خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «آستانه»:

وضع وخیم تئاتر در تهران و شهرستان یکسان است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۱۷

آنچه در دیگر استان‌ها جریان دارد بیشتر به دست و پا زدن گروه‌های نمایشی و هنرمندان برای به صحنه بردن آثار نمایشی شبیه است که کمترین حمایت و امکاناتی دریافت نمی‌کنند.

کارگردان نمایش «آستانه» شرایط نامناسب تئاتر کشور را برای تمام استان‌ها مشترک می‌داند و معتقد است: اصلا چیزی به معنای تئاتر جریان ندارد بلکه مقایسه نسبت جمعیت شهرها، تعداد سالن‌ها و نمایش‌های روی صحنه نشان می‌دهد همه چیز بیشتر به سرگرمی شبیه است تا جریان تئاتر.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن عرب‌زاده که نمایش «آستانه» را در تماشاخانه سه نقطه به صحنه برده است، درباره تجربه اجرا برای تماشاگران تهران گفت: قصه نمایش ما در تهران اتفاق می‌افتد و به همین دلیل انتظار داشتم تماشاگر تهرانی ارتباط بیشتری برقرار کند اما تجربه حضور در شهرهایی مانند اصفهان، رشت و انزلی نشان می‌دهد مخاطبان دیگر شهرها بیشتر از کار استقبال کردند.

هنرمند تئاتر اصفهان درباره فعالیت‌های نمایشی در این استان بیان کرد: آنچه در دیگر استان‌ها جریان دارد بیشتر به دست و پا زدن گروه‌های نمایشی و هنرمندان برای به صحنه بردن آثار نمایشی شبیه است که کمترین حمایت و امکاناتی دریافت نمی‌کنند. وقتی شما تعداد سالن‌های نمایشی هر استان را به نسبت جمعیت حساب می‌کنید؛ آنچه به نام تئاتر اتفاق می‌افتد بیشتر به سرگرمی و شوخی شباهت دارد.

این کاگردان تصریح کرد: نمی‌توانیم تئاتر استان‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنیم. باتوجه به شرایط کلی اعتقاد دارم اصولا چیزی به عنوان تئاتر در کشور معنا ندارد. به عنوان نمونه وقتی جمعیت ۱۷ میلیونی تهران را درنظر بگیرید به نسبت افرادی که در سالن‌ها به تماشای نمایش می‌نشینند؛ شوخی است.

عرب‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم به اجرا در سالن خصوصی گرفته، توضیح داد: وقتی قرار شد نمایش را در تهران اجرا کنیم ابتدا به تالار مولوی درخواست دادم که ماجرای بازسازی آغاز شد. وقتی برای سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اقدام کردم، دوستان گفتند تعداد تقاضاها به اندازه‌ای است که باید یک سال در نوبت بمانم. مجموع این عوامل موجب شد تصمیم بگیرم نمایش را در سالن خصوصی اجرا کنم.

کارگردان نمایش «آستانه» همچنین درباره جذب حمایت برای آثار نمایشی گفت: برای دریافت حمایت به نهادهای مختلف مراجعه کردم اما ظاهرا همه بی‌پول هستند. بعضی هم گفتند باید قبل از اجرا می‌آمدید که به نظرم بهانه‌ای برای حمایت نکردن است. انجمن نمایش هم که پولی ندارد و حتی اداره تئاتر استان‌ها هم بودجه‌ای برای حمایت از آثار در اختیار ندارند؛ پس حمایت هم منتفی است.

این هنرمند جوان به توضیح تجربه اجرا در شهرهای مختلف و تماشاگران متفاوت پرداخت و گفت: در نمایش‌های قبلی گروه فقط به مخاطب اصفهانی توجه داشتم، چون فکر می‌کردم بواسطه مالیات این مردم نمایش روی صحنه می‌برم و باید دغدغه‌های آنها را درنظر بگیرم. اما دو سال قبل به پیشنهاد فرایبورگ آلمان نمایشی تولید کردیم که با استقبال مردم این کشور مواجه شد.

او ادامه داد: تجربه این نمایش موجب شد تصمیم به خلق آثاری بگیرم که با تماشاگران شهرهای مختلف ارتباط برقرار کند. البته تجربه اجرا در شهرهای ایران نشان داد مثلا تماشاگر انزلی و اصفهان با نگاه‌ها و برداشت‌های متفاوت به اثر نگاه کردند و تحلیل‌ها از تجربیات گذشته نشات می‌گرفت.

عرب‌زاده در انتها عنوان کرد: تماشاگران جوان که متولد دهه ۷۰ هستند با داستان نمایش و روایت زن همراه می‌شوند. اما نمایش از نظر تماشاگرانی که سن بیشتری دارند و تجربه تاریخی در حال روایت را به خاطر می‌آورند جذایت متفاونی پیدا می‌کند.

نمایش «آستانه» نوشته محسن رهنما و ایفای نقش مژگان نوایی همه روزه ساعت ۱۹/۳۰ در تماشاخانه سه نقطه سالن استاد رکن‌الدین خسروی به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز