خبرگزاری کار ایران

به دلیل عدم تمایل ناشران؛

کتاب‌هایی که قبلا رد شده‌اند؛ دوباره اصلاح نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۴۹۴

مجموعه داستان «دنیازاد و داستان های دیگر» دوره‌ی اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نزاد برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد وقت سپرده شد که تنها با عبارت «فلان صفحه سرشار از مشکلات نگارشی است» مواجه شد.

مهدی صداقت‌پیام(نویسنده و مترجم) از نگارش رمانی در حیطه‌ی مهاجرت خبر داد.

صداقت‌پیام در هیمن رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: این رمان که فعلا نام «رد پایی بر شن» برای آن انتخاب شده است؛ به‌نوعی مسئله‌ی مهاجرت و دنیای مهاجران را مدنظر دارد. در این رمان به سفرنامه‌های عصر صفوی و قاجار هم نگاه شده تا تحلیل مهاجرت عمیق‌تر و با تکیه بر تاریخ باشد.

او ادامه داد: رمان «رد پایی بر شن» داستان زوجی است که بنا به دلایلی به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کنند و رویکرد و درگیری‌های ذهنی آن‌ها در شرایط فرهنگی و اجتماعی جدید کلیت و محتوای داستان را شکل می‌دهد. نگارش رمان هم تقریبا تمام شده و حدالاکثر تا سه ‌ماه آینده کارهای بازبینی و ویرایش نهایی هم انجام می‌شود و احتمالا برای پیگیری مراحل مجوز و چاپ به نشر مروارید تحویل داده می‌شود.

این نویسنده و مترجم که علاوه بر رمان «رد پایی بر شن» ترجمه‌ی رمان «قصر سرنوشت‌های متقاطع» نوشته‌ی ایتالو کالوینو را در دست دارد، درباره‌ی این اثر داستانی ایتالیایی گفت: این اثر در دو بخش «قلعه‌ی سرنوشت های متقاطع» و «قصر سرنوشت‌های متقاطع» روایت می‌شود و در واقع رمانی پست مدرن به شمار می‌رود.

صداقت‌پیام در ادامه افزود: این رمان تنها اثر کالوینو است که تاکنون به فارسی ترجمه نشده و داستان آدم‌هایی است که در یک قصر قدیمی گیر افتاده‌اند و امکان صحبت با یکدیگر را هم ندارند؛ تنها راه ارتباطی که این آدم‌ها می‌توانند منظورشان را به دیگری بفهمانند استفاده از کارت‌های تاروت است.

او که چندسالی در خارج از ایران زندگی می‌کرده؛ در پاسخ به این سوال که تغییرات حوزه‌ی ممیزی و صدور مجوز را در این مدت یک‌سال و اندی چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: این دو کتاب که صحبتش شد اولین کارهایی هستند که قرار است در دوره‌ی وزارت ارشاد جدید برای گرفتن مجوزشان اقدام کنم. امیدوارم مثل تجربه‌ای که در وزارت ارشاد دولت قبل داشتم و مجموعه داستان «دنیازاد و داستان‌های دیگر» به دلیل سخت‌گیری و بدون هیچ توضیح مشخصی درباره‌ی عبارت و کلمات مورد نیاز به ممیزی زیرچاپ نرفت تکرار نشود.

صداقت‌پیام ضمن اشاره به عدم تمایل ناشران برای ارسال مجدد کتاب‌هایی که یک‌بار موفق به دریافت مجوز نشده‌اند؛ بیان کرد: مجموعه داستان «دنیازاد و داستان های دیگر» دوره‌ی اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نزاد برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد وقت سپرده شد که تنها با عبارت «فلان صفحه سرشار از مشکلات نگارشی است» مواجه شد. جالب بود که حتی نمونه‌هایی را هم برای مشخص کردن این مشکلات اعلام نمی‌کردند و پس از جندبار اصلاح براساس تشخیص شخصی هم مشکل حل نشد. درنهایت هم وقتی درخواست کردیم تا به صورت روشن و شفاف کلمه‌ها و عبارت مشکل‌دار را عنوان کنند هیچگونه جوابی به ما داده نشد. درحال حاضر هم نشر مروارید که آن زمان برای چاپ این مجموعه داستان اقدام کرده؛ تمایلی به طی دوباره‌ی روال ممیزی برای «دنیازاد و داستان های دیگر» ندارد و ناشر دیگری هم کار را به این دلیل که یک‌بار توسط ارشاد رد شده است؛ حاضر نیست برای گرفتن مجوز آن اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز