خبرگزاری کار ایران

اروپا، اپل را جریمه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۲۷۵

کمیسیون اروپا شرکت اپل را به دلیل محدود کردن امکان رقابت سایر سرویس‌های پخش موسیقی و جلوگیری از دسترسی عادلانه مشتریان به جایگزین‌های ارزان‌تر در فروشگاه مجازی اپل، دو میلیارد دلار، معادل ۱.۸۴ میلیارد یورو جریمه کرد.

این نهاد سال گذشته شرکت اپل را به دلیل جلوگیری از اطلاع مشتریان از امکان پرداخت حق اشتراک به سایر سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی از جمله شرکت سوئدی «اسپاتیفای» از طریق گزینه‌های خارج از فروشگاه مجازی خود مجرم شناخته بود.

دادرسی این پرونده در پی شکایت «اسپاتیفای» در سال ۲۰۱۹ آغاز شد.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه در تشریح تصمیم خود گفت محدودیت‌هایی که شرکت اپل اعمال کرده، مصداق «تجارت ناعادلانه» است.

این تعبیر نسبتا جدیدی از قوانین تجارت آزاد در حریم اتحادیه اروپاست و نهاد دیده‌بان تجارت آزاد هلند نیز در سال ۲۰۲۱ بر مبنای همین استدلال شکایتی را که از سوی اپلیکیشن‌های دوست‌یابی علیه شرکت اپل ارائه شده بود بررسی کرد و به این غول فناوری دیجیتال دستور داد چنین روش‌هایی را متوقف کند.

شرکت اپل اعلام کرد که از مراجع قضایی عالی‌تر تقاضای تجدید نظر خواهد کرد.

تصمیم گیری در مورد تقاضای تجدید نظر در دیوان قضایی عمومی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که دومین مرجع قضایی عالی این اتحادیه به شمار می‌رود، ممکن است سال‌ها طول بکشد.

تا آن زمان، شرکت اپل طبق قانون موظف است جریمه تعیین شده را بپردازد و از دستورالعمل کمیسیون اروپا تبعیت کند.

به دنبال صدور این حکم، ارزش سهام شرکت اپل در شروع معاملات بازار بورس حدود دو درصد کاهش یافت.

این اولین بار است که کمیسیون اروپا در حکم خود علاوه بر جریمه مربوط به نقض قوانین ضد‌انحصار، مبلغ کلان دیگری تحت عنوان جریمه پیشگیرانه به آن افزوده است.

قبل از صدور این حکم بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که مبلغ جریمه حدود ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت تجاری اتحادیه اروپا، ۴۰ میلیون یورو از این جریمه را به «قبض جریمه پارکینگ» تشبیه کرد و گفت مابقی ۱.۸ میلیارد یورو جریمه پیشگیرانه است.

او افزود مجموع این رقم ۱.۸۴ میلیارد یورویی معادل نیم درصد از درآمد سالانه شرکت اپل است.

خانم وستاگر در یک نشست خبری همزمان با اعلام این تصمیم اضافه کرد: «به دلیل شیوه کار اپل، میلیون‌ها مصرف کننده اروپایی پخش موسیقی آنلاین از گزینه‌های دیگر بی اطلاع بودند. علاوه بر این، مبلغ گزافی که اپل تحت عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند، روی مشتریان اپلیکیشن‌های دیگر سرشکن می‌شد.»

شرکت اپل ضمن انتقاد از تصمیم کمیسیون اروپا اعلام کرد: «این تصمیم به رغم یافتن هرگونه مدرکی حاکی از لطمه خوردن مشتریان اتخاذ شده و واقعیت های یک بازار رو به گسترش، پر رقابت و درحال رشد را در نظر نگرفته است.»

اپل در بیانیه خود افزود: «مدافع اصلی این تصمیم و بزرگ‌ترین طرفی که از آن سود خواهد برد اسپاتیفای است. این شرکت سوئدی بزرگترین سرویس پخش آنلاین موسیقی در جهان است و در جریان این تحقیقات بیش از ۶۵ بار با مقامات کمیسیون اروپا دیدار کرده است.»

شرکت سوئدی «اسپاتیفای» ضمن استقبال از این تصمیم کمیسیون اروپا گفت موارد دیگری در نقض رقابت آزاد تجاری وجود دارد.

این شرکت در بیانیه خود نوشت: «هر چند ما از اجرای عدالت در این زمینه خشنودیم ولی این حکم تمامی موارد رفتار نادرست اپل در برخورد با سایر توسعه دهندگان فناوری جدید فرای صنعت موسیقی و در سایر بازارها در سراسر جهان را حل نمی‌کند.»

کمیسر رقابت تجاری اتحادیه اروپا به اپل دستور داد محدودیت‌های اعمال شده در مورد سایر شرکت‌ها و اپلیکیشن‌ها در فروشگاه مجازی خود را بردارد.

مبنای این حکم مقررات جدید اتحادیه اروپا موسوم به قانون بازار دیجیتال (دی‌ام‌ای) است که اپل از روز هفتم مارس (۱۷ اسفند) باید از آن تبعیت کند.

اتحادیه اروپا در تابستان سال ۹۷ نیز شرکت گوگل را به اتهام نقض قوانین ضدانحصار ۵ میلیارد دلار جریمه کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز