خبرگزاری کار ایران

شکایت محمدرضا آریان‌فر از یک کارگردان تئاتر:

رفتار‌های غیرحرفه‌ای را برنمی‌تابم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۵۷

نمایشنامه «وقتی که کوه، کوه - کوه کوچک می‌شود» بدون مجوز در گرگان روی صحنه رفته است / حتی از من دعوت نکردند که بروم و نمایش را تماشا کنم / این بی احترامی را هرگز نمی‌بخشم و پیگیر کلیه‌ی حقوق خود خواهم بود!

ایلنا: سال ۸۹ قرارداد اجرای یکی از نمایشنامه‌هایم را با نام «وقتی که کوه، کوه - کوه کوچک می‌شود» که براساس سوره‌ی توبه نوشته شده، با حوزه‌ی هنری اصفهان منعقد کردم و مطابق با این قرارداد، حوزه اختیار روی صحنه بردن این نمایش را برای یکسال خرید؛ یعنی این قرارداد تنها تا سال ۹۰ اعتبار داشته است.

محمدرضا آریان‌فر در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در ادامه و در همان زمان، متن نمایشنامه گویا به گرگان رسید و آقایی به من زنگ زد و از من اجازه خواست تا این نمایش را روی صحنه ببرد. من در پاسخ گفتم که ایشان اجازه ندارند این کار را بکنند زیرا با حوزه‌ی هنری اصفهان قرارداد داشتم و حق اجرای اول با اصفهان بود. اما بعداز گذشت ۲-۳ سال، چند روز قبل مطلع شدم که نمایشنامه «وقتی که کوه، کوه - کوه کوچک می‌شود» در گرگان روی صحنه است.

این نویسنده ضمن بیان این‌ مطلب که هیچ هماهنگی برای اجرای این نمایشنامه با او صورت نگرفته، گفت: از مسوولان اجرا خواستم تا جلوی کار را بگیرند زیرا کارگردان حتی به من اطلاع نداده است، چه برسد به اینکه از من رضایت‌نامه بگیرد، قرارداد ببندد یا حق‌التالیف نمایشنامه را بپردازد! اما هیچ کدام از نهادهای فرهنگی گرگان اقدامی نکرد و نمایش تا روز آخر روی صحنه رفت.

وی از بی‌حرمتی مسوولان و کارگردان این نمایش به شدت ابراز ناراحتی و تاسف کرد و ادامه داد: باور کنید اگر کارگردان(شخصی به نام حمیدرضا میرگزی) اگر قبل از تمرین و اجرا به من زنگ می‌زد و درخواست می‌کرد تا اجازه کار را به او بدهم، حتی مبلغی را از او دریافت نمی‌کردم. اما بی‌احترامی او را هرگز نمی‌بخشم و پیگیر کلیه‌ی حقوق خود خواهم بود! ایشان حتی از من دعوت نکردند که بروم و نمایش را تماشا کنم.

آریان‌فر گفت: گویا این شخص به نامه‌ای استناد می‌کند که طی آن حوزه هنری اجرای این نمایش را در گرگان، بلامانع دانسته اما روی صحنه بردن این نمایش را منوط به کسب اجازه کتبی از نویسنده و پرداخت حق و حقوق کار عنوان کرده. اما هیچ کدام از نهادهای مربوطه ازجمله اداره ارشاد گرگان به این مساله توجهی نکردند.

نویسنده‌ی رمان‌ها «رقص با طوفان» و «بانوی مه» اظهار داشت. جالب است که طی این روزها از کانون قرآنی شهرستان گرگان و سازمان تبلیغات اسلامی با من تماس می‌گیرند و اصرار دارند که من از حقوق خودم بگذرم. اما من این حرکت غیرحرفه‌ای را به هیچ وجه برنمی‌تابم. هرچند شکایت من هم راه به جایی نخواهد برد، در دادگستری تا دل‌تان بخواهد پر است از این پرونده‌ها که بعد از سال‌ها هنوز به سرانجام نرسیده.

در ادامه با الله‌قلی نظری؛ مدیر انجمن نمایش استان گلستان تماس گرفتیم و از ایشان خواستیم تا در این خصوص توضیح دهند. وی ضمن تایید ماجرای مذکور به خبرنگار ایلنا گفت: حوزه هنری اصفهان ۲ سال قبل اجرای این نمایش را به حوزه‌ِ هنری استان گلستان واگذار کرده است و کارگردانی با نام رضا مولوی قرار بود آن را روی صحنه ببرد. این اتفاق نیافتاد و نمایشنامه به آقاقی میرگزی تحویل شد و امسال ایشان با سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان قرارداد اجرای این نمایش را بست.

وی ادامه داد: شب اول اجرا، از اصفهان با من تماس گرفتند و گفتند این نمایش مجوز ندارد. برایم عجیب بود اما آقای میرگزی مجوز کار را به من نشان داد. منتها بعد از پیگیری‌ها حوزه هنری اصفهان با ما تماس گرفت و گفت مجوز به سال ۸۹-۹۰ مربوط می‌شده و درحال حاضر اعتبار ندارد و در ادامه دستور لغو آن را صادر کردند. این دستور به آقای منتظری؛ مدیر اداره ارشاد گرگان تحویل شد و ایشان مجوز لغو نمایش را صادر کردند.

وی افزود: اما از آنجا که تنها یک شب از اجرای نمایش باقی مانده بوده، حراست با این شرط که حق و حقوق نویسنده و رضایت خاطرش جلب شود، اجازه داد تا شب آخر اجرا نیز برگزار شود.

نظری گفت: من احترام خاصی برای آقای آریان‌فر قائل هستم و حقوق ایشان را پیگیری‌خواهم کرد. درحال حاضر نیز ماجرا را از سوی آقای دیدگاه؛ مسوول بخش قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان درحال پیگیری هستم. البته هنوز مصوب نشده که پرداختی به آقای آریان‌فر صورت گیرد اما من پیگیر هستم و ان‌شاءا… این اتفاق رخ خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز