خبرگزاری کار ایران

اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

امنیت جهان در ۵ کشور خلاصه نمی‌شود/ سهم خود را در رسیدن به صلح درست انجام نداده‌ایم/ مناقشه آرامکو قابل حل و فصل است

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۲۷۵

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که شکی نیست که هدف این مجمع رفع تمام درگیری‌هاست. اما آنچه که مهم‌تر است، این است که چه می‌توانیم با کمک یکدیگر انجام دهیم.

به گزارش ایلنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «نمایندگان محترم، از طرف خود و ملتم به همه شما درود می‌فرستم. امیدوارم این اجلاس صلح به دنبال داشته باشد».

وی ادامه داد: «متاسفانه ما سهم خود را در رسیدن به صلح درست انجام نداده‌ایم. بی‌عدالتی، منابع را به هدر می‌دهد. این سازمانی که در آن دور هم جمع شده‌ایم بعد از جنگ جهانی دوم برای کنار گذاشتن نابرابری بین‌المللی تشکیل شد. جهان دیگر قابلیت خود برای مبارزه با گرسنگی و نابرابری را از دست داده است. شکی نیست که هدف مجمع عمومی سازمان ملل رفع تمام درگیری‌هاست. اما آنچه که مهم‌تر است، این است که چه می‌توانیم با کمک یکدیگر انجام دهیم».

اردوغان همچنین گفت: «قابل‌قبول  نیست که بخشی از دنیا از رفاه بهره‌مند باشد و باقی بخش‌ها گرفتار فقر و بی‌ثباتی باشد. این واقعا دردآور است که اقلیتی خوش‌شانس درباره هوش مصنوعی حرف می‌زند و بیش از دو میلیارد نفر در فقر و گرسنگی زندگی می‌کنند».

وی افزود: «اگر کسی از ما امنیت نداشته باشد، امنیت همه‌مان از میان می‌رود. بار دیگر تکرار می‌کنم که دنیا در پنج کشور خلاصه نمی‌شود. وقت آن رسیده که ذهنیت‌مان را تغیییر دهیم و در قوانین‌مان تغییر ایجاد کنیم. عدم مساوات میان کشورهای هسته‌ای و غیر هسته‌ای توازن را در جهان به هم می‌زند. ما هم مانند دیگران از وجود تسلیحات هسته‌ای و استفاده از آن به عنوان اهرم ناراحتیم».

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: «به خاطر آینده صلح‌آمیز برای انسان‌ها باید این مشکل را حل کنیم. مبنای ما باید کرامت انسانی باشد. گرمایش زمین آینده ما را تهدید می‌کند و باید روی پتانسیل سازمان ملل در حل این مشکلات تمرکز کنیم. باید نابرابری را در شورای امنیت از میان ببریم. ترکیه با آغوش باز پذیرای کشورهای دنیا است. بی‌دلیل نیست که ترکیه به‌عنوان سخاوتمندترین کشور در زمینه کمک‌های بشردوستانه شناخته می‌شود».

وی افزود: «کشور من ترکیه، در پی بحران سوریه بیشترین آسیب‌ها را دیده است. شهرهای بزرگ ما در مناطق مرزی با سوریه شاهد فجیع‌ترین عملیات تروریستی بوده است. ما با عملیات نظامی ویژه خود سه هزار و ۵۰۰ عملیات داعش را خنثی کرده‌ایم. ما پیش‌قراول فعالیت‌های بین‌المللی برای اسکان آوارگان سوریه و بازگرداندن آن ها به کشورشان هستیم. ما بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه کرده‌ایم اما آیا چیزی به دست آورده‌ایم»؟

جامعه جهانی به راحتی پناهجویان را فراموش می‌کند. فراموش نکنید که این اتفاق می‌تواند برای شما هم بیفتد. باید تمهیداتی برای پناهجویان صورت بخشیم. در هشت ماه گذشته ۵۸ هزار پناهجوی غیرقانونی را به کشورشان بازگرداندیم. این آمار را با کمک‌های دیگر کشورها مقایسه کنید اما ما تنها مانده‌ایم و کسی یاری‌مان نمی‌کند. سه موضوع مهم در برابر ما قرار دارد: اول، تمامیت ارضی سوریه است. برای تحقق این موضوع، سازمان ملل باید مؤثر عمل کند. با همتایان روس و ایرانی خود در این‌باره صحبت کرده‌ایم و نتایج خوبی شکل گرفته است. توافقات در سوچی روسیه همچنان پای برجاست. از کشورهای جهان انتظار داریم که ما ثبات را به ادلب بازگردانیم. موضوع سوم حذف پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق است که یک چهارم خاک سوریه را گرفته‌اند. اگر در مقابله با این سازمان‌های تروریستی شکست بخوریم، نمی‌توانیم به راه‌حل درازمدتی برسیم. باید منطقه امنی در سوریه ایجاد کنیم و این تلا‌ ها همچنان ادامه دارد. گر منطقه امن اجرایی شود، با خیال راحت می‌توان یک تا دو میلیون پناهجو را اسکان دهیم. اگر سازمان ملل و نیروهای ایران و روسیه با یکدیگر همکاری کنند می‌توانیم پناهجویان را از آوارگی نجات دهیم. ما نباید در این مهم تنها باشیم.

وی در ادامه گفت: تمام برنامه‌های مقدماتی برای این کار را پیش می‌گیریم. نیاز جهانی برای پرداختن به موضوع جهانی مهاجرت وجود دارد. اگر بتوانیم محیطی برای ثبات ایجاد کنیم، می‌توانیم مسائل حضور داعش و پ‌ک‌ک را نیز حل کنیم. مهاجرت غیرقانونی مانع پیشرفت در کشورها می‌شود. مساله قبرس همچنان لاینحل باقی مانده است. قبرسی‌ها سیاستی ناعادلانه را در پی گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند اتباع ترک در آنجا به زندگی معمول خود بپردازند.

اردوغان با اشاره به تحولات لیبی گفت: راه‌حل در لیبی باید از طریق خواست مردم این کشور پیگیری شود. قطر نقش خوبی در این زمینه داشته است. به گمانم همه می‌توانند راه‌حلی برای مناقشه آرامکو پیدا کنند. جمال خاشقچی به شکلی بی‌رحمانه کشته شد و این نمادی برای عدالت در منطقه شد. این قضیه را همچنان پیگیری می‌کنیم. اولین رئیس‌جمهوری دموکراتیک مصر در دادگاه از دنیا رفت و خانواده‌اش نتوانستند او را در آرامش به خاک بسپرند. این دو نمادی برای عدالت در منطقه هستند.

وی اداکه داد: امروز فلسطین تحت اشغال اسرائیل است و یکی از موارد بارز بی‌عدالتی است. تصاویر زن بی‌گناهی که بی‌رحمانه چند روز پیش توسط نیروهای این رژیم کشته شد را ببینید. اگر این تصاویر وجدان جهان را بیدار نکند باید به این نتیجه برسیم که تلاش‌های ما کافی نیست. سرزمین اسرائیل کجا آغاز می‌شود و کجا پایان می‌گیرد؟ اسرائیل ۱۹۴۷ کجاست و اسرائیل امروز کجا؟ از ۱۹۴۷ سرزمین‌های اسرائیل بزرگ‌تر و خاک فلسطین کوچک‌تر و کوچک‌تر شد. همچنان این مسئله ادامه دارد. اکنون دیگر اسرائیل تمام سرزمین‌ها را از آن خود کرده است. اما این برای اسرائیل کافی نیست. اما سازمان ملل و شورای امنیت و قطعنامه‌هایش چه؟ آیا این قطعنامه‌ها پشتیبانی می‌شوند؟ ما قطعنامه‌هایی تصویب می‌کنیم که هیچ تاثیری ندارند. دولت فعلی اسرائیل که این جنایت‌ها را صورت می‌دهد فعلا مشغول تعرض به مراکز مذهبی و مناطق مقدس است. ما موضع مشخصی در این زمینه داریم. ما معتقدیم که دولت مستقل فلسطین باید براساس مفاد ۱۹۶۷ تشکیل شود. هیچ طرح صلحی جز این هرگز اجرایی نخواهد بود. از مجمع عمومی می‌پرسم که مرزهای اسرائیل امروز کجاست؟ چگونه ممکن است بلندی‌های جولان در برابر نگاه دنیا تصرف شود؟  

وی با اشاره به تحولات کشمیر گفت: باید با حفظ عدالت و انصاف میان پاکستان و هند، ‌مساله کشمیر را حل کرد. کمیته مستقل سازمان ملل آشکارا اعلام کرد که در زمینه مسلمانان روهینگیا نسل‌کشی در میانمار صورت گرفته است. حاضریم ریاست اجلاس بعدی سازمان ملل را برعهده بگیریم. برای همین نامزد خود در این زمینه را اعلام می‌کنیم. خواهان صلح و عدالت و آینده روشن برای همه مردم جهان هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز