خبرگزاری کار ایران

با وجود اعتراض کارگران صنعتی:

بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه بیمه به سود کارگران صنوف است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۴۰

چکیده: ‌ «کارگران کوره پزخانه که اکثریتشان با ۳۰ سال سابقه کار، کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه دارند می‌توانند با مصوبه بازنشستگی بیمه شدگان دارای کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، بازنشسته شوند.»

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران، با انتقاد از اقدام شورای نگهبان در رد مصوبه مجلس در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی تامین اجتماعی به بیمه شدگان دارای کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، این مصوبه را در جهت حمایت از کارگران صنوف دانست.

«علی حسینیان» در این باره به ایلنا گفت: کارگران کوره پزخانه که اکثرشان با بیش از ۳۰ سال سابقه کار، کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه دارند می‌توانند با مصوبه بازنشستگی بیمه شدگان دارای کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، بازنشسته شوند.

بر اساس این مصوبه که به دلیل تأمین نشدن بار مالی توسط شورای نگهبان رد شده است، چنانچه آن دسته از بیمه‌شدگان متقاضی بازنشستگی که دارای حداقل ۶۰ سال سن تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان هستند کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، می‌توانند با پرداخت یکجای حق ‌بیمه کسری تا ۱۰ سال که شامل سهم بیمه‌شده و کارفرما است و بر مبنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در‌‌ همان سال محاسبه می‌شود، از مزایای بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه با انتقاد از فعالان کارگری منتقد این مصوبه تصریح کرد: آن دسته از فعالان کارگری که در کارگاه‌های صنعتی بزرگ شاغل هستند یا بوده‌اند از شرایط کارگران صنوف بی‌اطلاع‌اند. کارگران صنعتی ۳۰ سال کار می‌کنند و ۳۰ سال حق بیمه پرداخت می‌کنند اما کارگران صنوف ۳۰ سال یا بیشتر کار می‌کنند و در پایان عمر کاری، کمتر از ۱۰ سال حق بیمه برایشان رد شده است.

این فعال صنفی افزود: اینکه گفته می‌شود با اجرای این مصوبه، اگر فردی یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد ۹ سال و ۱۱ ماه دیگر را هم می خرد غیر معقول است. مگر فردی پیدا می‌شود که نزدیک به ۱۵ میلیون تومان پول نقد را به صورت یکجا به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا در هر ماه، ۱۰ روز حقوق بگیرد؟

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران در پایان اظهار داشت: کارگر کوره پزخانه‌ای که بیش از ۳۰ سال کار کرده است و سهم حق بیمه‌اش را همواره پرداخت کرده اما کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه دارد اگر از‌‌ همان سابقه محدود بیمه‌اش برای بازنشستگی استفاده نکند به سود چه کسی تمام می‌شود؟

گفتنی است سیستم فعلی بیمهٔ تامین اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده است که لیست ترک کار کارگران کوره پزخانه‌ها را بدون هیچگونه نظارتی می‌پذیرد و با توجه به لیست بیمهٔ ناقصی که برای کارگران کوره پزخانه‌ها گزارش می‌شود بخش وسیعی از آنان در صورتی که ۷۰ الی ۸۰ سال کار کنند می‌توانند از خدمات بازنشستگی بهره‌مند شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز