خبرگزاری کار ایران

شاهرخ گیوا در گفت‌وگو با ایلنا:

اندوه مونالیزا با ۳ صفحه و نیم اصلاحیه منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۳۰

نمی‌توانم بگویم اعمال اصلاحات، تاثیری روی کلیت رمان نداشته زیرا معتقدم که گاهی حتا تغییر یا حذف یک سطر نیز می‌تواند بر یک رمان تاثیر منفی بگذارد.

ایلنا: " اندوه مونالیزا " تازه ترین رمان شاهرخ گیوا، بعد از گذشت دو سال، سرانجام توسط نشر زاوش منتشر شد اما گیوا از اصلاحات اعمال شده در آن دل خوشی ندارد.

وی در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا، درمورد رمان تازه‌اش و چگونگی انتشار آن توضیح داد: این رمان، حاصل یک دغدغه‌ی ۵ سالی؛ یعنی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰ است؛ البته نه بو صورت مستمر و پیگیر! به هر تقدیر " اندوه مونالیزا " را سال ۱۳۹۰ به انتشارات چشمه سپردم تا بعد از طی کردن مراحل قانونی، منتشر شود اما این رمان با مشکلات مختلفی روبرو شد.

این نویسنده‌ی جوان ادامه داد: ممیزان بعد از بررسی " اندوه مونالیزا " تقریبا ۳ صفحه و نیم اصلاحیه برایش صادر کردند. نمی‌توانم بگویم اعمال کردن این اصلاحات، تاثیری روی کلیت رمان نداشته زیرا معتقدم که گاهی حتا تغییر یا حذف یک سطر نیز می‌تواند بر یک رمان تاثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: پس از اعمال اصلاحات، درصدد بودیم که انتشار این رمان را بار دیگر از سوی نشر چشمه پیگیری کنیم که متاسفانه آن مشکلات برای چشمه رخ داد؛ یعنی تعلیق شد. به همین دلیل انتشار این رمان به تعویق افتاد تا اینکه یک سال بعد، یعنی اردیبهشت ۱۳۹۲ این رمان را به نشر زاوش(از زیرمجموعه‌های چشمه) سپردم و شهریورماه موفق به اخذ مجوز آن شدیم.

گیوا درمورد مضمون و فضاهای موجود در این رمان اظهار داشت: تنها شباهت این رمان با رمان قبلی‌ام یعنی " مونالیزای منتشر " در نام و مضمون سیاسی - اجتماعی آن‌ها بوده. البته مونالیزای منتشر به لحاظ تاریخی به دوره‌ی قاجار و پهلوی برمی‌گردد اما اندوه مونالیزا به دوره‌ی پهلوی و اوایل انقلاب مربوط می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که بخش انقلاب در این رمان، بیشتر مورد ایراد و اصلاحیه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: ساختارگراها معتقدند هر متنی برای اینکه در دایره‌ی آثار ادبی قرار بگیرند، به شاخصه‌ی برجسته کردن زبان نیازمند هستند. بر این اساس من هم سعی می‌کنم زبان متفاوت و برجسته‌ای در داستان‌هایم داشته باشم. هرچند این رمان به لحاظ ساختاری و زبانی نیز با رمان قبلی‌ام به کلی متفاوت است.

این نویسنده درمورد فعالیت­های اخیر خود و آثار بعدی‌اش نیز گفت: کار نگارش رمان " فیل " در تابستان به پایان رسید. تقریبا می‌توانم بگویم روی این رمان، مدت یکسال به شکل مستمر کار کرده‌ام و چندی قبل آن را به نشر ققنوس سپرده‌ام تا نسبت به اخذ مجوز نشر آن اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز