خبرگزاری کار ایران

«پایگاه عربی ۲۱» گزارش داد:

عبدالله الحامد، پایه‌گذار بهار عربی در عربستان بود/ آل‌سعود مسئول مرگ تدریجی نلسون ماندلای سعودی است

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۴۱۷

فعال سعودی فقید، از سال ۲۰۰۳ در راه عربستانی آزاد مبارزه کرده و به همراه تعدادی از اندیشمندان و فعالان سعودی در امضای طرح «چشم‌انداز واقعیت و آینده امت» برای مطالبه حقوق اصلی و اصلاحات سیاسی مانند انتخابات، تفکیک قوا و کاهش بازداشت‌های ظالمانه مشارکت کرد.

به گزارش ایلنا، پایگاه «عربی ۲۱» در مقاله‌ای به قلم «عبدالله العوده»، عضو موسسه تفاهم مسیحی – اسلامی در دانشگاه «جرج تاون» واشنگتن در تحلیل فعالیت حقوقی «عبدالله الحامد» برجسته‌ترین اندیشمند و فعال سیاسی و حقوقی عربستان سعودی و مرگ وی در زندان آل سعود نوشت:

دو هفته پیش، الحامد در زندان به حالت اغما رفت. خانواده وی می‌گویند که او پیش از آن، چند هفته از عمل آنژیو گرافی که باید خیلی پیشتر برایش انجام می‌شد، محروم  شده بود.

شاهدان عینی می‌گویند که الحامد چند ساعت بیهوش بر زمین زندان افتاده بود و سپس وی را به اتاق مراقبت‌های ویژه در بیمارستان «الشمیسانی» در ریاض منتقل کردند. وی روز جمعه درگذشت و دولت سعودی مسئول مرگ تدریجی اوست.

الحامد (۶۹ ساله) برجسته‌ترین فرد اصلاح‌گرا در عربستان سعودی بود. وی فعالی حقوقی و یکی از مؤسسان جنبش سعودی است که خواستار وضع قانون و روی آوردن به دموکراسی است.

این فعال حقوقی بارها بازداشت و از مناصب کاری خود محروم شد. پیشتر نیز ۱۱ سال حبس بود و آخرین سال‌های عمر خود را نیز در زندان سپری کرد. 

الحامد از سال ۲۰۰۳ در راه عربستانی آزاد مبارزه کرده و به همراه تعدادی از اندیشمندان و فعالان سعودی در امضای طرح «چشم‌انداز واقعیت و آینده امت» برای مطالبه حقوق اصلی و اصلاحات سیاسی مانند انتخابات، تفکیک قوا و کاهش بازداشت‌های ظالمانه مشارکت کرد.

الحامد به همراه برخی فعالان دیگر همزمان با انتشار طرح مذکور به دیدار «عبدالله بن عبدالعزیز» که در آن زمان ولیعهد بود، رفتند. بن عبدالعزیز مدعی بود که با دیدگاه آنها هم نواست و طرح آنها را طرح خود می‌بیند اما وی پس از چند سال بدون اینکه به وعده‌های خود عمل کند، درگذشت.

وی در سال ۲۰۰۹ میلادی به رغم شش مرحله حبس به همراه دیگران انجمن حقوق مدنی و سیاسی سعودی به نام «حسم» را تاسیس کرد که موسسه مدنی پیشاهنگ در عربستان بود. انجمن حسم عبارت بود از یک طرح سیاسی با هدف تحقق خواسته‌هایی بود که دولت سعودی مدت زمانی طولانی در برآورده کردن آن‌ها ناکام مانده بود از جمله نمایندگی، دموکراسی و آزادی. 

تاسیس این انجمن به نوعی آغاز بهار عربی در عربستان بوده است و به عکس بسیاری از گفت‌وگوهای سیاسی که در این کشور در جریان بود، در واقع اختلافات عقیدتی، سیاسی و فرقه‌ای را حل کرد بود و از شهرت و استقبال گسترده‌ای بین اقشار مختلف جامعه برخوردار گشت. 

الحامد صاحب نفوذ و قدرت و قادر به اختلال در سیستم فساد در سلطنت سعودی بود. وی در بسیاری از کتاب‌های خود به تفسیر مجدد متونی که بر تئوری سیاسی معاصر اسلامی مبتنی بود، پرداخت و بنیان عقیدتی را که روحانیون تندروی وفادار به رژیم سعودی به منظور توجیه رژیم پادشاهی و سلطنت‌طلب بدان متوسل شده بودند، دگرگون کرد.

وی همچنین قرداد اسلامی موسوم به بیعت را به منظور تأکید بر لزوم رضایت طرفین در هر قرارداد برای اینکه به قراردادی قانونی و شرعی تبدیل شود، مجددا تفسیر کرد. 

یکی دیگر از وجوه اثرگذار فعالیت الحامد این بود که وی در سخنرانی خود با مفاد سیاسی مقرر در میراث اسلامی مقابله نکرد و زمینه محلی را نادیده نگرفت، بلکه همه این موارد را مجدداً تفسیر کرد به گونه‌ای که دوباره مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری را که زمینه‌ساز ورود به دموکراسی و حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی است، اعتبار بخشید.

بنابراین آل سعود، الحامد را خطری وجودی برای نظام پادشاهی دید و در پی خاموش کردن وی و همراهانش که خواستار دموکراسی بودند، برآمد، انجمن حسم را توقیف و اعضای آن را بازداشت و اموالشان را مصادره کرد. 

در یکی از آخرین گفت‌و‌گوهایم با «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار مقتول سعودی، وی الحامد را «نلسون ماندلا» سعودی توصیف کرد و برای اینکه موضوع بازداشت وی مورد توجه یا خشم جهانی قرار نگرفت، ابراز تاسف کرد. همانطور که سخنان و تحرکات نلسون ماندلا نظام آپارتاید را در آفریقای جنوبی در هم شکست، میراث دموکراسی الحامد نیز در عربستان زنده باقی خواهد ماند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز