این بازی با دو پیروزی دیگر در برابر لائوس و قطر راهی دور بعدی شود.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

در مرحله بعد ایران با ژاپن، کره شمالی و بحرین در یک گروه قرار گرفت. در دیدار نخست ایران برابر بحرین با نتیجه صفر بر صفر متوقف شد. بازی دوم بار دیگر وحید هاشمیان درخشید، تیم ایران در این بازی توانست ژاپن را با 2 گل هاشمیان 2 بر 2 شکست دهد. در بازی سوم مقابل کره شمالی، تیم ملی موفق شد با دو گل میزبان خود را مغلوب کند. گل‌های ایران را مهدوی‌کیا در دقیقه 34 و نکونام در دقیقه 80 درون دروازه کره جای دادند.  بازی برگشت در مقابل کره شمالی با نتیجه یک بر صفر  و گل دقیقه 45 رحمان رضایی به سود ایران پایان پذیرفت. تا تیم ملی در بازی بعدی به مصاف تیم بحرین برود. ایران در صورت تساوی برابر بحرین هم بدون احتساب بازی پایانی برابر ژاپن به جام جهانی صعود می‌کرد. تیم ایران توانست در 18 خرداد ماه سال 1384در این بازی را با گل دقیقه ۴۸ محمد نصرتی در آزادی برنده شود و بعد از آلمان میزبان برخلاف جام جهانی 1998 به عنوان نخستین تیم به جام جهانی راه یابد.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

 

2014 - برزیل: مشت‌های گره کرده در اولسان:‌ صعود مقتدرانه به جام جهانی به سخت ترین شکل ممکن

 

در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل، ایران با تیم های کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان ‌هم گروه بود. شاید در ابتدا صعود ایران با بردی که مقابل ازبکستان به دست آورد راحت به نظر ‌می‌رسید اما پس از شکست در مقابل لبنان در بیروت و ازبکستان در آزادی کی‌روش و شاگردانش کار سختی برای صعود به جام جهانی داشتند، ایران که در دور رفت با شکست کره و ازبکستان شانس بالایی برای صعود داشت حالا در خطر حذف قرار داشت و برای صعود محکوم به برد در هر 3 بازی خود در برابر قطر، لبنان و کره بود آن هم درحالی که در 2 بازی میهمان بود. شاگردان کی‌روش در اولین گل قطر را در دوحه با تک گل قوچان نژاد  شکست دادند در برابر لبنان نیز موفق شدند انتقان بازی رفت را بگیرند و با 4 گل این تیم را در هم بکوبند.

اما کی‌روش و شاگردانش برای صعود بی چون چرا نیاز داشتند که حتما کره جنوبی را در اولسان شکست دهند آن هم در شرایطی که چوی کانگ هی سرمربی وقت کره جنوبی در آستانه بازی برگشت با ایران در مصاحبه‌ای توهین آمیز گفت «از ایرانی‌ها خوشش نمی‌آید و دوست دارد تیم ملی ازبکستان به جام جهانی برود». تا بدین گونه جنگ روانی را علیه ایران شروع کرده باشد. اما نتیجه گونه ای دیگری رقم خورد قوچان نژاد در دقیقه 60 روی پاس آندرانیک تیموریان و اشتباه مدافع حریف و همچنین فرصت طلبی خود موفق شد گل برتری ایران را وارد دروازه کره جنوبی کند. کره بعد از ان هرچه زد به در بسته خورد و رحمان احمدی با سیوهای خود همچون دبل سیو به یادمانی خود مانع گلزنی کره‌های شد تا ایران که تا پیش از این بازی در آستانه حذف قرار داشت با 16 امتیاز صدرنشین شود و برای چهارمین بار مقتدرانه به جام جهانی صعود کند. شاید در پایان این دیدار و صعود ایران با توجه به سخنان سرمربی کره هیچ کس مشت‌های گره کرده کی‌روش را از یاد نبرده باشد تا جایی که فیفا در گزارشی نوشت ایران نبرد انتقان جویانه را برد و راهی جام جهانی شد.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)


با مرور تاریخ می‌توان دریافت که ایران در بیشتر مواقع در شرایطی به جام جهانی صعود کرده که این تیم در لحظات بغرنج، سخت و حساس حضور داشته و به خوبی نشان داده است که در سخت‌ترین شرایط می‌تواند به راحتی بر حریفان چیره شود و مسافر جام جهانی شود.

ایران استاد ماموریت‌های غیر ممکن؛ نبرد انتقام جویانه  اینبار در منامه (گزارش ویژه)

درست است تیم ملی و اسکوچیچ با ویرانه ای از ویلموتس روبه‌رو هستند. اما به زعم بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان وی بهترین تیم ملی تاریخ را در اختیار دارد. بازیکنان و لژیونرهای که در سطح اول اروپا به خوبی می‌درخشند و به خوبی با هنرنمایی خود دروازه بزرگترین تیم‌های اروپایی را یا تهدیده کرده و یا گشوده اند و بازیکنان داخلی که در سال های اخیر با نمایش خوب خود چشمان بسیاری را به خود معطوف کرده‌اند و هر کدام برای رقم زدن تفاوت ها کافی هستند.  به طور حتم هر مربی آرزو دارد که تنها یکی از این بازیکنان را در اختیار داشته باشد تا بتواند موفقیت تیم خود را تضمین کند.  از عکس‌ها و فیام‌های  که از اردو تیم ملی منتشر می‌شود به خوبی می‌شود فهمید بازیکنان از حضور در کنار هم خشنود هستند و جو خوبی بر تیم  حاکم است و از صحبت‌های آنها می‌توان فهمید آنها برای موفقیت تیم ملی و شادی مردم ایران پیش از هر زمانی متحد شده‌اند و این درست همان موضوعی است که می‌تواند در منامه برگ برنده یوزهای ایرانی باشد.

 

محمدرضا قاسمی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز