خبرگزاری کار ایران

با تصویب نمایندگان مجلس؛

سازوکار واگذاری دستاوردهای مراکز آموزش عالی به شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۳۱۲

نمایندگان مردم در خانه ملت، ساز وکار واگذاری دستاوردهای موسسات و مراکز آموزش عالی به شرکت های دانش بنیان را تعیین کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان، با ماده ۵ طرح مذکور با ۱۷۳ ر أی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده ۵ این طرح؛ ‌کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجازند تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را حسب مورد پس از اخذ رضایت کتبی مولف، پدیدآورنده، مخترع و دارنده حق جهت بهره برداری علمی و پژوهشی در اختیار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام پروژه اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران به صورت بلاعوض در جهت تجاری سازی آنها با حفظ موارد امنیتی و رعایت محرمانه بودن واگذار و یا در جهت تجاری سازی یافته های علمی با کارآفرینان، قرارداد مشارکت منعقد نمایند. آیین‌نامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

در جریان بررسی ماده ۵ طرح جهش تولید دانش‌بنیان، نمایندگان با ۱۴۱ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد رفع ابهام محسن زنگنه مبنی بر حفظ موارد امنیتی و رعایت اصول محرمانه بودن در واگذاری دستاوردهای مراکز آموزش عالی به شرکت های دانش بنیان موافقت کردند.

وی در تشریح پیشنهاد رفع ابهام خود، گفت: در ماده ۵ یک نکته مغفول مانده است، به موسسات و مراکز آموزش عالی اجازه می دهیم دستاوردهای خود را واگذار کنند، برخی از طرح ها موارد امنیتی دارند که علاوه بر رضایت صاحب طرح باید ملاحظات امنیتی آن ها نیز رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز