خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت نیما یوشیج در نور برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۵۴

نیما یک نگاه تازه وارد ادبیات کرد که طی آن توازن بیرونی به نفع توازن درونی بر هم می‌خورد. او با توجهی که به ادبیات غرب داشت دیالوگ را با مفهوم مدرن آن به شعر فارسی آورد.

ایلنا: انجمن شاعران ایران در ادامه سیاست‌های جریان سازی برای شعر نیمایی و پاسداشت حرکت بزرگ نیما، بزرگداشت پدر شعر نو را در شهرستان نور برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، ظهر روز چهار شنبه(۸ آبان) تعدادی از شاعران معاصر در محل انجمن گرد آمدند تا به اتفاق هم برای برگزاری همایش به سمت شهر نور حرکت کنند. ساعد باقری، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، حسن فرازمند، حسین جنتی، مرتضی لطفی، محمدرضا طاهری، آقای داودی، حمید حق پرست و… همسفرانی بودند که با مینی بوس از تهران به سمت نور به راه افتادند. افشین علا، نرگس گنجی، صالحه حق گو و سجاد تقوی هم به همراه تعدادی دیگر از اهالی فرهنگ و هنر ازجمله استاد موسوی(قاری قرآن) در نور به جمع پیوستند.

مراسم صبح روز پنجشنبه در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد. بسیاری از چهره‌های فرهنگی و سیاسی مازندران به همراه جمع کثیری از علاقمندان ادبیات در سالن حضور داشتند که این از یک سو نشان از اهمیت موضوع دارد و از سوی دیگر سبب شد که مراسم با شور حال خاصی برگزار شود. فاطمه راکعی، ساعد باقری، سهیل محمودی، عبد الجبار کاکایی، افشین علا، حسن فرازمند، نرگس گنجی و تعدای از شخصیت‌های استانی درباره جایگاه و نقش نیما در شعر معاصر سخن گفتند و از آثار خودشان نیز برای جمع قرائت کردند.

فاطمه راکعی شاعر و مدیرعامل انجمن شاعران ایران نیما را علاوه بر شاعری بزرگ نظریه‌پردازی مهم در عرصه شعر مدرن فارسی دانست و تأکید کرد: آراء و نظریات نیما تأثیرات مهم و انکار ناپذیری در شعر معاصر فارسی گذاشته است.

وی افزود: اتفاقات مبارکی که چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب در شعر فارسی رخ داده است همگی مرهون تلاش‌های ارزشمند نیماست و ما باید این تلاش‌ها را به شاعران نسل جدید بشناسانیم تا بی‌توجه از کنار شعر نیمایی عبور نکنند.

ساعد باقری، شاعر و عضو هیئت مدیره انجمن شاعران ایران در سخنانی محدود کردن حرکت نیما را به تغییر در شکل ظاهری شعر کم توجهی به تلاش‌های او دانست و گفت: نیما یک نگاه تازه وارد ادبیات کرد که طی آن توازن بیرونی به نفع توازن درونی بر هم می‌خورد. او با توجهی که به ادبیات غرب داشت دیالوگ را با مفهوم مدرن آن به شعر فارسی آورد. پیش از نیما در شعر فارسی کمتر با نمونه‌ای مواجه می‌شویم که وقتی شاعر از زبان دو شخصیت ضد هم حرف می‌زند، سخن هر دو را با قدرت بیان کند. ساعد باقری در پایان سخنانش یک قطعه شعر نیمایی از کتاب پیاده روی در اتوبوس خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سهیل محمودی شاعر و عضو دیگر هیئت مدیره انجمن شاعران نیز به تأثیر فرهنگی نیما بر روستای یوش و استان مازندران اشاره کرد و گفت: امروز هیچ ایرانی نیست که یوش را نشناسد حال آنکه هزاران روستا مانند یوش وجود دارد که همگی گمنامند و این نشان از بزرگی نیماست.

عبدالجبار کاکایی نیز با اشاره به شعر مانلی نیما، شرحی از نسخه نخستین افسانه مانلی ارائه کرد و به چگونگی استفاده نیما از اینکهن الگو پرداخت.

در ادامه چهره‌های مختلف دیگری از اهالی سیاست و فرهنگ درباره نیما سخن گفتند و مراسم ظهر روز پنجشنبه به پایان رسید.

شاید تنها نکته منفی این مراسم خوب، این بود که در میان شعرخوانی‌ها در یکی دو مورد شعر‌های ضعیفی توسط افراد ناشناخته‌ای خوانده شد که به هیچ وجه در شأن مراسم بزرگداشت نیما نبود. این درحالی ست که چهره‌های شناخته شده‌ای از شاعران جوان کشور در مراسم حضور داشتند و تریبون در اختیار آنان قرار نگرفت!

اما شاید جالب‌ترین بخش این سفر بازدید شاعران از خانه نیما در یوش بود. صبح روز جمعه، جمع از مسیر جاده کوهستانی و زیبای «آب پری» به سمت یوش حرکت کردند. نهار را در روستای زیبای بلده خوردند و پس از آن به خانه نیما در یوش رفتند. طبیعت پاییزی آن منطقه به قدری زیبا بود که شوری وصف ناشدنی در جمع شاعران همسفر برپا کرد. در خانه نیما سهیل محمودی مطالبی را درباره نیما و ارتباطش با سیروس طاهباز که کنار او دفن است بیان کرد و در پایان شاعران ضمن قرائت فاتحه عکس یادگاری گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز