خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان سم و کود:

تنوع زیادی در سموم کشاورزی کشور نداریم/ برخی سیاست‌ها مانع تدارک سموم باکیفیت و به‌روز شده است/ دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۶۸۱

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان سم و کود گفت: به علت سیاست‌گذاری‌های نادرست، سبد تنوع سموم دفع آفات نباتی در کشور ما بسیار محدود و کوچک است و کشاورزان ما از طیف وسیعی از محصولات که در دنیا تولید می‌شود، بی‌بهره هستند.

به گزارش ایلنا، سید مهدی حسینی یزدی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان سم و کود و رئیس هیات برگزاری دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران در نشست خبری به مناسبت این نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه هدف این است که بتوانیم نهاده‌های باکیفیت از قبیل سم، کود و بذر را برای کشاورزان ارائه دهیم تا محصولات با کیفیت و سلامت‌محوری تولید شود که هم جامعه از آن برخوردار باشد و هم بتوانیم در بازارهای بین‌المللی صادرات داشته باشیم.

تنوع پائین سموم کشاورزی

حسینی یزدی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه سموم کشاورزی، گفت: برخی رفتارهای سازمان حفظ نباتات در ثبت سموم باعث شده که بسیاری از سموم پیشنهادی برای واردات به کشور معطل بمانند.

وی توضیح داد: تا نوامبر سال 2023 در دنیا حدود 880 مولکول سم به‌صورت فعال، زنده و در کشورهای مختلف در حال توزیع هستند و بیش از 5 هزار سم ترکیبی چندجزیی در دنیا وجود دارد، اما در حال حاضر در ایران فقط  327 سم ثبت شده در فهرست سموم مجاز جاری کشور قرار دارد که امکان تدارک آنها می‌تواند وجود داشته باشد و البته مواردی از این فهرست، دارای پتنت بین‌المللی هستند و تنها به‌صورت آماده مصرف و از منابع اصلی ثبت کننده اولیه در دنیا امکان تدارک دارند.

90 درصد سم مصرفی کشور فقط با 50 قلم سم

حسینی یزدی اضافه کرد: از این میزان سم ثبت شده در کشور، حدود 185 قلم (56 درصد کل اقلام سوم ثبت شده در ایران) در حال تدارک بوده اما به دلایل مختلف 90 درصد از حجم تدارک سم را 50 قلم از آنها (حدود 5/5 درصد از کل مولکول‌های سم در جهان و به عبارتی 15 درصد از اقلام سموم ثبت شده در ایران)، به خود اختصاص داده‌اند و مابقی (135 قلم) به میزان کمی تدارک می‌شوند.

25 درصد سهم واردات

وی با بیان اینکه از میزان سموم مصرفی در کشور، 75 درصد سهم تولیدکنندگان و 25 درصد آن وارداتی است، افزود: البته لازم به ذکر است که ماده موثره و مواد افزودنی از قبیل امولسیفایرها، تنسیوفیکس‌ها و بسیاری از مواد دیگر مورد نیاز کارخانجات فرمولاتور داخلی نیز از منابع خارجی (عموما از هند و چین) تهیه می‌شود.

 نمایشگاهی هدفمند و مخصوص افراد مرتبط

رئیس ستاد برگزاری دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران در مورد نمایشگاه نیز گفت: این نمایشگاه که با شعار «کشاورزی نوین، آینده پایدار» از 11 الی 14 دیماه 1402 در مرکز دائمی نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی ایران مال، برگزار می‌شود و 80 شرکت فعال در حوزه‌های واردات، تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی در آن حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه، بخش‌هایی مانند پاویون استارتاپ‌ها، پاویون مشاوران، و استیج متخصصان و کارشناسان حوزه کشاورزی در زمینه‌های گوناگون تدارک دیده شده، گفت: بازدیدکنندگان از این نمایشگاه افراد هدفمند و مرتبط با موضوع هستند و مخصوص کارشناسان، کشاورزان، متخصصان، گیاه‌پزشکان، مدیران دولتی و سایر فعالان مرتبط با آن در نظر گرفته شده و افراد غیرمرتبط در این نمایشگاه حضور کمتری دارند.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز