خبرگزاری کار ایران

گفت و گو با دو فعال بازار فولاد:

حنای نوردکاران دیگر رنگی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۲۴۶

مصاحبه های رییس هیات مدیره انجمن نوردکاران علیه فولادسازان بزرگ کشور به بهانه عرضه کم محصولات در بورس در شرایطی انجام می شود که دو فعال بازار فولاد کشور از عرضه های نمایشی برخی نوردکاران در هفته های اخیر پرده برمی دارند. به گفته آنها، نوردکاران که در روزهای سخت و تلاطم بهای دلار با منفعت طلبی و عدم عرضه مقاطع فولادی در بورس، موجب رشد بهای محصولات شدند، امروز به فکر عرضه افتاده اند؟!

به گزارش ایلنا، به گفته کارشناسان حوزه فولاد، اتهام های نوردکاران به فولادسازان در شرایطی است که شرکت های نوردی آمار شفافی از تولید و صادرات ارائه نمی دهند اما همه فولادی ها در بورس هستند و صورت های مالی شفافی دارند. به اعتقاد آنها، آن دسته از نوردکارانی که تحت عنوان انجمن نوردکاران، تریبون در دست دارند نمایندگی از صنف نورد ندارند و این انجمن حدود 20درصد ظرفیت نورد کشور را شامل می شود.

نوردکاران با عرضه 100 تنی دم از نیاز یک میلیون تنی می زنند
 
رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: عرضه 100 تن محصول مسخره ترین دلیل نوردکاران برای اثبات ادعاهایشان است و این میزان، تولید نیم ساعت از تولیدات یکی از کارخانه مانند ذوب آهن است؛ براى پى بردن به واقعیت ادعاى نوردکاران باید جمع کل عرضه نورد کاران در بورس مبنا قرار گیرد نه آنکه به عرضه یک شرکت استناد کرد.  
شهرستانی افزود: در حالی یک شرکت نوردکار به تازگى 100 تن محصول در بورس عرضه کرده است که نوردکاران می دانستند طبق قانون این میزان عرضه توسط بورس رد می شود. این مسخره ترین دلیل نوردکاران برای اثبات اعتراضشان برای نیاز بیشتر به شمش فولاد و در بوق و کرنا کردن عرضه 110 درصدی در بورس است.
 
انجمنى که نماینده کل کشور نیست
 
وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با بیان اینکه انجمن نوردکاران فعلى از کل نورد کشور نمایندگى نمى کند گفت: وقتى این افراد که تریبون دستشان است و از طرف نوردکاران کشور نیز نمایندگی ندارند و فولادسازان را متهم می کنند، باید انتظار داشت که فولادسازان هم با این جریان مقابله کنند. در این زمینه، انجمن فولاد بخشی از نوردکارانى که طى ماه هاى اخیر فولاد خریداری کرده اند اما عرضه ای در بورس انجام نداده اند را محکوم می کند.
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است" نکته منفی ماجرا این است که وزارت صمت انجمن نوردکاران را به رسمیت شناخت و برای رسیدن به اهداف خودش این انجمن را مقابل فولادی ها قرار داد که گریبان خودش را گرفته است و این حمایت باعث شده است تا وزارتخانه چالش های بیشتری برای تنظیم بازار فولاد داشته باشد."
این فعال بازار فولاد افزود: باید در نظر داشت، آن دسته از نوردکارانی که تحت عنوان انجمن نوردکاران، تریبون در دست دارند نمایندگی از صنف نورد ندارند و این انجمن حدود 20درصد ظرفیت نورد کشور را شامل می شود. بنابراین این انجمن نمایندگی از نورد کشور نمی کند و بعضی از اعضا تولیدشان در 6 ماهه 99 کمتر از هزار تن بوده است و طبیعتا اگر تولیدی هم داشته اند برخلاف مقررات در بورس کالا عرضه نکرده اند. 
گفتنی است نوردکاران به شدت با ماده 8 شیوه نامه فولاد یعنی عرضه کل محصولاتشان در بورس مخالفند چراکه آنها به دنبال خرید شمش از بورس اما فروش محصولاتشان در بازار آزاد با دلار آزاد هستند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز