خبرگزاری کار ایران

معاون قضائی رئیس کل دادگستری خوزستان:

کاهش نرخ زندانیان بلاتکلیف و تحت قرار در دستور کار قضات است

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۸۰۵

اولین نشست ستاد کنترل و کاهش جمعیت کیفری دستگاه قضایی استان خوزستان در سال جدید با حضور حجت الاسلام حسن زاده، قاضی افتخاری و قاضی خلفیان، معاونین قضائی رئیس کل دادگستری استان، مدیرکل زندانها، و دادستان‌های حوزه های قضایی، ظهری و لطفی دادیاران ناظر زندان های اهواز، در محل اداره کل زندان های خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زندان های خوزستان، اولین نشست ستاد کنترل و کاهش جمعیت کیفری دستگاه قضایی استان خوزستان در سال جدید با حضور حجت الاسلام حسن زاده، قاضی افتخاری و قاضی خلفیان، معاونین قضائی رئیس کل دادگستری استان، مدیرکل زندانها، و دادستان‌های حوزه های قضایی که زندانیانشان در ندامتگاه های مرکز استان نگهداری می شوند و  ظهری و لطفی دادیاران ناظر زندان های اهواز؛ در محل اداره کل زندان های خوزستان برگزار گردید.

در این نشست علیرضا بابایی ضمن خیرمقدم به حضار، بیش از  ۲۴۰۰  مورد بازدید و مؤثر مسئولین و مراجع قضایی از زندان های تابعه طی یکسال گذشته را خبر داد و  اظهار داشت: این اقدام که به ویژه در نیمه دوم سال ۹۸ شتاب افزون تری به خود گرفت، با هدف بررسی و رسیدگی دقیق یه مسائل و مشکلات قضایی زندانیان و ارائه خدمات حقوق شهروندی به آنان انجام پذیرفت.

مدیرکل زندان های خوزستان افزود: اعطای بیش از ۱۱۰ هزار مرخصی به دستور ریاست معزز  قوه قضاییه به زندانیان واجد شرایط سراسر کشور و همچنین تسری آن در استان خوزستان برای بیش از ۳۸۰۰ زندانی که با همت و همکاری ارزشمند رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و مراجع قضایی و قضات اهواز و شهرستان ها انجام شده است، از برکات نظام و از افتخارات نظام قضایی در سطح جهانی به عنوان یک اقدام ویژه حقوق بشری است و باید از آن به روشنی و با قاطعیت دفاع کرد و به آن افتخار نمود. 

کاهش نرخ زندانیان بلاتکلیف و تحت قرار در دستور کار قضات است

این مقام ارشد زندان های خوزستان همچنین خاطرنشان کرد: در راستای تحقق سیاست های قضایی ابلاغیه سازمان زندان های کشور و همچنین پیشگیری از شیوع بیماری های حاد تنفسی در زندان ها بواسطه اعزام و بدرقه ها، این اداره‌کل آمادگی دارد تا محاکمه و رسیدگی قضایی بین دادسرا و زندان را از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس برگزار نماید.

قاضی علی افتخاری معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در این نشست با تشکر از مدیرکل زندان های استان، مسئولان و کارکنان زندان‌ها به واسطه حسن تعامل با مراجع قضایی و پیگیری سیاست‌ های توسعه قضایی در زندان ها، گفت: کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان امروزه از سیاست‌های اصلی نظام و از اولویت های مهم ترسیمی ریاست محترم قوه قضائیه و دستور کار و تاکید رئیس کل دادگستری استان خوزستان است. 

دبیر ستاد کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری تشکیلات قضایی خوزستان، افزود: تعیین تکلیف زندانیان تحت قرار و پرهیز از عدم قبول قرارهای وثیقه و کفالت می بایست به عنوان یک اولویت مهم در رسیدگی های قضایی به شمار آید. 

کاهش نرخ زندانیان بلاتکلیف و تحت قرار در دستور کار قضات است

این مقام ارشد قضایی دادگستری کل خوزستان با تاکید بر این که قرار نباید به عنوان یک مجازات محسوب شود، بیان کرد: آنچه برای زندانی و نظام قضایی مهم است این است که در کمترین زمان ممکن به مسائل و مشکلات قضایی زندانیان رسیدگی شده و میزان افراد تحت قرار و بازداشتی به حداقل ممکن برسد.

در ادامه این نشست جمعی از مسئولان حاضر قضایی در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. قاضی زنگنه معاون دادستان اهواز و رئیس مجتمع قضایی قدس این شهر بر ضرورت رفع مشکلات آماری بین زندان و دادسرا تأکید کرد و گفت: هماهنگی های آمار و اطلاعات پرونده های کیفری می تواند در ارائه خدمات و تسهیلات قضایی به زندانیان بسیار مؤثر باشد.

این مقام قضایی اهواز خاطرنشان کرد: در ابلاغ احکام و قرارها به زندانیان و بلکه از  ورود آنان به زندان، می بایست مددکاران و مشاوره های قضائی در خصوص وضعیت کیفری زندانی و چگونگی برخورداری وی از امتیازات و تاسیسات حقوقی توجیهات لازم را ارائه نمایند که در این عرصه رسالت و مسئولین ابلاغ و اجرای احکام زندان ها حساس تر است.

قاضی شمولی دادستان عمومی و انقلاب ایذه نیز، عنوان کرد: اعطای هدفمند امتیازات به ویژه مرخصی به زندانیان واجد شرایط امروز به عنوان یک اولویت مهم قضایی در این حوزه محسوب می شود.

وی گفت: سیاست های کنترل و کاهش جمعیت کیفری متناسب با نیازهای امنیتی و تامینی شهرستان ایذه دنبال می‌شود.

این مقام قضایی همچنین تاکید کرد: از ظرفیت های جلسات مجازی برای برگزاری محاکم کیفری استقبال می‌کنیم. 

قاضی کیانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شادگان نیز با تاکید بر این که نقش مددکاران و مشاورین روان درمانی می تواند در بهبود وضعیت و جو روانی و امنیتی زندان و تاثیرپذیری زندانیان از آموزش های اصلاحی و تربیتی مؤثر باشد، تصریح کرد: فعالیت مددکاران به عنوان رابط بین زندانی و دادسرا به ترتیبی باشد که زندانی نیازی به وکیل پیدا نکند. 

گفتنی است، در ادامه این نشست بر ضرورت توسعه بازدیدهای مراجع قضایی از زندان ها و رسیدگی به مسائل و مشکلات زندانیان، و اعطای هدفمند امتیازات به زندانیان واجد شرایط تاکید شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز